University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Anatomy and physiology of the nervous system

General data

Course ID: 1.S3.LJPO.73
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Anatomy and physiology of the nervous system
Name in Polish: Anatomia i fizjologia układu nerwowego
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
(in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) I stopnia

Education profile:

(in Polish) ogólnoakademicki

Supplementary literature:

(in Polish) James D. Fix (wyd. Polskie pod red. Janusza Morysia): Neuroanatomia. Urban&Partner Wrocław 1997.

Stanisław Konturek: Fizjologia Człowieka. T. IV. Neurofizjologia. Wydawnictwo UJ Kraków 1998.

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach: 10h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h

Short description: (in Polish)

Anatomia i fizjologia układu nerwowego. Budowa komórki nerwowej. Topografia mózgowia i rdzenia kręgowego. Odruch jako podstawowa jednostka czynnościowa układu nerwowego. Fizjologia ruchu i czucia. Fizjologia mowy. Narządy zmysłów.

Full description: (in Polish)

Podstawowe zagadnienia anatomii mózgowia i rdzenia kręgowego z uwzględnieniem ultrastruktury komórkowej oraz budowy makroskopowej z wyobrażeniem przestrzennym. Wyjaśnienie istoty pobudliwości ściany komórkowej jako mechanizmu odległej komunikacji mózgowia z efektorami w zakresie całego ciała. Tematyka synapsy jako mechanizmu przetwarzania sygnałów elektrycznych na chemiczne i ponownie na elektryczne warunkujących propagację bodźca.

Przedstawienie roli odruchu jako podstawowej jednostki czynnościowej układu nerwowego. Podział topograficzny kory mózgowej wg schematycznego podziału Brodmana oraz analiza głównych dróg zstępujących i wstępujących rdzenia kręgowego warunkujących ruch oraz czucie. Szczegółowa analiza pola Broki oraz Wernickego wraz z przyległymi obszarami mózgu, a także zakres współdziałania innych narządów w formowaniu głosu i artykulacji. Rola zmysłów i funkcja narządów zmysłów ze szczególnym uwzględnieniem ich roli w procesie mówienia.

Zakres tematów:

1. Anatomia ogólna mózgowia i czaszki.

2. Anatomia ogólna kręgosłupa, rdzenia kręgowego i nerwów obwodowych.

3. Fizjologia ruchu.

4. Fizjologia czucia.

5. Fizjologia mowy.

6. Anatomia i fizjologia narządów zmysłów.

7. Autonomiczny układ nerwowy.

Bibliography: (in Polish)

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

Materiał przedstawiony podczas wykładów

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie:

1. Niezbędne podstawy anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz fachową terminologię tego tematu (K_W02, L_W01).

2. Budowę i funkcje czynnościowe organizmu człowieka w kontekście fizjologii mowy i jej zaburzeń (K_W04).

Umiejętności: student potrafi:

3. Wykorzystywać posiadaną wiedzę na temat budowy i funkcjonowania układu nerwowego, a w szczególności informacje na temat podstaw fizjologicznych mowy, w celu dalszego zrozumienia i studiowania istoty, i przyczyn zaburzeń mowy w ogólnym i w szczegółowym aspekcie, co powinno przełożyć się na wybór właściwej terapii w przyszłej praktyce zawodowej (K_U01, L_U01).

4. Formułować problemy badawcze ze zrozumieniem w oparciu o posiadaną wiedzę na temat podstaw funkcjonalnych zaburzeń mowy (K_U02, L_U04).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

5. Krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego (ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii mowy) oraz wykorzystania jej do pogłębiania wiedzy logopedycznej na dalszym etapie kształcenia (K_K01).

6. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu mając podstawy wiedzy o fizjologii czynności mowy (K_K03).

7. Odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej logopedy i lektora języka polskiego jako obcego, w tym: korzystania z naukowych źródeł wiedzy jako narzędzia w codziennej praktyce i w samokształceniu (K_K04).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu / wykład

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się 1-7): Zaliczenie ustne

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:

Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny odpowiedzi studenta (100%).

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Waldemar Kołodziej, Justyna Migoń-Sasuła
Group instructors: Waldemar Kołodziej
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)