Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.GS.PP.36
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia mediów
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Games Studies

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

-

Literatura uzupełniająca:

Renzetti Claire M., Curran Daniel J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, przeł. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Warszawa 2005.

Gmerek T., Dyskursy męskości w reklamie współczesnej, [w:] Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości, red. A. Gromkowska-Melosik, Poznań, Leszno 2007.

Siemes A., Co nam się stanie bez trzeciej ręki? Telefon mobilny i kategoria łączności – eksperyment, ,,Dziennikarstwo i Media” 2016, t. 6. (dostęp onilne).

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w konsultacjach: 15h


B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie do zaliczenia: 5h



Skrócony opis:

Celem zajęć jest prezentacja wybranych zagadnień z teorii mediów oraz zdefiniowanie roli, statusu oraz sposobu oddziaływania technologii na życie współczesnego człowieka.

Pełny opis:

Na zajęciach student poznaje definicje mediów, ich historię, a także wybrane koncepcje dotyczące mediów. W zakresie treści przedmiotu znajduje się również zaprezentowanie i omówienie konkretnych zagadnień, które dotyczą ich tematyki, m. in.: dyskurs płci w mediach, psychologiczny wymiar użytkowania wybranych mediów oraz aktualny status konkretnych technologii w społeczeństwie.

TREŚCI PRZEDMIOTU

1. Zajęcia wprowadzające.

2. Czym jest medium? Czym są media? - podstawowe zagadnienia teoretyczne.

[Dieter Mersch, Teorie mediów, przeł. E. Krauss, Warszawa 2010.

Tu: Genealogia pojęcia mediów].

Tomasz Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. [Tu: Media i terminy pokrewne].

3. Podziały, rodzaje i klasyfikacje mediów.

Paul Levinson, Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Kraków 2010.

Tu: Rozdz. I: Dlaczego nowe nowe media?].

4. Media lokalne i/a globalne.

Tomasz Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

[Tu: Teleświat i McWioska - Glokalność i tożsamość].

5. Marshall McLuhan - teorie mediów.

Marshall McLuhan, Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingore, przeł. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań 2001. (dostęp online)

[Tu: ss. 209-216 i 229-235].

6. Zjawisko mediatyzacji.

Teresa Sasińska-Klas, Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej (dostęp online)

7. Media – aspekty psychologiczne (uzależnienie).

Anette Siemes, Co nam się stanie bez trzeciej ręki? Telefon mobilny i kategoria łączności - eksperyment, ,,Dziennikarstwo i Media" 2015, nr 6. (dostęp online)

8. TV a Streaming

David Morley, W domu z mediami

9. Media – aspekty kulturowe (kobieta/kobiecość w mediach).

Edyta Zierkiewicz, Izabela Kowalczyk, Konsumentka czy konsumowana? - kobieta do zjedzenia w prasie kobiecej, ,,Kultura Popularna" 2002, nr 2.

[Dostęp w folderze na Ms Teams].

10. Mężczyzna/męskość w mediach.

Tomasz Gmerek, Dyskursy męskości w reklamie współczesnej, [w:] red. Z. Melosik, Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, Poznań 2001. (Dostęp w folderze na Ms Teams).

11. Dominika Staszenko-Chojnacka, Kultura graczy. Wprowadzenie do groznawstwa (Dostęp online)

12. Trendy medialne na przykładzie obrazu zdrowego stylu życia w social mediach.

13. Wybrane zagadnienia dotyczące mediów - dyskusja wspólna.

Literatura:

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Mersch D., Teorie mediów, przeł. E. Krauss, Warszawa 2010.

Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Kraków 2010

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

McLuhan M., Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingore, przeł. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań 2001. (dostęp online)

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

1. w stopniu zaawansowanym czym są media, jak kształtowała się historia tego pojęcia, potrafi zaprezentować wybrane zagadnienia i koncepcje z zakresu nauki o mediach(K_W01).

Umiejętności: absolwent potrafi

2. komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu zjawisk kultury oraz mediów (m. in. teorie płci, biologicznej, komunikacji bezpośredniej i pośredniej)(K_U04).

3. formułować i analizować problemy badawcze dotyczące sfery mediów, wskazywać i dobierać metody ich rozwiązania oraz dyskutować o nich; zdobywa podstawy praktycznego warsztatu badawczego i znajomość aparatu pojęciowego dotyczącego różnych aspektów mediów(K_U02).

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

4. krytycznej analizy posiadanej wiedzy z zakresu mediów oraz wykorzystaniu jej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych, a także świadomej ich oceny(K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3);

Zadania cząstkowe (efekty 2,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów, poprawnego wykonywania zleconych przez nauczyciela zadań w czasie zajęć (40%)i pracy zaliczeniowej (60%).

Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, prezentacja w formie slajdów.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Migoń-Sasuła, Urszula Sawicka
Prowadzący grup: Urszula Sawicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)