University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kultura niemieckiego obszaru językowego

General data

Course ID: 1.S3.JPJN1.36
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kultura niemieckiego obszaru językowego
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Study level:

(in Polish) studia pierwszego stopnia

Field of study:

(in Polish) Język polski od podstaw z językiem niemieckim

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 15h


B. Praca własna studenta: 20h/ 0,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h


Short description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest zaznajomienie słuchaczy z głównymi aspektami życia kulturalnego w Niemczech oraz w pozostałych krajach niemieckojęzycznych.

Full description: (in Polish)

1. Feiertage in Deutschland: Karneval, Rosenmontag, Ostern, Oktoberfest etc. 2. Schulsystem

3. Freizeit und Sport

4. Typisch deutsches Essen und Esstraditionen

5. Mentalität und Identität: Deutschland, Österreich und die Schweiz

6. Urlaub und Reisen

7. Musik und Kultur allgemein

8. Bundesländer

Bibliography: (in Polish)

Derbacher, Mark: Fiktion, Konsens und Wirklichkeit : Dokumen- tarliteratur der Arbeitswelt in der BRD und der DDR. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1995.

HARDTWIG, WOLFGANG, BRANDT H. H.(HG): DEUTSCHLANDS WEG IN DIE MODERNE : POLITIK, GESELLSCHAFT UND KULTUR IM 19. JAHRHUNDERT. MÜNCHEN, C. H. Beck, 1993.

Kromp, Ilona/ Białecki, Adam: Deutschland in allen Facetten : Geographie, Geschichte und Kultur Deutschlands. Warszawa/ Bielsko-Biała, Wydawnictwo Szkolne PWN, 2012.

Kuhne, Berthold: Grundwissen Deutschland. Kurze Texte und Übungen. München 2003.

Leszczyński, Zbigniew: Deutschland-Einig-Vaterland: Das Vereinigungsprozess der BRD UND der DDR im Spiegel der deutschen Presse: Eine Materialen-und Dokumentenauswahl zur Landeskunde. Rzeszów, 1991

Linke, Angelika: Sprachkultur und Bürgertum: zur Mentalitätsges- chichte des 19. Jahrhunderts. Stuttgart : J. B. Metzler, 1996

Sontheimer, Kurt: Deutschlands Politische Kultur. München/ Zürich: Piper, 1991.

https://www.dw.com/de/themen/meet-the-germans/s-32643

https://www.dw.com/de/deutsche-kultur-mythen-und-fakten/a-40314359

http://www.tatsachen-ueber-deutschland.de/de/

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

1. Student zna i rozumie niemieckie tradycje i obyczaje oraz posiada wiedzę o życiu codziennym niemieckiego obszaru kulturowego. k_W03

UMIEJĘTNOŚCI

2. Student nazywa, charakteryzuje oraz objaśnia podstawowe pojęcia związane z niemiecką kulturą i problematyką społeczną. k_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

3. Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie spojrzeć na aspekty niemieckiej kultury, włączając stereotypy. k_K02

4. Student jest otwarty na odmienności kulturowe. k_K03

5. uczestniczenia w różnych formach życia kulturalnego oraz międzynarodowych wydarzeniach k_K06

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Aktywny udział w zajęciach (analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań) – 40% (efekty 1, 2, 3, 4, 5) 2. Przygotowanie prezentacji – 60% (efekty 1, 2, 3, 4, 5)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Aleksandra Bogocz, Monika Czok
Group instructors: Monika Czok
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Tematy (konwersatorium):

1. Kultur allgemein, Kultureinrichtungen in DACH.

2. Musik als Kulturphänomen

3. Freizeit und Sport. Rolle der Vereine und lokalen Gruppen

4. Typisch deutsches Essen und Esstraditionen

5. Feiertage in Deutschland: Karneval, Rosenmontag, Ostern, Oktoberfest...

6. Mentalität und Identität: Deutschland, Österreich und die Schweiz

7. Urlaub und Reisen

8. Bundesländer in Deutschland und ihr kulturelles Leben

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)