University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Terapia zaburzeń mowy i języka u osób starszych

General data

Course ID: 1.S2.L.PP.13
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Terapia zaburzeń mowy i języka u osób starszych
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) II stopnia

Field of study:

(in Polish) Logopedia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 2

Education profile:

(in Polish) praktyczny

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Bakheit A. M. O., Postępowanie w spastyczności, „Rebabilitacja Medyczna”, 1998, 2,3, s. 67-80.

Fuller G., Badanie neurologiczne - to proste, Warszawa 1995.

Pruszewicz A., Wiskirska-Woźnica B., 2002, Zaburzenia połykania – postępowanie diagnostyczne i zasady rehabilitacji, „Przewodnik Lekarza”, 5 , 9, 102-104.

Pużyński S, Wciórka J. (red.), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne, wskazówki diagnostyczne, Kraków-Warszawa 2000.

Sadowski B., Chmurzyński J. A., Biologiczne mechanizmy zachowania, Warszawa 1989.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 65h/ 2,5 ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków:: 20h

B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie do kolokwium: 5h

Short description: (in Polish)

Zapoznanie słuchacza z językowymi i niejęzykowymi obszarami zaburzeń w funkcjonowaniu osób z chorobami neurodegeneracyjnymi oraz podstawami gerontologopedii.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Starość - definicje, procesy fizjologiczne; deficyty neurologiczne osób w podeszłym wieku.

2. Charakterystyka zaburzeń typu: zespoły otępienne, demencja, zespół czołowy, Alzheimer, Parkinson.

3. Zaburzenia metaboliczne a funkcjonowanie poznawcze i językowe osób w wieku senioralnym.

4. Specyficzne i niespecyficzne zachowania językowe osób w demencji.

5. Kryteria różnicowania zaburzeń językowych względem innych deficytów neuropsychologicznych i neurologicznych osób w wieku starczym.

6. Diagnostyka zaburzeń; obrazowanie mózgu.

7. Cele i zasady prowadzenia terapii logopedycznej osób z zaburzeniami mowy w przebiegu zmian dementywnych na wszystkich etapach choroby.

8. Społeczne problemy osób w podeszłym wieku.

9. Interakcja warunkiem utrzymania kontaktów z otoczeniem.

10. Kodeks postępowania etycznego opiekunów osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych.

Bibliography: (in Polish)

Borkowska A., E. M. Szepietowska red., Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka, Lublin 2000.

Domagała A., Zachowania językowe w demencji. Struktura wypowiedzi w chorobie Alzheimera, Lublin, 2007.

Domagała A., Standard postepowania logopedycznego w przypadku zaburzeń mowy osób w otępieniu alzheimerowskim, „Logppedia” 2008, t. 37, s. 297-311.

Domagała A., Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim, Lublin 2015.

Leszek J., red., Choroby otępienne. Teoria i praktyka, Wrocław 2003.

Lewicka T., Stompel D., Nowakowska-Kempa I. (2014) Zaburzenia językowe w chorobach neurodegeneracyjnych: aspekty diagnostyczne i terapeutyczne [w:] Logopedia Silesiana 3, s. 76-94

Gerontologopedia, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2018.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. logopedyczne procedury postępowania diagnostycznego w przypadkach demencji: zna cele i zasady prowadzenia terapii logopedycznej osób z zaburzeniami mowy w przebiegu zmian dementywnych na wszystkich etapach chorób (K_W08).

Umiejętności: student potrafi

2. przeprowadzić badanie logopedyczne i zaprogramować przebieg terapii logopedycznej osoby z demencją przy wykorzystaniu danych z najnowszych metod stosowanych w diagnostyce wielospecjalistycznej (K_U08);

3. współpracować z neurologami, psychiatrami, neuropsychologami instruktorami terapii zajęciowej, rehabilitantami i pracownikami socjalnym (K_U07).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. programowania wielospecjalistycznej opieki nad osobami starszymi (K_K03).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja,, ćwiczenia praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (70%) i aktywności na zajęciach (30%).

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 45 hours more information
Coordinators: Małgorzata Janik-Jankowska, Justyna Migoń-Sasuła
Group instructors: Małgorzata Janik-Jankowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading

Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2025-03-01 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 45 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)