University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Ethics of speech

General data

Course ID: 1.S2.L.PP.18.1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethics of speech
Name in Polish: Etyka mowy
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) II stopnia

Field of study:

(in Polish) Logopedia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 1

Education profile:

(in Polish) praktyczny

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Antas J., 2008, O kłamstwie i kłamaniu, Kraków.

Bartmiński J., Etyka słowa a potoczny wzorzec komunikacji, [http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1352&Itemid=50].

Bralczyk J., 2007, O języku propagandy i polityki, Warszawa.

Cegieła A., 2006, Etyka – umiejętność cnoty czy wiedza o sztuce bycia wśród ludzi, „Poradnik Językowy” 2006, z. 10, s. 31-38.

Cegieła A., O retoryce pogardy i wykluczenia w polskim dyskursie publicznym, [http://oes.uw.edu.pl/2015/01/26/o-retoryce-pogardy-i-wykluczenia-w-polskim-dyskursie-publicznym/].

Cegieła A.,2013, Słowa niebezpieczne i niepożądane w przestrzeni społecznej: etyka słowa a poprawność polityczna, „Poradnik Językowy” z. 10, s. 57-71.

Język a Kultura, t. 17: Życzliwość i agresja w języku i kulturze, pod red. A. Dąbrowskiej i A. Nowakowskiej, Wrocław 2005.

Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa.

Puzynina J, 1997, Słowo – wartość – kultura, Lublin.

Retoryka codzienności: zwyczaje językowe współczesnych Polaków, red. M. Marcjanik, Warszawa 2006.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 50 h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 20h.

B. Praca własna studenta: 30h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 30h

Short description: (in Polish)

przedmiot obejmuje zagadnienia związane z ujęciem zachowań językowych w aspekcie etycznym, takie jak: komunikowanie prawdy i nieprawdy, perswazja i manipulacja, grzeczność językowa i mowa nienawiści itp.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1) Etyczny wymiar komunikatu – podstawowe zasady.

2) Mówić i implikować. Refleksja o implikaturach konwersacyjnych H.P. Grice'a. Maksyma kooperacji i jej kategorie.

3) Etyka mowy a grzeczność w komunikacji językowej.

4) Etyka mowy a perswazja /manipulacja

5) Estetyka przekazu słownego a etyka mowy.

6) Kategorie prawdy i kłamstwa w komunikacji.

7) Agresja werbalna. Mowa nienawiści.

8) Etyka mowy w wybranych dyskursach publicznych.

Bibliography: (in Polish)

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Cegieła A., Etyka słowa w dyskursie publicznym https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/27456/23-34%20Anna%20Cegiela_Etyka%20s%C5%82owa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cegieła A., 2014, Słowa i ludzie: wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa.

Cegieła A., Czym jest mowa nienawiści?, „Poradnik Językowy” 2014; z. 1 s. 7-17.

Grębowiec J., 2013, Maksymy konwersacyjne implikatury, [w:] tegoż, Mówić i działać, Wrocław, s. 54-82.

Puzynina J., Pajdzińska A., 1996, Etyka słowa, [w:] O zagrożeniu i bogactwie polszczyzny, red. J. Miodek, Wrocław, s. 35-45.

Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław.

Puzynina J. (red.) 1993, Etyka międzyludzkiej komunikacji, Warszawa.

Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk [rozdziały: 9 i 10].

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Cegieła A., Etyka słowa w dyskursie publicznym [https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/27456/23-34%20Anna%20Cegiela_Etyka%20s%C5%82owa.pdf?sequence=1&isAllowed=y].

Cegieła A., 2014, Słowa i ludzie: wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa.

Głowiński M., 2009, Nowomowa i ciągi dalsze: Szkice dawne i nowe, Kraków, s. 34-43.

Marcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.

Markowski A., 2008, Kultura języka polskiego, Warszawa [rozdziały: 12 i 13].

http://www.etykaslowa.edu.pl/teksty-dotyczace-etyki-slowa/

http://oes.uw.edu.pl/category/obserwatorium-etyki-slowa/

Learning outcomes: (in Polish)

1. Wiedza

Student zna i rozumie:

1) fakty językowe związane z etycznym aspektem wypowiedzi (komunikowaniem prawdy i nieprawdy, językową kreacją rzeczywistości, perswazją, manipulacją, podmiotowym i instrumentalnym traktowaniem uczestnika dialogu) (K_W01),

2) posługując się przy tym stosowną terminologią (K_W02).

2. Umiejętności

Student jest gotów do:

3) samodzielnego odnajdywania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji z zakresu etyki mowy;

4) do wyjaśniania określonych etycznych i nieetycznych zachowań językowych w świetle dotychczasowej wiedzy naukowej (K_U01).

3. Kompetencje społeczne

Student ma 5) świadomość i potrzebę etycznych zachowań językowych w komunikacji międzyludzkiej (K_K01) oraz

6) traktowania z szacunkiem i bez uprzedzeń swoich rozmówców (K_K02).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Zadania cząstkowe (efekty1,2,3,4) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za zadania cząstkowe (50%), prezentacja projektu (30%) i aktywności na zajęciach (20%).

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Migoń-Sasuła, Anna Tabisz
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)