University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Methodology and didactics of working with a dysfunctional child 1

General data

Course ID: 1.S3.LJPO.97
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology and didactics of working with a dysfunctional child 1
Name in Polish: Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 1
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Supplementary literature:

(in Polish) 1. Baj-Lieder M., Ulman- Bogusławska R., O rozwoju mouthing- czyli polskie dzieci mogą wkładać rączki do buzi. Wyd.Pestka i ogryzek Warszawa 2019

2. Gawryl M. Stymulacja i jej wpływ na rozwój kompetencji orofacjalnych u dzieci z zespołem Downa w Materiały II Ogólnopolskiej Konferencji Szkoły Terapii Karmienia „Od pestki do Ogryzka” Gdańsk 2020

3. Aly .M. Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia. GWP, Gdańsk 2002

4. Mazanek E. (red) Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Cz 3 Wychowanie i nauczanie dzieci z mózgowym porażeniem. WSiP Warszawa 1998

5. Rola J, Pisula E., Style radzenia sobie ze stresem rodziców z mózgowym porażeniem dziecięcym i zespołem Downa. W” Zdrowie Psychiczne”, Warszawa 1993 nr 3-4

6. Twardowski A., Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych w „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie” Obuchowska I., WSiP Warszawa 1998

7. Wnuk A., Psychologiczne wsparcie dla rodziców dzieci z wczesnym uszkodzeniem OUN w Materiały konferencyjne „ Możliwość diagnostyki i terapii dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w wieku do 0-6 roku życia i wsparcia ich rodzin” Zamość 2006

8. Tracy Hogg, Melinda Blau „ Język niemowląt” Warszawa 2003

9. Gill Rapley. Tracy Murkett „ Bobas lubi wybór” Warszawa 2010

10. Veroniqe Chabrol „ Jak uczynić dziecko smakoszem?” wyd. TOM Aco

11. Thomas B.Brazelton, Joshua D.Sparrow „ Karmienie dziecka” GWP Sopot 2014

12. Thomas B.Brazelton, Joshua D.Sparrow” Uspokajanie dziecka” GWP Sopot 2014

13. Thomas B.Brazelton, Joshua D.Sparrow „ Rozwój dziecka 0- 3” GWP Sopot 2019

14. Thomas B.Brazelton, Joshua D.Sparrow „ Rozwój dziecka 0- 3” GWP Sopot 2019

15. Harvey Karp „ Najszczęśliwsze niemowlę w okolicy” 2002

16. Materiały z I Ogólnopolskiej Konferencji Szkoły Karmienia „ Od pestki do ogryzka” Gdańsk 2019-11-16

17. Łada A. „ Czynniki rokownicze w okresie prelingwalnym w świetle koncepcji neurorozwojowej” Forum Logopedyczne nr. 20

18. Cedrowska Adamus W.„ Program zindywidualizowanej ukierunkowanej na rozwój opieki i oceny noworodka [NIDCAP] w Biuletyn Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Łodzi 11/2011

19. Sioda T. „Wędzidełko języka u noworodka – ocena neonatologiczna i zalecenia” w STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA 2012 T. 9 115–123

20. Nehring- Gugulska M. „ Krótkie wędzidełko języka u niemowląt karmionych piersią” materiały konferencji „Krakowska Jesień Pediatryczna 2015”

21. Christian Hawellek „Marte Meo Propedeutyka” 2019

22. Mikler- Chwastek A. „ Sprawdzian Rozwoju psychoruchowego niemowląt” wyd. Harmonia Gdańsk 2011

23. Praca zbiorowa pod kier Krajowego Konsultanta ds. Neonatologii Ewy Helwich.„ Niezbędnik rodzica wcześniaka” Poradnik dla rodziców wcześniaków wyd V Warszawa 2017

24. Królak- Olejnik B. Red.”Noworodek przedwcześnie urodzony pacjentem lekarza POZ” Wrocław 2018

25. Kornacka M.K. red. „ Noworodek przedwcześnie urodzony. Pierwsze lata zycia. PZWL Warszawa 2003

26. Kaczan T., Śmigiel R. „ Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi” Impuls Kraków 2012

27. Masgutowa S., Achmatowa N. Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych z układem ruchowym całego ciała

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 65h/ 2,5 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w konsultacjach: 35h

B. Praca własna studenta: 65h/ 2,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 30h

Przygotowanie do zaliczenia: 35h

Short description: (in Polish)

Metodologia pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym

Full description: (in Polish)

Treści związane z diagnozą i terapią logopedyczną z zakresu wczesnej interwencji u niemowlęcia zagrożonego niepełnosprawnością.

