(in Polish) Terapia zaburzeń mowy i języka u osób starszych
General data
Course ID: | 1.S2.L.PP.13 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Terapia zaburzeń mowy i języka u osób starszych |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) II stopnia |
Field of study: | (in Polish) Logopedia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 2 |
Education profile: | (in Polish) praktyczny |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Bakheit A. M. O., Postępowanie w spastyczności, „Rebabilitacja Medyczna”, 1998, 2,3, s. 67-80. Fuller G., Badanie neurologiczne - to proste, Warszawa 1995. Pruszewicz A., Wiskirska-Woźnica B., 2002, Zaburzenia połykania – postępowanie diagnostyczne i zasady rehabilitacji, „Przewodnik Lekarza”, 5 , 9, 102-104. Pużyński S, Wciórka J. (red.), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne, wskazówki diagnostyczne, Kraków-Warszawa 2000. Sadowski B., Chmurzyński J. A., Biologiczne mechanizmy zachowania, Warszawa 1989. |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 65h/ 2,5 ECTS Udział w zajęciach: 45h Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków:: 20h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie do kolokwium: 5h |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie słuchacza z językowymi i niejęzykowymi obszarami zaburzeń w funkcjonowaniu osób z chorobami neurodegeneracyjnymi oraz podstawami gerontologopedii. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Starość - definicje, procesy fizjologiczne; deficyty neurologiczne osób w podeszłym wieku. 2. Charakterystyka zaburzeń typu: zespoły otępienne, demencja, zespół czołowy, Alzheimer, Parkinson. 3. Zaburzenia metaboliczne a funkcjonowanie poznawcze i językowe osób w wieku senioralnym. 4. Specyficzne i niespecyficzne zachowania językowe osób w demencji. 5. Kryteria różnicowania zaburzeń językowych względem innych deficytów neuropsychologicznych i neurologicznych osób w wieku starczym. 6. Diagnostyka zaburzeń; obrazowanie mózgu. 7. Cele i zasady prowadzenia terapii logopedycznej osób z zaburzeniami mowy w przebiegu zmian dementywnych na wszystkich etapach choroby. 8. Społeczne problemy osób w podeszłym wieku. 9. Interakcja warunkiem utrzymania kontaktów z otoczeniem. 10. Kodeks postępowania etycznego opiekunów osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Borkowska A., E. M. Szepietowska red., Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka, Lublin 2000. Domagała A., Zachowania językowe w demencji. Struktura wypowiedzi w chorobie Alzheimera, Lublin, 2007. Domagała A., Standard postepowania logopedycznego w przypadku zaburzeń mowy osób w otępieniu alzheimerowskim, „Logppedia” 2008, t. 37, s. 297-311. Domagała A., Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim, Lublin 2015. Leszek J., red., Choroby otępienne. Teoria i praktyka, Wrocław 2003. Lewicka T., Stompel D., Nowakowska-Kempa I. (2014) Zaburzenia językowe w chorobach neurodegeneracyjnych: aspekty diagnostyczne i terapeutyczne [w:] Logopedia Silesiana 3, s. 76-94 Gerontologopedia, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2018. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie 1. logopedyczne procedury postępowania diagnostycznego w przypadkach demencji: zna cele i zasady prowadzenia terapii logopedycznej osób z zaburzeniami mowy w przebiegu zmian dementywnych na wszystkich etapach chorób (K_W08). Umiejętności: student potrafi 2. przeprowadzić badanie logopedyczne i zaprogramować przebieg terapii logopedycznej osoby z demencją przy wykorzystaniu danych z najnowszych metod stosowanych w diagnostyce wielospecjalistycznej (K_U08); 3. współpracować z neurologami, psychiatrami, neuropsychologami instruktorami terapii zajęciowej, rehabilitantami i pracownikami socjalnym (K_U07). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. programowania wielospecjalistycznej opieki nad osobami starszymi (K_K03). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja,, ćwiczenia praktyczne Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (70%) i aktywności na zajęciach (30%). |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WAR
W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 45 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Janik-Jankowska, Justyna Migoń-Sasuła | |
Group instructors: | Małgorzata Janik-Jankowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 45 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Copyright by University of Opole.