Blogo- i vlogosfera
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.GS.PP.44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Blogo- i vlogosfera |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Games Studies |
Profil kształcenia: | Praktyczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 15 h/ 0,5 ECTS Udział w zajęciach: 7,5 h Udział w konsultacjach: 7,5 h B. Praca własna studenta: 10 h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 6 h Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 4 h |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem blogo i wlogosfery, a także z różnymi aspektami blogów oraz wlogów. Uczestnicy zajęć poznają etymologię oraz historię powstania kluczowych dla zajęć tekstów: blogu oraz wlogu, jak również zdobywają wiedzę dotyczącą różnych aspektów i trendów obecnych w vlogosferze, a także kierunków rozwoju platformy You Tube. |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci poznają pojęcia charakterystyczne dla dyskursu dotyczącego nowych mediów oraz tekstów medialnych (głównie internetowych) oraz zdobędą wiedzę dotyczącą różnych aspektów wlogo oraz blogosfery, np.: społecznościowy charakter tych tekstów, ich funkcje, relacje z kulturą oraz platformą, na której funkcjonują, kwestie stereotypów w twórczości wlogerów, mody i aktualne trendy (np. pranki, challenge) w przestrzeni youtube’owej. Zajęcia służą również ukształtowaniu praktycznych umiejętności analizy blogów oraz wlogów w kontekście naukowym. TREŚCI PRZEDMIOTU 1. Zajęcia wprowadzające. 2. Wlogosfera – wprowadzenie do specyfiki platformy You Tube. [Maciejak K., You Tube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. Tu rozdz. I: You Tube jako platforma Web 2.0 + Marta Majorek, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Tu: Wstęp] 3. Wideoblog jako gatunek. [Maciejak K., dz. cyt. Tu rozdz. II: Wideoblog jako gatunek] 4. Charakterystyka platformy You Tube. [Majorek M. Kod You Tube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Tu: Rozdz. IV: You Tube jako medium społecznościowe. Videoblog jako narzędzie wspomagania autokreacji i umacniania więzi społecznych + Barbara Cyrek, YouTube jako serwis społecznościowy - w stronę klasyfikacji witryny, ,,Zarządzane Mediami" 2020, t. 8(2). - dostęp online] 5. ,,Spree" (2020) - oglądanie i analiza filmu. 10-11. 6. W stronę lapidarności? Cechy przekazu i komunikacji w mediach społecznościowych. Joanna Kot, Nowe formy narracji na Instagramie. Badanie pilotażowych rolek związanych z podróżami i sportem, ,,Com.press" nr 2, 2022. (dostęp online). 7. You Tube jako cyberkultura. [Żaglewski T., Dzień z życia Ziemi, czyli You Tube jako cyberkultura, ,,Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1.] 8. Zajęcia zaliczeniowe. |
Literatura: |
1. Majorek Marta, Kod You Tube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. 2. Maciejak Katarzyna, You Tube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. 3. Kot Joanna, Nowe formy narracji na Instagramie. Badanie pilotażowych rolek związanych z podróżami i sportem, ,,Com.press" nr 2, 2022. 4. Żaglewski Tomasz, Dzień z życia Ziemi, czyli You Tube jako cyberkultura, ,,Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1. Materiały audiowizualne: Dzień z życia Ziemi (Life in a Day) 2020), reż . Kevin Macdonald (film, online). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. (k-W-1) wybrane fakty, terminologię oraz podstawowe zagadnienia związane z problematyką wlogosfery. Umiejętności: student potrafi 2. (k-U-3) rozpoznawać, analizować oraz interpretować teksty z zakresu wlogo- i blogosfery. Potrafi także wskazać relacje pomiędzy nimi a kulturą. Swoje umiejętności potrafi wykazać na konkretnych przykładach. Kompetencje społeczne: student jest gotów do 3. (k-K-1) krytycznej analizy posiadanej wiedzy z zakresu nowych mediów (blogów oraz wiedeoblogów) oraz świadomego korzystania z niej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w życiu codziennym oraz zawodowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (poprawne wnioskowanie z czytanych tekstów i aktywność na zajęciach) (efekty 2,3). Ocena z aktywności - kryteria: 6 plusów (i więcej) - 5,0 5 plusów - 4,0 3 plusy - 3,0 B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Migoń-Sasuła, Urszula Sawicka | |
Prowadzący grup: | Urszula Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.