Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Blogo- i vlogosfera

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.GS.PP.44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Blogo- i vlogosfera
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Games Studies

Profil kształcenia:

Praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 15 h/ 0,5 ECTS

Udział w zajęciach: 7,5 h

Udział w konsultacjach: 7,5 h


B. Praca własna studenta: 10 h/ 0,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 6 h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 4 h

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem blogo i wlogosfery, a także z różnymi aspektami blogów oraz wlogów. Uczestnicy zajęć poznają etymologię oraz historię powstania kluczowych dla zajęć tekstów: blogu oraz wlogu, jak również zdobywają wiedzę dotyczącą różnych aspektów i trendów obecnych w vlogosferze, a także kierunków rozwoju platformy You Tube.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci poznają pojęcia charakterystyczne dla dyskursu dotyczącego nowych mediów oraz tekstów medialnych (głównie internetowych) oraz zdobędą wiedzę dotyczącą różnych aspektów wlogo oraz blogosfery, np.: społecznościowy charakter tych tekstów, ich funkcje, relacje z kulturą oraz platformą, na której funkcjonują, kwestie stereotypów w twórczości wlogerów, mody i aktualne trendy (np. pranki, challenge) w przestrzeni youtube’owej. Zajęcia służą również ukształtowaniu praktycznych umiejętności analizy blogów oraz wlogów w kontekście naukowym.

TREŚCI PRZEDMIOTU

1. Zajęcia wprowadzające.

2. Wlogosfera – wprowadzenie do specyfiki platformy You Tube.

[Maciejak K., You Tube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. Tu rozdz. I: You Tube jako platforma Web 2.0 + Marta Majorek, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Tu: Wstęp]

3. Wideoblog jako gatunek.

[Maciejak K., dz. cyt. Tu rozdz. II: Wideoblog jako gatunek]

4. Charakterystyka platformy You Tube.

[Majorek M. Kod You Tube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Tu: Rozdz. IV: You Tube jako medium społecznościowe. Videoblog jako narzędzie wspomagania autokreacji i umacniania więzi społecznych + Barbara Cyrek, YouTube jako serwis społecznościowy - w stronę klasyfikacji witryny, ,,Zarządzane Mediami" 2020, t. 8(2). - dostęp online]

5. ,,Spree" (2020) - oglądanie i analiza filmu.

10-11.

6. W stronę lapidarności? Cechy przekazu i komunikacji w mediach społecznościowych.

Joanna Kot, Nowe formy narracji na Instagramie. Badanie pilotażowych rolek związanych z podróżami i sportem, ,,Com.press" nr 2, 2022. (dostęp online).

7. You Tube jako cyberkultura.

[Żaglewski T., Dzień z życia Ziemi, czyli You Tube jako cyberkultura, ,,Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1.]

8. Zajęcia zaliczeniowe.

Literatura:

1. Majorek Marta, Kod You Tube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.

2. Maciejak Katarzyna, You Tube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.

3. Kot Joanna, Nowe formy narracji na Instagramie. Badanie pilotażowych rolek związanych z podróżami i sportem, ,,Com.press" nr 2, 2022.

4. Żaglewski Tomasz, Dzień z życia Ziemi, czyli You Tube jako cyberkultura, ,,Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1.

Materiały audiowizualne:

Dzień z życia Ziemi (Life in a Day) 2020), reż . Kevin Macdonald (film, online).

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. (k-W-1) wybrane fakty, terminologię oraz podstawowe zagadnienia związane z problematyką wlogosfery.

Umiejętności: student potrafi

2. (k-U-3) rozpoznawać, analizować oraz interpretować teksty z zakresu wlogo- i blogosfery. Potrafi także wskazać relacje pomiędzy nimi a kulturą. Swoje umiejętności potrafi wykazać na konkretnych przykładach.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

3. (k-K-1) krytycznej analizy posiadanej wiedzy z zakresu nowych mediów (blogów oraz wiedeoblogów) oraz świadomego korzystania z niej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w życiu codziennym oraz zawodowym.

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);

Zadania cząstkowe (poprawne wnioskowanie z czytanych tekstów i aktywność na zajęciach) (efekty 2,3).

Ocena z aktywności - kryteria:

6 plusów (i więcej) - 5,0

5 plusów - 4,0

3 plusy - 3,0

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Migoń-Sasuła, Urszula Sawicka
Prowadzący grup: Urszula Sawicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)