(in Polish) Polskie gatunki użytkowe w turystyce
General data
Course ID: | 1.S3.JPJN.T.3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Polskie gatunki użytkowe w turystyce |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) studia pierwszego stopnia |
Field of study: | (in Polish) język polski z językiem niemieckim |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) semestr piąty |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) - P. Banaś, Karta pocztowa jako przedmiot badań, [w:] Aksjosemiotyka karty pocztowej, „Prace Kulturoznawcze” 3 (1993), s. 5-17. - W. Podkidacz, Aksjologizacja obrazu świata w tekstach przewodników turystycznych, „Poradnik Językowy” 2004, nr 7, s. 45-58. - J. Kowalewski, Jakie miasto widać na widokówce? https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6787/jakie%20miasto%20wida%C4%87.pdf?sequence=3&isAllowed=y - K. Czarnecka, Zagadka jako konstytutywna część questu, "Język. Religia. Tożsamość" 2017, nr 1, s. 189-202. - D. Ziarkowski, Przewodniki a rozwój nowoczesnej turystyki w XIX wieku, „Turystyka Kulturowa” nr 7/2018. http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/ view/995/852 |
Student workload: | (in Polish) 15 h (zajęcia) 10 h praca własna studenta - lektura i analiza tekstów oraz przygotowanie wypowiedzi ustnej 5 h konsultacje |
Prerequisites: | (in Polish) |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone będą charakterystyce wybranych gatunków użytkowych w turystyce. Studenci zaznajomią się z różnymi ich przykładami, by następnie samodzielnie konstruować omawiane teksty (opis krajobrazu, wydarzenia turystycznego, zabytku itp.). |
Full description: |
(in Polish) Treści przedmiotowe: 1. Teksty użytkowe w turystyce - wprowadzenie do zagadnienia 2. Przewodnik turystyczny jako gatunek 3. Oferta turystyczna 4. Folder i broszur 5. Pocztówka i widokówka 6.Opis atrakcji turystycznych (krajobraz, obiekt, wydarzenie itd.) 7.Opis szlaku turystycznego 9. Questing. |
Bibliography: |
(in Polish) - M. Wojtak, Genologia tekstów użytkowych, Postscriptum 2004-2005, nr 2-1 (48-49), s. 156-171. https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Postscriptum/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)-s156-171/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)-s156-171.pdf - B. Witosz, Wyznaczniki gatunku i jego odmian, [w:] Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005, s. 161-174. - W. Nowotarski, Typologia przewodników turystycznych i jej uzus w tytulaturze, „Folia Turistica” 2020 (54), s. 145-165. https://folia-turistica.awf.krakow.pl/attachments/article/402/FT_54_2020.pdf#page=146 - D. Ogon, Oferta turystyczna jako gatunek języka turystyki, „Slavica Iuvenum” 2022 (XXIII), s. 183-191. https://dokumenty.osu.cz/ff/epublikace/slavica-iuvenum-23/SLAVICA_IUVENUM_XXIII_online_full.pdf#page=184 - J. Stanisławek, Ekfraza w tekstach użytkowych na przykładzie ofert turystycznych, Rozprawy Komisji Językowej ŁTN 2013, s. 253-262. - R. Maciołek, A. Dybała, Pola semantyczne wyrażeń jako oznacznik atrakcji turystycznych, https://9lib.org/document/yr307p4o-heteroglossia-studia-kulturoznawczo-filologiczne-nr.html - K. Czarnecka, Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku, "Język. Religia. Tożsamość" 2016, nr 1, s. 27-42. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Absolwent zna i rozumie: - gatunkowe, pragmatyczne i stylistyczne reguły mówionych i pisanych gatunków wypowiedzi, typowych dla sfery turystyki (m-W-03), Absolwent potrafi: - stosować strategie komunikacyjne, uwzględniając zasady grzeczności i etyki językowej; realizować wzorce gatunkowe typowe dla sfery turystyki (m-U-02) - wykorzystywać zdobytą wiedzę i opanowane umiejętności do pogłębiania własnych zainteresowań zawodowych związanych ze sferą turystyki i zainteresowań innych osób (m-U-5) Absolwent jest gotów do: - efektywnej i etycznej komunikacji w środowisku zawodowym związanym z turystyką (m-K-03) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: 1. aktywne uczestnictwo w zajęciach – 50 % 2. przygotowanie wypowiedzi pisemnej – 50 % |
Copyright by University of Opole.