Zakres tematów:

1.Wczesna interwencja w Polsce. Struktura organizacyjna. Praca logopedy wczesnej interwencji w zespole interdyscyplinarnym

2.Diagnoza neurologopedyczna we wczesnej interwencji

3. Wybrane metody i techniki pracy neurologopedy z ciałem niemowlęcia- stymulacja neuromotoryczna, masaż logopedyczny, stymulacja polisensoryczna, techniki mioterapeutyczne.

4. Praca logopedy wczesnej interwencji z noworodkiem- miejsce logopedy w oddziale położniczo- neonatologicznym

5. Opieka neurologopedyczna nad wcześniakiem w oddziale patologii noworodka i wcześniaka

6.Praca z rodzicami w poradni neonatologicznej i oddziale patologii noworodka- budowanie kompetencji rodzicelskich, wspieranie procesu budowania więzi pierwotnej rodzicow z dzieckiem- metoda Marte Meo, NIDCAP, NBAS

7. Wzorce karmienia niemowlęcia- techniki karmienia, kalendarz wprowadzania pokarmów, akcesoria do karmienia, strategie okołokarmieniowe

8. Karmienie terapeutyczne w procesie karmienia niemowlęcia- ocena dojrzałości do karmienia, diagnoza trudności w jedzeniu, wspieranie funkcji karmienia

9. Warsztat logopedy wczesnej interwencji- wyposażenie gabinetu wczesnej interwencji logopedyczne- omówienie narzędzi diagnostycznych, akcesoriów, instrumentarium, pomocy wspierających funkcje karmienia i rozwoju komunikacji

10. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.

Bibliography: (in Polish)

1. Karty obserwacji „Diagnoza bazowych umiejętności komunikacyjnych” (Machoś M. 2018)

2. Machoś M, Czajkowska M.„ Ssanie bez tajemnic” wyd. Goo Goo Zabrze 2019

3. Machoś M, Czajkowska M. „ karmienie piersią, karmienie butelką” wyd.Goo Goo Zabrze 2019

4. Machoś M, Czajkowska M. „ sprawdź, czy jest gotowe do jedzenia” wyd.Goo Goo Zabrze 2018

5. Rządzka M. „ Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja” wyd Impuls Kraków 2019

6. Lichtenberg- Kokoszka E. „ Zanim się urodziłem. Rozwój człowieka w prenatalnym okresie życia- zagadnienia wybrane”- Impuls Kraków 2014

7. Kornas Biela D. „ Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin” w „ Służba życiu. Zeszyty problemowe” nr6 1999

8. Stecko E. „ Logopedia małego dziecka” Warszawa 2013

9. Stecko E. „ masaż logopedyczny” Warszawa 2013

10. Red. B.Rocławski „ Opieka logopedyczna od poczęcia” Gdańsk 1998

11. Castillo Morales R. „ Ustno- twarzowa terapia regulacyjna” Wrocław 2009

12. Red Nehring- Gugulska M., Żukowska Rubik M., Pietkiewicz A.„ Karmienie piersią w teorii i praktyce” Warszawa 2012

13. Świetliński J. „ Neonatologia i opieka nad noworodkiem” t 1 i 2 PZWL Warszawa 2018

14. Red. Grażyna Kmita „ Dziecko urodzone przedwcześnie i jego rodzice”

15. Kaczorowska- Bray K., Milewski S., red Wczesna interwencja logopedyczna. Logopedia XXI wieku , wyd. Harmonia Gdańsk 2018

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. Budowę i funkcje organizmu człowieka (układu nerwowego, narządów słuchu i mowy) (k_W04)

2. Zasady działania systemów i instytucji dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla terapii logopedycznej (k_WO8)

3. treści związane z przygotowaniem do wykonywania zawodu logopedy (k_W09).

Umiejętności: student potrafi

4. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii logopedycznej (k_U04)

5. realizować zadania zawodowe wynikające z ról logopedy (k_U05)

6. doskonalić własny warsztat logopedy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (k_U06)

7. planować i organizować pracę- indywidualną oraz w zespole (k_U09)

8. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (k_U10)

9. wykorzystywać wiedzę związaną z przygotowaniem do wykonywania zawodu logopedy (k-U11)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

10. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu (k_K03)

11. kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w zawodzie logopedy,( k_K06).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1-9); Zadania cząstkowe (efekty 1-11).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Migoń-Sasuła, Aneta Mironowicz
Group instructors: Aneta Mironowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)