University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Polskie gatunki użytkowe w turystyce

General data

Course ID: 1.S3.JPJN.T.3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Polskie gatunki użytkowe w turystyce
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Study level:

(in Polish) studia pierwszego stopnia

Field of study:

(in Polish) język polski z językiem niemieckim

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) semestr piąty

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali
Self-reading

Supplementary literature:

(in Polish) - P. Banaś, Karta pocztowa jako przedmiot badań, [w:] Aksjosemiotyka karty pocztowej, „Prace Kulturoznawcze” 3 (1993), s. 5-17.

- W. Podkidacz, Aksjologizacja obrazu świata w tekstach przewodników turystycznych, „Poradnik Językowy” 2004, nr 7, s. 45-58.

- J. Kowalewski, Jakie miasto widać na widokówce?

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6787/jakie%20miasto%20wida%C4%87.pdf?sequence=3&isAllowed=y

- K. Czarnecka, Zagadka jako konstytutywna część questu, "Język. Religia. Tożsamość" 2017, nr 1, s. 189-202.

- D. Ziarkowski, Przewodniki a rozwój nowoczesnej turystyki w XIX wieku, „Turystyka Kulturowa” nr 7/2018.

http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/ view/995/852



Student workload:

(in Polish) 15 h (zajęcia)

10 h praca własna studenta - lektura i analiza tekstów oraz przygotowanie wypowiedzi ustnej

5 h konsultacje


Prerequisites:

(in Polish)

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą charakterystyce wybranych gatunków użytkowych w turystyce. Studenci zaznajomią się z różnymi ich przykładami, by następnie samodzielnie konstruować omawiane teksty (opis krajobrazu, wydarzenia turystycznego, zabytku itp.).

Full description: (in Polish)

Treści przedmiotowe:

1. Teksty użytkowe w turystyce - wprowadzenie do zagadnienia

2. Przewodnik turystyczny jako gatunek

3. Oferta turystyczna

4. Folder i broszur

5. Pocztówka i widokówka

6.Opis atrakcji turystycznych (krajobraz, obiekt, wydarzenie itd.)

7.Opis szlaku turystycznego

9. Questing.

Bibliography: (in Polish)

- M. Wojtak, Genologia tekstów użytkowych, Postscriptum 2004-2005, nr 2-1 (48-49), s. 156-171.

https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Postscriptum/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)-s156-171/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)-s156-171.pdf

- B. Witosz, Wyznaczniki gatunku i jego odmian, [w:] Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005, s. 161-174.

- W. Nowotarski, Typologia przewodników turystycznych i jej uzus w tytulaturze, „Folia Turistica” 2020 (54), s. 145-165.

https://folia-turistica.awf.krakow.pl/attachments/article/402/FT_54_2020.pdf#page=146

- D. Ogon, Oferta turystyczna jako gatunek języka turystyki, „Slavica Iuvenum” 2022 (XXIII), s. 183-191.

https://dokumenty.osu.cz/ff/epublikace/slavica-iuvenum-23/SLAVICA_IUVENUM_XXIII_online_full.pdf#page=184

- J. Stanisławek, Ekfraza w tekstach użytkowych na przykładzie ofert turystycznych, Rozprawy Komisji Językowej ŁTN 2013, s. 253-262.

- R. Maciołek, A. Dybała, Pola semantyczne wyrażeń jako oznacznik atrakcji turystycznych, https://9lib.org/document/yr307p4o-heteroglossia-studia-kulturoznawczo-filologiczne-nr.html

- K. Czarnecka, Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku, "Język. Religia. Tożsamość" 2016, nr 1, s. 27-42.

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent zna i rozumie:

- gatunkowe, pragmatyczne i stylistyczne reguły mówionych i pisanych gatunków wypowiedzi, typowych dla sfery turystyki (m-W-03),

Absolwent potrafi:

- stosować strategie komunikacyjne, uwzględniając zasady grzeczności i etyki językowej; realizować wzorce gatunkowe typowe dla sfery turystyki (m-U-02)

- wykorzystywać zdobytą wiedzę i opanowane umiejętności do pogłębiania własnych zainteresowań zawodowych związanych ze sferą turystyki i zainteresowań innych osób (m-U-5)

Absolwent jest gotów do:

- efektywnej i etycznej komunikacji w środowisku zawodowym związanym z turystyką (m-K-03)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

1. aktywne uczestnictwo w zajęciach – 50 %

2. przygotowanie wypowiedzi pisemnej – 50 %

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)