Sociolinguistics
General data
Course ID: | 1.S2.L.PP.7 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Sociolinguistics |
Name in Polish: | Socjolingwistyka |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) Studia II stopnia |
Field of study: | (in Polish) Logopedia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) I |
Education profile: | (in Polish) praktyczny |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin. |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 50h/2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 20h B. Praca własna studenta: 25h/1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zorientowanie studenta w nurtach badań socjolingwistycznych oraz doskonalenie kompetencji w zakresie analizowania społecznych praktyk komunikowania, przy uwzględnieniu takich zagadnień jak normatywność polszczyzny, oralność i piśmienność, socjolekt, funkcje języka, kontekst i kod. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Jak działa język: system – norma – uzus. Podstawowe funkcje języka. 2. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny (ujęcie Aleksandra Wilkonia); język mówiony, pisany oraz język zapisany. Modele komunikacyjne i funkcje języka (elementy komunikacji: nadawca, odbiorca, szumy itd.; funkcja perswazyjna w reklamach; teoria aktów mowy Austina) 3. Oralność i piśmienność dziś (analfabetyzm funkcjonalny, hipertekst) 4. Pojęcie aktu mowy – ujęcie socjolingwistyczne (rola językowa, rola społeczna, oficjalność i nieoficjalność w kontaktach językowych) 5. Kompetencja komunikacyjna, pragmatyczna i socjolingwistyczna – wariantywność w języku, błąd socjolingwistyczny, przełączanie kodu. 6. Socjolekty. 7. Odbiorca i nadawca, kompetencje komunikacyjne (kreatywność językowa; kompetencja komunikacyjna, stylistyczna; sytuacyjność a sens; elementy pragmatyki) 8. Zmiany we współczesnej polszczyźnie (uwarunkowane globalizacją, wpływem nowych mediów, zmiennymi modelami grzeczności językowej itd.) |
Bibliography: |
(in Polish) Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin . Lubaś W., 1979, Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny. Studia socjolingwistyczne, Kraków, ss. 28-42 [Lingwistyka i socjolingwistyka] ; 139-147 [Społeczne typy kontaktu językowego a wariantywność]. Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński, Lublin 2010. Lubaś W., 2003, Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole; z rozdz.: Potocyzmy w polszczyźnie publicznej, ss. 136-180. Skudrzyk A, Warchala J., „Pani doktor, jak się wyrobię, to wpadnę” – błąd socjolingwistyczny czy nowa norma zachowań językowych Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: 1. w pogłębiony sposób teorie, metodologie i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu socjolingwistyki, w odniesieniu do takich zagadnień jak norma, kod, uwarunkowania społeczne a komunikacja, oralność i piśmienność (K_W02) UMIEJĘTNOŚCI – ABSOLWENT POTRAFI: 2. wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą z zakresu socjolingwistyki i społecznych praktyk komunikowania, formułując i rozwiązując problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (K_U01) KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: 3. wymagania od siebie i innych przestrzegania zasad obowiązujących w podjętej działalności zawodowej, dotyczących utrzymywania i podwyższania jakości prowadzonej działalności oraz kultury współpracy, szczególnie w zakresie tworzenia grupowych form prezentacji (K_K01) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa - kolokwium (efekty 1,2); Prezentacja grupowa (efekt 3). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). - prezentacja lub referowanie wybranych zagadnień w grupie, - kolokwium zaliczeniowe Kryteria oceny: - prezentacja 40 % - kolokwium zaliczeniowe 60% |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grażyna Balowska, Justyna Migoń-Sasuła | |
Group instructors: | Grażyna Balowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
(in Polish) Literatura uzupełniająca: | (in Polish) |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Kategorie socjologiczne a kategorie językowe. Oddziaływanie społeczeństwa na język, przejawy oddziaływania języka na społeczeństwo. Społeczne i geograficzne zróżnicowanie języka. Polityka językowa. Status i funkcjonowanie języków mniejszości narodowych i etnicznych. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Socjolingwistyka jako dyscyplina naukowa, jej przedmiot i metody badań. Historia socjolingwistyki. 2. Kategorie socjologiczne a język. Społeczne determinanty języka, wariantywność języka. Podstawowe pojęcia socjolingwistyki: sytuacja językowa, społeczność komunikacyjna, repertuar językowy, kompetencja komunikacyjna i socjolingwistyczna, dwu- i wielojęzyczność, diglosja itd. 3. Społeczne determinanty komunikacji językowej. 4. Język a tożsamość etniczna, narodowa, europejska. 5. Klasyfikacja języków – podstawy teoretyczne. Klasyfikacja historyczna, geograficzna, typologiczna. Klasyfikacja socjolingwistyczna, status języków (języki państwowe, urzędowe, literackie, regionalne, mniejszościowe, mikrojęzyki). Status społeczny języka i ograniczenia klasyfikacji lingwistycznej, problem rozgraniczenia języków i dialektów. 6. Systemowe, funkcjonalne i społeczne zróżnicowanie polskiego języka etnicznego. 7. Geograficzne zróżnicowanie języka polskiego. Ogólna charakterystyka dialektów języka polskiego. Gwary miejskie. 8. Klasyfikacja socjolektów. 9. Pojęcie polityki językowej. 10. Języki mniejszościowe i regionalne w Polsce. Dwujęzyczność w Polsce. 11. Miejsce języka polskiego wśród języków europejskich |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Grabias Stanisław, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994. 2. Lubaś Władysław, Polityka językowa, Opole 2009. 3. Lubaś Władysław, Studia socjolingwistyczne, Opole 2013. 4. Skudrzyk Aldona, Urban Krystyna, Małe ojczyzny. Świadomość językowo-kulturowa społeczności lokalnych, Katowice 2010. 5. Skudrzyk Aldona, Warchala Jacek, Katowicka szkoła socjolingwistyki. Od mikroobserwacji do ujęć dyskursywno-komunikacyjnych, "Socjolingwistyka" XXXIV, 2020, s. 23-41. 6. Szul Roman, Język. Naród. Państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa 2009. 7. Pawłowski Adam, Problemy polskiej polityki językowej w Unii Europejskiej, „Socjolingwistyka” 20, Kraków 2006, s. 7-17. 8. Kurek H. (red.), Języki słowiańskie w ujęciu socjolingwistycznym, Kraków 2012. 9. Kołodziejek Ewa, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2015. |
|
Notes: |
(in Polish) wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną analiza tekstów z dyskusją dyskusja (metoda okrągłego stołu) A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwium zaliczeniowe B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie kolokwium zaliczeniowego oraz aktywnego udziału w zajęciach |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.