University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Sociolinguistics

General data

Course ID: 1.S2.L.PP.7
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Sociolinguistics
Name in Polish: Socjolingwistyka
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) Studia II stopnia

Field of study:

(in Polish) Logopedia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) I

Education profile:

(in Polish) praktyczny

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 50h/2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 20h

B. Praca własna studenta: 25h/1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zorientowanie studenta w nurtach badań socjolingwistycznych oraz doskonalenie kompetencji w zakresie analizowania społecznych praktyk komunikowania, przy uwzględnieniu takich zagadnień jak normatywność polszczyzny, oralność i piśmienność, socjolekt, funkcje języka, kontekst i kod.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Jak działa język: system – norma – uzus. Podstawowe funkcje języka.

2. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny (ujęcie Aleksandra Wilkonia); język mówiony, pisany oraz język zapisany. Modele komunikacyjne i funkcje języka (elementy komunikacji: nadawca, odbiorca, szumy itd.; funkcja perswazyjna w reklamach; teoria aktów mowy Austina)

3. Oralność i piśmienność dziś (analfabetyzm funkcjonalny, hipertekst)

4. Pojęcie aktu mowy – ujęcie socjolingwistyczne (rola językowa, rola społeczna, oficjalność i nieoficjalność w kontaktach językowych)

5. Kompetencja komunikacyjna, pragmatyczna i socjolingwistyczna – wariantywność w języku, błąd socjolingwistyczny, przełączanie kodu.

6. Socjolekty.

7. Odbiorca i nadawca, kompetencje komunikacyjne (kreatywność językowa; kompetencja komunikacyjna, stylistyczna; sytuacyjność a sens; elementy pragmatyki)

8. Zmiany we współczesnej polszczyźnie (uwarunkowane globalizacją, wpływem nowych mediów, zmiennymi modelami grzeczności językowej itd.)

Bibliography: (in Polish)

Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin .

Lubaś W., 1979, Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny. Studia socjolingwistyczne, Kraków, ss. 28-42 [Lingwistyka i socjolingwistyka] ; 139-147 [Społeczne typy kontaktu językowego a wariantywność]. Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński, Lublin 2010.

Lubaś W., 2003, Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole; z rozdz.: Potocyzmy w polszczyźnie publicznej, ss. 136-180.

Skudrzyk A, Warchala J., „Pani doktor, jak się wyrobię, to wpadnę” – błąd socjolingwistyczny czy nowa norma zachowań językowych

Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

1. w pogłębiony sposób teorie, metodologie i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu socjolingwistyki, w odniesieniu do takich zagadnień jak norma, kod, uwarunkowania społeczne a komunikacja, oralność i piśmienność (K_W02)

UMIEJĘTNOŚCI – ABSOLWENT POTRAFI:

2. wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą z zakresu socjolingwistyki i społecznych praktyk komunikowania, formułując i rozwiązując problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (K_U01)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

3. wymagania od siebie i innych przestrzegania zasad obowiązujących w podjętej działalności zawodowej, dotyczących utrzymywania i podwyższania jakości prowadzonej działalności oraz kultury współpracy, szczególnie w zakresie tworzenia grupowych form prezentacji (K_K01)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa - kolokwium (efekty 1,2);

Prezentacja grupowa (efekt 3).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

- prezentacja lub referowanie wybranych zagadnień w grupie,

- kolokwium zaliczeniowe

Kryteria oceny: - prezentacja 40 % - kolokwium zaliczeniowe 60%

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Grażyna Balowska, Justyna Migoń-Sasuła
Group instructors: Grażyna Balowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
(in Polish) Literatura uzupełniająca:

(in Polish)


Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Short description: (in Polish)

Kategorie socjologiczne a kategorie językowe. Oddziaływanie społeczeństwa na język, przejawy oddziaływania języka na społeczeństwo. Społeczne i geograficzne zróżnicowanie języka. Polityka językowa. Status i funkcjonowanie języków mniejszości narodowych i etnicznych.

Full description: (in Polish)

1. Socjolingwistyka jako dyscyplina naukowa, jej przedmiot i metody badań. Historia socjolingwistyki.

2. Kategorie socjologiczne a język. Społeczne determinanty języka, wariantywność języka. Podstawowe pojęcia socjolingwistyki: sytuacja językowa, społeczność komunikacyjna, repertuar językowy, kompetencja komunikacyjna i socjolingwistyczna, dwu- i wielojęzyczność, diglosja itd.

3. Społeczne determinanty komunikacji językowej.

4. Język a tożsamość etniczna, narodowa, europejska.

5. Klasyfikacja języków – podstawy teoretyczne. Klasyfikacja historyczna, geograficzna, typologiczna. Klasyfikacja socjolingwistyczna, status języków (języki państwowe, urzędowe, literackie, regionalne, mniejszościowe, mikrojęzyki). Status społeczny języka i ograniczenia klasyfikacji lingwistycznej, problem rozgraniczenia języków i dialektów.

6. Systemowe, funkcjonalne i społeczne zróżnicowanie polskiego języka etnicznego.

7. Geograficzne zróżnicowanie języka polskiego. Ogólna charakterystyka dialektów języka polskiego. Gwary miejskie.

8. Klasyfikacja socjolektów.

9. Pojęcie polityki językowej.

10. Języki mniejszościowe i regionalne w Polsce. Dwujęzyczność w Polsce.

11. Miejsce języka polskiego wśród języków europejskich

Bibliography: (in Polish)

1. Grabias Stanisław, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994.

2. Lubaś Władysław, Polityka językowa, Opole 2009.

3. Lubaś Władysław, Studia socjolingwistyczne, Opole 2013.

4. Skudrzyk Aldona, Urban Krystyna, Małe ojczyzny. Świadomość językowo-kulturowa społeczności lokalnych, Katowice 2010.

5. Skudrzyk Aldona, Warchala Jacek, Katowicka szkoła socjolingwistyki. Od mikroobserwacji do ujęć dyskursywno-komunikacyjnych, "Socjolingwistyka" XXXIV, 2020, s. 23-41.

6. Szul Roman, Język. Naród. Państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa 2009.

7. Pawłowski Adam, Problemy polskiej polityki językowej w Unii Europejskiej, „Socjolingwistyka” 20, Kraków 2006, s. 7-17.

8. Kurek H. (red.), Języki słowiańskie w ujęciu socjolingwistycznym, Kraków 2012.

9. Kołodziejek Ewa, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2015.

Notes: (in Polish)

wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną

analiza tekstów z dyskusją

dyskusja (metoda okrągłego stołu)

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Kolokwium zaliczeniowe

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie kolokwium zaliczeniowego oraz aktywnego udziału w zajęciach

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)