(in Polish) Wprowadzenie do badań humanistycznych
General data
Course ID: | 1.S3.JPJN1.42 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do badań humanistycznych |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) Studia I stopnia |
Field of study: | (in Polish) JPJN |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) IV |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | foreign languages |
Mode: | (in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) 1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. 2. Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. 3. Lachur C., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. 4. Lutyński J., Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź 1994. 5. Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej, Lublin 1995. 6. Saussure F. de, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961. 7. Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000. 8. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999. |
Student workload: | (in Polish) ECTS: 4 2 ECTS: godziny kontaktowe: 45; 2 ECTS: czytanie lektur i literatury fachowej: 25; prowadzenie badań własnych: 25; przygotowanie się do zaliczenia i obecność na nim: 5. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta do metod badań stosowanych w językoznawstwie, zapoznanie go z metodami badań oraz problemami stawianymi przez teorię i praktykę językoznawstwa. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot „Wprowadzenie do badań humanistycznych językoznawczych” jest aktywną formą zajęć dydaktycznych prowadzonych przy udziale studentów w ramach specjalności realizowanych na Wydziale Filologicznym. Jego zadaniem jest między innymi uzyskanie wiedzy niezbędnej do rozumienia podstawowych zagadnień metodologii nauk humanistycznych niezbędnych do prowadzenia w przyszłości samodzielnych badań z zakresu językoznawstwa metodologicznych odpowiednich do założonych celów poznawczych oraz wykształcenie umiejętności tworzenia modelu własnego postępowania badawczego według odpowiednich reguł metodologicznych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. 2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. 3. Perlin J., Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004. 4. Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa, Łódź 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: 1. student zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju (k_W02; P6S_WG), 2. student zna i rozumie teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki o języku (k_W03; P6S_WG). Umiejętności: 1. student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu języka (k_U04; P6S_UK), 2. student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (k_U07; P6S_UO). Kompetencje społeczne: 1. student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy filologicznej i uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01; P6S_KK), 2. student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k_K04; P6S_KR). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność: 20 % Aktywność na zajęciach: 30 % Prezentacja własnych badań: 50% |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 45 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Bogocz, Aleksander Gadomski | |
Group instructors: | Aleksander Gadomski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
(in Polish) Dyscyplina: | (in Polish) językoznawstwo |
|
(in Polish) Literatura uzupełniająca: | (in Polish) 1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. 2. Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. 3. Lachur C., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. 4. Lutyński J., Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź 1994. 5. Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej, Lublin 1995. 6. Saussure F. de, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961. 7. Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000. 8. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999. |
|
Type of course: | foreign languages |
|
Mode: | (in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta do metod badań stosowanych w językoznawstwie, zapoznanie go z metodami badań oraz problemami stawianymi przez teorię i praktykę językoznawstwa. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot „Wprowadzenie do badań naukowych” jest aktywną formą zajęć dydaktycznych prowadzonych przy udziale studentów w ramach specjalności realizowanych na Wydziale Filologicznym. Jego zadaniem jest między innymi uzyskanie wiedzy niezbędnej do rozumienia podstawowych zagadnień metodologii nauk humanistycznych niezbędnych do prowadzenia w przyszłości samodzielnych badań z zakresu językoznawstwa metodologicznych odpowiednich do założonych celów poznawczych oraz wykształcenie umiejętności tworzenia modelu własnego postępowania badawczego według odpowiednich reguł metodologicznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. 2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. 3. Perlin J., Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004. 4. Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa, Łódź 2006. |
Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 45 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.