University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Biomedyczne podstawy logopedii 2

General data

Course ID: 1.S2.L.PP.2.1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Biomedyczne podstawy logopedii 2
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) II stopnia

Field of study:

(in Polish) Logopedia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 2

Education profile:

(in Polish) praktyczny

Type of course:

obligatory courses

Mode:

Online

Supplementary literature:

(in Polish) Gorzechowski K. (2016), Rehabilitacja stomatologiczna, Kargo.

Jarka J., Angerman A. (2022), O powstawaniu wad zgryzu, Opole.

Kucz I. (2005), Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.

Kulig-Goc G. (2021), Mechanizm gryzienia, żucia i połykania. Fizjologia i patologia wybranych funkcji w obrębie układu stomatognatycznego, „Z Praktyki Logopedy”, nr 46.

Łuczyński E. (2005). Mowa a język. Podstawy językowe neurologopedii, [w:] Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Podstawy neurologopedii, Opole.

Minczakiewicz E., (1997), Mowa – rozwój – zaburzenia – terapia, Kraków.

Stecko E., (2002), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa.

Sternberg R., (2001), Psychologia poznawcza, Warszawa.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Udział w zaliczeniu: 5h

B. Praca własna studenta: 25h/ 1ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do kolokwium: 10h

Short description: (in Polish)

Pogłębienie wiedzy z zakresu biomedycznych podstaw logopedii

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Biologiczne podstawy mowy.

2. Ocena budowy i motoryki narządów mowy.

3. Nerwy czaszkowe w terapii logopedycznej.

4. Funkcje słuchowe – diagnoza i terapia.

5. Ocena warunków zgryzowych.

6. Funkcje prymarne – oddychanie, połykanie, żucie.

7. Wprowadzenie do terapii miofunkcjonalnej.

8. Terapia ustno-twarzowa.

Bibliography: (in Polish)

Biomedyczne podstawy logopedii, (red.) S. Milewski, J. Kuczkowski, K.Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2017.

Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, (red.) A. Domagała, U. Mirecka, Gdańsk 2021.

Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, (red.) M. Michalik, Kraków 2011.

Poradnik terapii ustno-twarzowej, A. Regner, Bytom 2015.

Atlas anatomii głowy i szyi dla stomatologów Nettera, N. S. Norton, Wrocław 2018.

Terapia miofunkcjonalna, A. Kittel, Zielona Góra 2014.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. podstawowe zagadnienia z pediatrii, psychiatrii, laryngologii i neurologii niezbędne w prowadzeniu diagnozy i terapii logopedycznej (K_W01).

Umiejętności: student potrafi

2. stosować w praktyce logopedycznej wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka (K_U01); 3. wykorzystać w kompleksowej opiece logopedycznej wiedzę z zakresu pediatrii, psychiatrii, laryngologii i neurologii (K_U02).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. pracy w zespole interdyscyplinarnym w celu prowadzenia rzetelnej diagnozy i terapii logopedycznej (K_K02);

5. kierowania pacjenta logopedycznego na specjalistyczne konsultacje lekarskie (K_K02);

6. empatycznego prowadzania diagnozy i terapii logopedycznej, z uwzględnieniem fizjologicznych aspektów funkcjonowania człowieka (K_K03).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja,, ćwiczenia praktyczne

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (70%) i aktywności na zajęciach (30%).

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Janik-Jankowska, Justyna Migoń-Sasuła
Group instructors: Małgorzata Janik-Jankowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2025-03-01 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)