Cultural anthropology 2
General data
Course ID: | 1.S3.GS.PP.20 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultural anthropology 2 |
Name in Polish: | Antropologia kultury 2 |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) studia pierwszego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Game Studies |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) drugi |
Education profile: | (in Polish) praktyczny |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Harris M., Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury, przeł. K. Szerer, Warszawa 1985, s. 15-38 (o spożywaniu mięsa z krów) i 39-62 (o spożywaniu wieprzowiny). Zajączkowski A., Obrazy świata białych, s. 278-293. Hartwig J., Kozioł ofiarny https://www.religie.424.pl/koziol-ofiarny,3823,article.html Szlendak K., Sacrum i profanum w przestrzeni mieszkalnej https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2010_6_bezspadow_szlendak.pdf |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 15h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Prerequisites: | (in Polish) Zakres tematów: 1.Badanie kultur - system pokrewieństwa 2.Religia jako podstawowa kategoria myślenia pierwotnego 3.Sacrum i profanum 4. Psychologia wierzeń religijnych (na przykładzie podlaskich szeptuch) 5.Kozioł ofiarny 6.Tabu 7.Dziewictwo 8. Obrazy świata białych 9. Kolonializm i źródła globalizacji 10. Ekspresje narodowe |
Short description: |
(in Polish) Omówienie wybranych problemów badawczych związanych z antropologią kulturową, poznanie metod badań i opisu różnych kultur. |
Full description: |
(in Polish) Opis: Na zajęciach omówione zostaną następujące zagadnienia: system pokrewieństwa (grupy oparte na więzach rodzinnych lub krewniaczych oraz grupy bazujące na innych relacjach, kulturowe znaczenie instytucji małżeństwa), problem antropologicznego badania religii, rozróżnienie sacrum i profanum, człowiek religijny, hierofania, axis mundi, imago mundi; wzory kultury Ruth Benedict (antropologiczne studium porównawcze trzech społeczeństw: Zuni-Pueblo, Dobu oraz Kwakiutlów); kozioł ofiarny (kryteria wyboru ofiary wg R. Girarda; mechanizmy funkcjonowania we współczesności); tabu (pochodzenie, interpretacja, prezentacja różnych kategorii tabu); dziewictwo (symbolika, znaczenie, kulturowe obsesje); kolonializm (system kolonialny i jego przemiany); stereotypy narodowe (dlaczego lubimy/nie lubimy naszych sąsiadów? - na wybranych przykładach). |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć David Eller J., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012 (wybrane rozdziały). Eliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, wybór M. Czerwiński, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1974 (część: Święty obszar i sakralizacja świata). Girard R., Kozioł ofiarny, przeł. M. Goszczyńska, Łódź 1987 (wyd. 2). Benedict R., Wzory kultury, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 2001. A2. studiowana samodzielnie przez studenta Wasilewski J. S., Tabu, Warszawa 2010 (wybrane rozdziały). Krzywicki J. i inni, Wizerunek Europejczyków i kultury Zachodu w Azji i Afryce, Warszawa 2005 (wybrane rozdziały). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie 1. w stopniu zaawansowanym koncepcje teoretyczne z dziedziny antropologii społecznej i kulturowej, które potrafi zastosować przy analizie oraz interpretacji faktów i tekstów kultury (K_W01) 2. w stopniu zaawansowanym fundamentalne dylematy współczesnej kultury i cywilizacji w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (K_W04, K_W05) Umiejętności: absolwent potrafi 3. prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze i systemach kulturowych (K_U04); 4. brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury oraz dyskutować o nich (K_U05). Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do 5. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu nauk o kulturze i religii i uznawania znaczenia wiedzy o kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. (K_K01). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, prezentacja multimedialna Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej – prezentacji multumedialnej (60%). |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Migoń-Sasuła, Dorota Świtała-Trybek | |
Group instructors: | Dorota Świtała-Trybek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.