Methodology and didactics of working with a dysfunctional child 1
General data
Course ID: | 1.S3.LJPO.97 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology and didactics of working with a dysfunctional child 1 |
Name in Polish: | Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 1 |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Supplementary literature: | (in Polish) 1. Baj-Lieder M., Ulman- Bogusławska R., O rozwoju mouthing- czyli polskie dzieci mogą wkładać rączki do buzi. Wyd.Pestka i ogryzek Warszawa 2019 2. Gawryl M. Stymulacja i jej wpływ na rozwój kompetencji orofacjalnych u dzieci z zespołem Downa w Materiały II Ogólnopolskiej Konferencji Szkoły Terapii Karmienia „Od pestki do Ogryzka” Gdańsk 2020 3. Aly .M. Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia. GWP, Gdańsk 2002 4. Mazanek E. (red) Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Cz 3 Wychowanie i nauczanie dzieci z mózgowym porażeniem. WSiP Warszawa 1998 5. Rola J, Pisula E., Style radzenia sobie ze stresem rodziców z mózgowym porażeniem dziecięcym i zespołem Downa. W” Zdrowie Psychiczne”, Warszawa 1993 nr 3-4 6. Twardowski A., Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych w „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie” Obuchowska I., WSiP Warszawa 1998 7. Wnuk A., Psychologiczne wsparcie dla rodziców dzieci z wczesnym uszkodzeniem OUN w Materiały konferencyjne „ Możliwość diagnostyki i terapii dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w wieku do 0-6 roku życia i wsparcia ich rodzin” Zamość 2006 8. Tracy Hogg, Melinda Blau „ Język niemowląt” Warszawa 2003 9. Gill Rapley. Tracy Murkett „ Bobas lubi wybór” Warszawa 2010 10. Veroniqe Chabrol „ Jak uczynić dziecko smakoszem?” wyd. TOM Aco 11. Thomas B.Brazelton, Joshua D.Sparrow „ Karmienie dziecka” GWP Sopot 2014 12. Thomas B.Brazelton, Joshua D.Sparrow” Uspokajanie dziecka” GWP Sopot 2014 13. Thomas B.Brazelton, Joshua D.Sparrow „ Rozwój dziecka 0- 3” GWP Sopot 2019 14. Thomas B.Brazelton, Joshua D.Sparrow „ Rozwój dziecka 0- 3” GWP Sopot 2019 15. Harvey Karp „ Najszczęśliwsze niemowlę w okolicy” 2002 16. Materiały z I Ogólnopolskiej Konferencji Szkoły Karmienia „ Od pestki do ogryzka” Gdańsk 2019-11-16 17. Łada A. „ Czynniki rokownicze w okresie prelingwalnym w świetle koncepcji neurorozwojowej” Forum Logopedyczne nr. 20 18. Cedrowska Adamus W.„ Program zindywidualizowanej ukierunkowanej na rozwój opieki i oceny noworodka [NIDCAP] w Biuletyn Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Łodzi 11/2011 19. Sioda T. „Wędzidełko języka u noworodka – ocena neonatologiczna i zalecenia” w STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA 2012 T. 9 115–123 20. Nehring- Gugulska M. „ Krótkie wędzidełko języka u niemowląt karmionych piersią” materiały konferencji „Krakowska Jesień Pediatryczna 2015” 21. Christian Hawellek „Marte Meo Propedeutyka” 2019 22. Mikler- Chwastek A. „ Sprawdzian Rozwoju psychoruchowego niemowląt” wyd. Harmonia Gdańsk 2011 23. Praca zbiorowa pod kier Krajowego Konsultanta ds. Neonatologii Ewy Helwich.„ Niezbędnik rodzica wcześniaka” Poradnik dla rodziców wcześniaków wyd V Warszawa 2017 24. Królak- Olejnik B. Red.”Noworodek przedwcześnie urodzony pacjentem lekarza POZ” Wrocław 2018 25. Kornacka M.K. red. „ Noworodek przedwcześnie urodzony. Pierwsze lata zycia. PZWL Warszawa 2003 26. Kaczan T., Śmigiel R. „ Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi” Impuls Kraków 2012 27. Masgutowa S., Achmatowa N. Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych z układem ruchowym całego ciała |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 65h/ 2,5 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 35h B. Praca własna studenta: 65h/ 2,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 30h Przygotowanie do zaliczenia: 35h |
Short description: |
(in Polish) Metodologia pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym |
Full description: |
