(in Polish) Teoretyczne podstawy diagnozy logopedycznej
General data
Course ID: | 1.S2.L.PP.3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Teoretyczne podstawy diagnozy logopedycznej |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) II stopnia |
Field of study: | (in Polish) Logopedia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 1 |
Education profile: | (in Polish) praktyczny |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Krajna E., Żebryk-Stopa A. (2012) Zasady diagnostyki neurologopedycznej [w:] A. Obrębowski (red.) Wprowadzenie do neurologopedii, Termedia, Poznań Kurowska M., Wolańska E. (red.) (2015). Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, Elipsa. Kwasiborska-Dudek J., Emiluta-Rozya D. (2020). Diagnoza i terapia małego dziecka z ASD. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 75h/ 3 ECTS Udział w zajęciach: 45h Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 30h B. Praca własna studenta: 30h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 20h Przygotowanie do kolokwium: 10h |
Short description: |
(in Polish) Pogłębienie wiedzy z zakresu zaburzeń komunikacji występujących u dzieci i dorosłych: objawy, przyczyny, rodzaje. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Diagnoza logopedyczna przesiewowa. 2. Diagnoza logopedyczna szczegółowa. 3. Diagnoza logopedyczna dzieci, młodzieży i dorosłych. 4. Diagnostyka różnicowa zaburzeń mowy, wymowy i komunikacji u dzieci i młodzieży. 5. Diagnostyka różnicowa zaburzeń mowy i komunikacji u dorosłych. 6. Narzędzia diagnostyki logopedycznej. 7. Model diagnozy zespołowej zaburzeń mowy i komunikacji. 8. Analiza przypadków poszczególnych zaburzeń wymowy, mowy i komunikacji |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć Grabias S., Woźniak T., Panasiuk J. (2015). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: UMCS. Iskra I., Szuchnik J. (2005). Diagnoza logopedyczna [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy neurologopedii, Opole. Jastrzębowska G. (2005). Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy neurologopedii, Opole. Jastrzębowska G., Pelc - Pękała O. (2003). Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej [w:] G. Jastrzębowska, T. Gałkowski (red.) „Logopedia” t. 2. Jastrzębowska G. (2003). Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć). [W:] red. nauk. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii, Opole. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie 1. procedury i narzędzia diagnozowania zaburzeń mowy, wymowy i kompetencji komunikacyjnych u dzieci, młodzieży i dorosłych (K_W05); 2. narzędzia przesiewowe do badania artykulacji i mowy dziecka (K_W06); Umiejętności: student potrafi 3. zróżnicować na podstawie objawów i/ lub dostępnej dokumentacji medycznej zaburzenia mowy, wymowy i kompetencji komunikacyjnych, aby postawić trafną diagnozę (K_U04); 4. określić niezbędne w wyposażeniu gabinetu pomoce dydaktyczne oraz inne środki niezbędne do diagnozy logopedyczne (K_U08); 5. na podstawie analizy konkretnych materiałów (sporządzonych we własnym zakresie i zaprezentowanych na zajęciach) dokonać diagnozy logopedycznej (K_U05). Kompetencje społeczne: student jest gotów do: 6. przestrzegania zasad obowiązujących w podjętej działalności zawodowej logopedy, dotyczących utrzymywania i podwyższania jakości prowadzonej działalności (K_K02); 7. tworzenia, utrzymywania i rozwijania właściwych relacji w logopedycznym środowisku zawodowym oraz z innymi specjalistami, podejmowania diagnozy zespołowej. (K_K01). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia praktyczne Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4,5); projekt badawczy (efekty 1,2,3,4,5,6); aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (50%) , projekt (30%) i aktywności na zajęciach (20%). |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 45 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Kruk, Justyna Migoń-Sasuła | |
Group instructors: | Agnieszka Kruk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 45 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Opole.