University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Diagnoza funkcjonalna małego dziecka

General data

Course ID: 1.S2.L.PP.10
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Diagnoza funkcjonalna małego dziecka
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) II stopnia

Field of study:

(in Polish) Logopedia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 1

Education profile:

(in Polish) praktyczny

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Marcinkowska B., Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] J. Głodkowska, A. Giryński (red.), Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, Warszawa 2004.

Obuchowska I., Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju, [w:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych, Szczecin 2002.

Marcinkowska B., Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania – wspólna misja, Warszawa 2009.

Marcinkowska B., Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy, Warszawa 2013.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 20 h

B. Praca własna studenta: 25h/ 1ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do kolokwium: 10h

Short description: (in Polish)

Słuchacz zapoznaje się z przedmiotem i zakresem diagnozy funkcjonalnej oraz możliwościami jej wykorzystania w zawodzie logopedy.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

2. Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

3. Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), metody socjometryczne.

4. Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

5. Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

6. Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością.

7. Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

Głodkowska J., Poznanie ucznia szkoły specjalnej, Warszawa 1999.

Marcinkowska B., Wołowicz A., Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2010.

Kielin J., Profil osiągnięć ucznia, Gdańsk 2009.

Schopler E., Profil psychoedukacyjny, Warszawa 1995.

Witkowski T., Podręcznik do inwentarza pac-2 h.c. gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym osób z upośledzeniem umysłowym, Lublin 1996.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej (K_W06)

1. cechy dobrej diagnozy;

2. wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej;

3. zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych;

4. zasady przeprowadzania rozmowy;

5. zasady interpretacji orzeczeń.

Umiejętności: student potrafi (K_U06)

6. opracować kwestionariusz wywiadu;

7. opracować arkusze obserwacyjne;

8. interpretować dane diagnostyczne.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

9. stosowania zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych (K_K03).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,); projekt (efekty 1-8); aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,9).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (50%), projekt (30%) i aktywności na zajęciach (20%).

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Migoń-Sasuła, Aneta Mironowicz
Group instructors: Aneta Mironowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)