Anatomy and physiology of the nervous system
General data
Course ID: | 1.S3.LJPO.73 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Anatomy and physiology of the nervous system |
Name in Polish: | Anatomia i fizjologia układu nerwowego |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne (in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) I stopnia |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Supplementary literature: | (in Polish) James D. Fix (wyd. Polskie pod red. Janusza Morysia): Neuroanatomia. Urban&Partner Wrocław 1997. Stanisław Konturek: Fizjologia Człowieka. T. IV. Neurofizjologia. Wydawnictwo UJ Kraków 1998. |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach: 10h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Short description: |
(in Polish) Anatomia i fizjologia układu nerwowego. Budowa komórki nerwowej. Topografia mózgowia i rdzenia kręgowego. Odruch jako podstawowa jednostka czynnościowa układu nerwowego. Fizjologia ruchu i czucia. Fizjologia mowy. Narządy zmysłów. |
Full description: |
(in Polish) Podstawowe zagadnienia anatomii mózgowia i rdzenia kręgowego z uwzględnieniem ultrastruktury komórkowej oraz budowy makroskopowej z wyobrażeniem przestrzennym. Wyjaśnienie istoty pobudliwości ściany komórkowej jako mechanizmu odległej komunikacji mózgowia z efektorami w zakresie całego ciała. Tematyka synapsy jako mechanizmu przetwarzania sygnałów elektrycznych na chemiczne i ponownie na elektryczne warunkujących propagację bodźca. Przedstawienie roli odruchu jako podstawowej jednostki czynnościowej układu nerwowego. Podział topograficzny kory mózgowej wg schematycznego podziału Brodmana oraz analiza głównych dróg zstępujących i wstępujących rdzenia kręgowego warunkujących ruch oraz czucie. Szczegółowa analiza pola Broki oraz Wernickego wraz z przyległymi obszarami mózgu, a także zakres współdziałania innych narządów w formowaniu głosu i artykulacji. Rola zmysłów i funkcja narządów zmysłów ze szczególnym uwzględnieniem ich roli w procesie mówienia. Zakres tematów: 1. Anatomia ogólna mózgowia i czaszki. 2. Anatomia ogólna kręgosłupa, rdzenia kręgowego i nerwów obwodowych. 3. Fizjologia ruchu. 4. Fizjologia czucia. 5. Fizjologia mowy. 6. Anatomia i fizjologia narządów zmysłów. 7. Autonomiczny układ nerwowy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć Materiał przedstawiony podczas wykładów |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie: 1. Niezbędne podstawy anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz fachową terminologię tego tematu (K_W02, L_W01). 2. Budowę i funkcje czynnościowe organizmu człowieka w kontekście fizjologii mowy i jej zaburzeń (K_W04). Umiejętności: student potrafi: 3. Wykorzystywać posiadaną wiedzę na temat budowy i funkcjonowania układu nerwowego, a w szczególności informacje na temat podstaw fizjologicznych mowy, w celu dalszego zrozumienia i studiowania istoty, i przyczyn zaburzeń mowy w ogólnym i w szczegółowym aspekcie, co powinno przełożyć się na wybór właściwej terapii w przyszłej praktyce zawodowej (K_U01, L_U01). 4. Formułować problemy badawcze ze zrozumieniem w oparciu o posiadaną wiedzę na temat podstaw funkcjonalnych zaburzeń mowy (K_U02, L_U04). Kompetencje społeczne: student jest gotów do: 5. Krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego (ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii mowy) oraz wykorzystania jej do pogłębiania wiedzy logopedycznej na dalszym etapie kształcenia (K_K01). 6. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu mając podstawy wiedzy o fizjologii czynności mowy (K_K03). 7. Odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej logopedy i lektora języka polskiego jako obcego, w tym: korzystania z naukowych źródeł wiedzy jako narzędzia w codziennej praktyce i w samokształceniu (K_K04). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu / wykład Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się 1-7): Zaliczenie ustne B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny: Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny odpowiedzi studenta (100%). |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Waldemar Kołodziej, Justyna Migoń-Sasuła | |
Group instructors: | Waldemar Kołodziej | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Opole.