(in Polish) Treści związane z diagnozą i terapią logopedyczną z zakresu wczesnej interwencji u niemowlęcia zagrożonego niepełnosprawnością. Zakres tematów: 1.Wczesna interwencja w Polsce. Struktura organizacyjna. Praca logopedy wczesnej interwencji w zespole interdyscyplinarnym 2.Diagnoza neurologopedyczna we wczesnej interwencji 3. Wybrane metody i techniki pracy neurologopedy z ciałem niemowlęcia- stymulacja neuromotoryczna, masaż logopedyczny, stymulacja polisensoryczna, techniki mioterapeutyczne. 4. Praca logopedy wczesnej interwencji z noworodkiem- miejsce logopedy w oddziale położniczo- neonatologicznym 5. Opieka neurologopedyczna nad wcześniakiem w oddziale patologii noworodka i wcześniaka 6.Praca z rodzicami w poradni neonatologicznej i oddziale patologii noworodka- budowanie kompetencji rodzicelskich, wspieranie procesu budowania więzi pierwotnej rodzicow z dzieckiem- metoda Marte Meo, NIDCAP, NBAS 7. Wzorce karmienia niemowlęcia- techniki karmienia, kalendarz wprowadzania pokarmów, akcesoria do karmienia, strategie okołokarmieniowe 8. Karmienie terapeutyczne w procesie karmienia niemowlęcia- ocena dojrzałości do karmienia, diagnoza trudności w jedzeniu, wspieranie funkcji karmienia 9. Warsztat logopedy wczesnej interwencji- wyposażenie gabinetu wczesnej interwencji logopedyczne- omówienie narzędzi diagnostycznych, akcesoriów, instrumentarium, pomocy wspierających funkcje karmienia i rozwoju komunikacji 10. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Karty obserwacji „Diagnoza bazowych umiejętności komunikacyjnych” (Machoś M. 2018) 2. Machoś M, Czajkowska M.„ Ssanie bez tajemnic” wyd. Goo Goo Zabrze 2019 3. Machoś M, Czajkowska M. „ karmienie piersią, karmienie butelką” wyd.Goo Goo Zabrze 2019 4. Machoś M, Czajkowska M. „ sprawdź, czy jest gotowe do jedzenia” wyd.Goo Goo Zabrze 2018 5. Rządzka M. „ Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja” wyd Impuls Kraków 2019 6. Lichtenberg- Kokoszka E. „ Zanim się urodziłem. Rozwój człowieka w prenatalnym okresie życia- zagadnienia wybrane”- Impuls Kraków 2014 7. Kornas Biela D. „ Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin” w „ Służba życiu. Zeszyty problemowe” nr6 1999 8. Stecko E. „ Logopedia małego dziecka” Warszawa 2013 9. Stecko E. „ masaż logopedyczny” Warszawa 2013 10. Red. B.Rocławski „ Opieka logopedyczna od poczęcia” Gdańsk 1998 11. Castillo Morales R. „ Ustno- twarzowa terapia regulacyjna” Wrocław 2009 12. Red Nehring- Gugulska M., Żukowska Rubik M., Pietkiewicz A.„ Karmienie piersią w teorii i praktyce” Warszawa 2012 13. Świetliński J. „ Neonatologia i opieka nad noworodkiem” t 1 i 2 PZWL Warszawa 2018 14. Red. Grażyna Kmita „ Dziecko urodzone przedwcześnie i jego rodzice” 15. Kaczorowska- Bray K., Milewski S., red Wczesna interwencja logopedyczna. Logopedia XXI wieku , wyd. Harmonia Gdańsk 2018 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie 1. Budowę i funkcje organizmu człowieka (układu nerwowego, narządów słuchu i mowy) (k_W04) 2. Zasady działania systemów i instytucji dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla terapii logopedycznej (k_WO8) 3. treści związane z przygotowaniem do wykonywania zawodu logopedy (k_W09). Umiejętności: student potrafi 4. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii logopedycznej (k_U04) 5. realizować zadania zawodowe wynikające z ról logopedy (k_U05) 6. doskonalić własny warsztat logopedy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (k_U06) 7. planować i organizować pracę- indywidualną oraz w zespole (k_U09) 8. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (k_U10) 9. wykorzystywać wiedzę związaną z przygotowaniem do wykonywania zawodu logopedy (k-U11) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 10. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu (k_K03) 11. kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w zawodzie logopedy,( k_K06). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1-9); Zadania cząstkowe (efekty 1-11). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Migoń-Sasuła, Aneta Mironowicz | |
Group instructors: | Aneta Mironowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.