University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wprowadzenie do badań humanistycznych

General data

Course ID: 1.S3.JPJN1.42
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wprowadzenie do badań humanistycznych
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) Studia I stopnia

Field of study:

(in Polish) JPJN

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) IV

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Type of course:

foreign languages
obligatory courses

Mode:

(in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
(in Polish) Realizowany w sali
Online

Supplementary literature:

(in Polish) 1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

2. Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

3. Lachur C., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.

4. Lutyński J., Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź 1994.

5. Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej, Lublin 1995.

6. Saussure F. de, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961.

7. Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.

8. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999.

Student workload:

(in Polish) ECTS: 4


2 ECTS: godziny kontaktowe: 45;


2 ECTS: czytanie lektur i literatury fachowej: 25; prowadzenie badań własnych: 25; przygotowanie się do zaliczenia i obecność na nim: 5.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta do metod badań stosowanych w językoznawstwie, zapoznanie go z metodami badań oraz problemami stawianymi przez teorię i praktykę językoznawstwa.

Full description: (in Polish)

Przedmiot „Wprowadzenie do badań humanistycznych językoznawczych” jest aktywną formą zajęć dydaktycznych prowadzonych przy udziale studentów w ramach specjalności

realizowanych na Wydziale Filologicznym.

Jego zadaniem jest między innymi uzyskanie wiedzy niezbędnej do rozumienia podstawowych zagadnień metodologii nauk humanistycznych niezbędnych do prowadzenia w przyszłości samodzielnych badań z zakresu językoznawstwa metodologicznych odpowiednich do założonych celów poznawczych oraz wykształcenie umiejętności tworzenia modelu własnego postępowania badawczego według odpowiednich reguł metodologicznych.

Bibliography: (in Polish)

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

3. Perlin J., Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004.

4. Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa, Łódź 2006.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

1. student zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju (k_W02; P6S_WG),

2. student zna i rozumie teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki o języku (k_W03; P6S_WG).

Umiejętności:

1. student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu języka (k_U04; P6S_UK),

2. student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez

całe życie (k_U07; P6S_UO).

Kompetencje społeczne:

1. student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy filologicznej i uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01; P6S_KK),

2. student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k_K04; P6S_KR).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność: 20 %

Aktywność na zajęciach: 30 %

Prezentacja własnych badań: 50%

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 45 hours more information
Coordinators: Aleksandra Bogocz, Aleksander Gadomski
Group instructors: Aleksander Gadomski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
(in Polish) Dyscyplina:

(in Polish) językoznawstwo

(in Polish) Literatura uzupełniająca:

(in Polish) 1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

2. Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

3. Lachur C., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.

4. Lutyński J., Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź 1994.

5. Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej, Lublin 1995.

6. Saussure F. de, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961.

7. Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.

8. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999.

Type of course:

foreign languages
proseminars

Mode:

(in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
(in Polish) Realizowany w sali
Online

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta do metod badań stosowanych w językoznawstwie, zapoznanie go z metodami badań oraz problemami stawianymi przez teorię i praktykę językoznawstwa.

Full description: (in Polish)

Przedmiot „Wprowadzenie do badań naukowych” jest aktywną formą zajęć dydaktycznych prowadzonych przy udziale studentów w ramach specjalności

realizowanych na Wydziale Filologicznym.

Jego zadaniem jest między innymi uzyskanie wiedzy niezbędnej do rozumienia podstawowych zagadnień metodologii nauk humanistycznych niezbędnych do prowadzenia w przyszłości samodzielnych badań z zakresu językoznawstwa metodologicznych odpowiednich do założonych celów poznawczych oraz wykształcenie umiejętności tworzenia modelu własnego postępowania badawczego według odpowiednich reguł metodologicznych.

Bibliography: (in Polish)

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

3. Perlin J., Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004.

4. Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa, Łódź 2006.

Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2025-03-01 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 45 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)