(in Polish) Fonetyczne i fonologiczne podstawy logopedii 2
General data
Course ID: | 1.S2.L.PP.4.1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Fonetyczne i fonologiczne podstawy logopedii 2 |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) II stopnia |
Field of study: | (in Polish) Logopedia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 2 |
Education profile: | (in Polish) praktyczny |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Dłuska M., Fonetyka polska,. Artykulacja głosek polskich, Warszawa-Kraków 1981. Nagórko A., Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa 2010. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2000. Kononenko I., Język ukraiński i polski: studium kontrastywne, Warszawa 2017. |
Prerequisites: | (in Polish) SEMESTR 2 1. Właściwości akustyczne wybranych głosek języków wschodniosłowiańskich. 2. Akcent ruchomy i swobodny. 3. Redukcja samogłosek w pozycjach nieakcentowanych w j. rosyjskim. 4. Akcent w enklitykach i proklitykach. 5. Konstrukcje intonacyjne j. ukraińskiego i j. rosyjskiego. |
Short description: |
(in Polish) Pogłębienie wiedzy z zakresu fonetyki artykulacyjnej i o systemie fonologicznym języka polskiego oraz wprowadzenie podstawowej wiedzy z zakresu fonetyki i, w mniejszym stopniu, fonologii języków wschodniosłowiańskich (na przykładzie j. ukraińskiego oraz j. rosyjskiego) w ujęciu kontrastywnym. |
Full description: |
(in Polish) Pogłębienie wiedzy o procesie artykulacji głosek języka polskiego oraz wzorcach wymowy głosek polskich i ich kontekstowo uwarunkowanych wariantach. Poszerzenie zakresu specjalistycznej terminologii fonetycznej i fonologicznej – rozumienie tej terminologii i sprawne posługiwanie się nią w opisie fonemów i głosek oraz ich wariantów. Wyjaśnienie relacji miedzy systemem fonetycznym a systemem fonologicznym języka polskiego. Zastosowanie teoretycznej wiedzy z zakresu fonetyki i fonologii do analizy wypowiedzi mówionej. W odniesieniu do języków wschodniosłowiańskich: uświadomienie kluczowych różnic między artykulacją języka polskiego oraz języków wschodniosłowiańskich (ujęcie kontrastywne), a także trudności w przyswajaniu języka polskiego jako obcego, które z tych różnic wynikają. Nabyte kompetencje mają służyć rozwiązywaniu problemów logopedycznych, nie tylko rozpoznawaniu, ale i rozumieniu przyczyn ewentualnych zniekształceń i błędów artykulacyjnych zarówno u osób polskojęzycznych od urodzenia, jak i u osób uczących się języka polskiego jako obcego, oraz stanowić skuteczną pomoc w projektowaniu terapii logopedycznej (wypracowaniu prawidłowych nawyków artykulacyjnych). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Klebanowska B., Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim – z ćwiczeniami, Warszawa 2007. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000. Zinkiewicz-Tomanek B., Fonetyka współczesnego języka ukraińskiego, Kraków 2009. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie 1. terminologię z zakresu fonetyki i fonologii (K_W02) 2. proces powstawania i różnicowania się dźwięków mowy (K_W01) 3. cechy charakterystyczne głosek języka polskiego i wybranych głosek języka ukraińskiego i języka rosyjskiego (K_W01) 4. relacje między systemem fonetycznym a systemem fonologicznym języka polskiego (K_W04) 5. konteksty dystrybucji alofonów fonemów języka polskiego (K_W04) 6. podstawowe różnice między artykulacją polską a ukraińską i rosyjską (K_W04) Umiejętności: student potrafi 7. stosować odpowiedni aparat pojęciowy i terminologię do opisu procesów fonetycznych (K_U01) 8. wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu fonetyki i fonologii do analizy wypowiedzi mówionej (K_U01) 9. rozpoznać problemy w przyswajaniu języka polskiego jako obcego wynikające z właściwości artykulacyjnych języków wschodniosłowiańskich (K_U01) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 10. uznawania znaczenia teoretycznej wiedzy z zakresu fonologii i fonetyki, w tym kontrastywnej, w rozwiązywaniu problemów logopedycznych (K_K03). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza wypowiedzi, ćwiczenia praktyczne Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4,5,7,8) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (70%) i aktywności na zajęciach (30%). |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Daniel Borysowski, Justyna Migoń-Sasuła | |
Group instructors: | Daniel Borysowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.