University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Blogo- and vlogosphere

General data

Course ID: 1.S3.GS.PNM.10
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Blogo- and vlogosphere
Name in Polish: Blogo- i vlogosfera
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Supplementary literature:

(in Polish) Materiały audiowizualne:


Dzień z życia Ziemi (Life in a Day) 2020), reż . Kevin Macdonald (film, online).


Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 15 h/ 0,5 ECTS

Udział w zajęciach: 7,5 h

Udział w konsultacjach: 7,5 h


B. Praca własna studenta: 10 h/ 0,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 6 h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 4 h


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem blogo i wlogosfery, a także z różnymi aspektami blogów oraz wlogów. Uczestnicy zajęć poznają etymologię oraz historię powstania kluczowych dla zajęć tekstów: blogu oraz wlogu, jak również zdobywają wiedzę dotyczącą różnych aspektów i trendów obecnych w vlogosferze, a także kierunków rozwoju platformy You Tube.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach studenci poznają pojęcia charakterystyczne dla dyskursu dotyczącego nowych mediów oraz tekstów medialnych (głównie internetowych) oraz zdobędą wiedzę dotyczącą różnych aspektów wlogo oraz blogosfery, np.: społecznościowy charakter tych tekstów, ich funkcje, relacje z kulturą oraz platformą, na której funkcjonują, kwestie stereotypów w twórczości wlogerów, mody i aktualne trendy (np. pranki, challenge) w przestrzeni youtube’owej. Zajęcia służą również ukształtowaniu praktycznych umiejętności analizy blogów oraz wlogów w kontekście naukowym.

TREŚCI PRZEDMIOTU

1. Zajęcia wprowadzające.

2-3. Wlogosfera – wprowadzenie do specyfiki platformy You Tube.

[Maciejak K., You Tube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. Tu rozdz. I: You Tube jako platforma Web 2.0 + Marta Majorek, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Tu: Wstęp]

4-5. Wideoblog jako gatunek.

[Maciejak K., dz. cyt. Tu rozdz. II: Wideoblog jako gatunek]

6-7. Charakterystyka platformy You Tube.

[Majorek M. Kod You Tube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Tu: Rozdz. IV: You Tube jako medium społecznościowe. Videoblog jako narzędzie wspomagania autokreacji i umacniania więzi społecznych + Barbara Cyrek, YouTube jako serwis społecznościowy - w stronę klasyfikacji witryny, ,,Zarządzane Mediami" 2020, t. 8(2). - dostęp online]

8-9. ,,Spree" (2020) - oglądanie i analiza filmu.

10-11.

9-10. W stronę lapidarności? Cechy przekazu i komunikacji w mediach społecznościowych.

Joanna Kot, Nowe formy narracji na Instagramie. Badanie pilotażowych rolek związanych z podróżami i sportem, ,,Com.press" nr 2, 2022. (dostęp online).

12. You Tube jako cyberkultura.

[Żaglewski T., Dzień z życia Ziemi, czyli You Tube jako cyberkultura, ,,Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1.]

13-15. Zajęcia zaliczeniowe.

Bibliography: (in Polish)

1. Majorek Marta, Kod You Tube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.

2. Maciejak Katarzyna, You Tube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.

3. Kot Joanna, Nowe formy narracji na Instagramie. Badanie pilotażowych rolek związanych z podróżami i sportem, ,,Com.press" nr 2, 2022.

4. Żaglewski Tomasz, Dzień z życia Ziemi, czyli You Tube jako cyberkultura, ,,Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. (k-W-1) wybrane fakty, terminologię oraz podstawowe zagadnienia związane z problematyką wlogosfery.

Umiejętności: student potrafi

2. (k-U-3) rozpoznawać, analizować oraz interpretować teksty z zakresu wlogo- i blogosfery. Potrafi także wskazać relacje pomiędzy nimi a kulturą. Swoje umiejętności potrafi wykazać na konkretnych przykładach.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

3. (k-K-1) krytycznej analizy posiadanej wiedzy z zakresu nowych mediów (blogów oraz wiedeoblogów) oraz świadomego korzystania z niej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w życiu codziennym oraz zawodowym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);

Zadania cząstkowe (poprawne wnioskowanie z czytanych tekstów i aktywność na zajęciach) (efekty 2,3).

Ocena z aktywności - kryteria:

6 plusów (i więcej) - 5,0

5 plusów - 4,0

3 plusy - 3,0

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Justyna Migoń-Sasuła, Urszula Sawicka
Group instructors: Urszula Sawicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)