(in Polish) Diagnoza funkcjonalna małego dziecka
General data
Course ID: | 1.S2.L.PP.10 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Diagnoza funkcjonalna małego dziecka |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) II stopnia |
Field of study: | (in Polish) Logopedia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 1 |
Education profile: | (in Polish) praktyczny |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Marcinkowska B., Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] J. Głodkowska, A. Giryński (red.), Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, Warszawa 2004. Obuchowska I., Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju, [w:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych, Szczecin 2002. Marcinkowska B., Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania – wspólna misja, Warszawa 2009. Marcinkowska B., Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy, Warszawa 2013. |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 20 h B. Praca własna studenta: 25h/ 1ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do kolokwium: 10h |
Short description: |
(in Polish) Słuchacz zapoznaje się z przedmiotem i zakresem diagnozy funkcjonalnej oraz możliwościami jej wykorzystania w zawodzie logopedy. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. 2. Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. 3. Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), metody socjometryczne. 4. Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej. 5. Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych. 6. Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. 7. Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć Głodkowska J., Poznanie ucznia szkoły specjalnej, Warszawa 1999. Marcinkowska B., Wołowicz A., Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2010. Kielin J., Profil osiągnięć ucznia, Gdańsk 2009. Schopler E., Profil psychoedukacyjny, Warszawa 1995. Witkowski T., Podręcznik do inwentarza pac-2 h.c. gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym osób z upośledzeniem umysłowym, Lublin 1996. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej (K_W06) 1. cechy dobrej diagnozy; 2. wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej; 3. zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych; 4. zasady przeprowadzania rozmowy; 5. zasady interpretacji orzeczeń. Umiejętności: student potrafi (K_U06) 6. opracować kwestionariusz wywiadu; 7. opracować arkusze obserwacyjne; 8. interpretować dane diagnostyczne. Kompetencje społeczne: student jest gotów do 9. stosowania zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych (K_K03). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,); projekt (efekty 1-8); aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,9). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (50%), projekt (30%) i aktywności na zajęciach (20%). |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO WAR
TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Migoń-Sasuła, Aneta Mironowicz | |
Group instructors: | Aneta Mironowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Copyright by University of Opole.