University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Methodology and didactics of working with a dysfunctional child 2

General data

Course ID: 1.S3.LJPO.98
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology and didactics of working with a dysfunctional child 2
Name in Polish: Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 2
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Supplementary literature:

(in Polish) Franczyk A., Krajewska K. (2015). Skarbiec nauczyciela terapeuty. Kraków: Impuls.

Kmiecik Z. R. (2017). Losy wariata i głupka w państwie i społeczeństwie. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kutscher M. L., Attwood T., Wolff R. R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: Liber.

Moor J. (2006). Śmiech, zabawa I nauka z dziećmi o profilu autystyczym. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Cyklady, wydawnictwo mała litera.

Reid G., Green S. (2017). 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk: Harmonia.

Wiącek R. (2016). Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Kraków: Impuls

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 60h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Udział w konsultacjach: 15h

B. Praca własna studenta: 60h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 35h

Przygotowanie do zaliczenia: 25h

Prerequisites:

(in Polish) Zakres tematów:

1. Zarys historii terapii.

2. Norma i jej brak.

4. Opinia psychologiczno-pegagogiczna – studium przypadku.

5. Tworzenie planu terapii.

6. Budowanie warsztatu terapeutycznego.

7. Metody terapeutyczne – przegląd.

8. Plan terapii w praktyce – realizacja i ewaluacja.

9. Diagnoza i terapia logopedyczna w teorii i praktyce.

10. Praca terapeutyczna w dyslalii.

11. Ankyloglosja – diagnoza i terapia.

12. Praca manualna w gabinecie logopedycznym.

13. Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć logopedycznych z grupą przedszkolną

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają za zadanie przybliżyć studentom zagadnienia związane z prowadzeniem diagnozy i terapii logopedycznej z dziećmi z dysfunkcjami.

Full description: (in Polish)

Studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z historią oddziaływań terapeutycznych, trudnościami w definiowaniu normy, podejmą dyskusję na temat „braku normy” oraz konotacji z tym związanych. Zapoznają się z etapami postępowania diagnostycznego wśród dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych, przeprowadzą diagnozę oraz zanalizują jej wyniki. Zapoznają się z kwestią ankyloglosji, będą mieli okazję przeprowadzić diagnozą wędzidełek jamy

ustnej, poznają metody ich korekty, opiekę przed i po zabiegu. Poznają podstawy wykorzystywania pracy manualnej w terapii logopedycznej, przećwiczą poszczególne jej elementy na sobie. Będą mieli możliwość pracy z opinią wystawioną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, poznają metody terapeutyczne i zasady planowania terapii. Będą mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi źródłami pomocy terapeutycznych, począwszy od pozycji wydawniczych a na źródłach internetowych skończywszy. Nauczą się budowania własnego warsztatu terapeutycznego oraz zbudują jego zalążek do wykorzystania „na start”. W ramachh zajęć przygotują również konspekt zajęć terapautycznych, który potem będą mieli możliwość zrealizować z grupą przedszkolną.

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.

Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Wydawnictwo Metody Krakowskiej.

Franczyk A., Krajewska K. (2006). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls.

Franczyk A., Krajewska K. (2015). Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Kraków: Impuls.

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2017). Logopedia – pytania i odpowiedzi. Tom 2. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kaja B. (1995). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSI.

Wianecka E. (2012). Manualne Torowanie Głosek. Kraków: Arson.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. Ogólny rys historyczny związany z oddziaływaniami terapeutycznymi, dostrzega trudności związane z określaniem szeroko pojętej normy (k_W02);

2. Zasady diagnostyki logopedycznej, rodzaje zaburzeń wymowy, metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej (L_W04);

3. Zasady organizacji pomocy logopedycznej oraz rolę warsztatu pracy logopedy (L_W03).

Umiejętności: student potrafi

4. Realizować zdania zawodowe wynikające z roli logopedy (k_U05);

5. Analizować i stosować diagnostykę logopedyczną, określać zaburzenia wymowy, przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej (L_U04);

6. Opracować i przeprowadzić zajęcia logopedyczne z grupą przedszkolną (L_U08).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

7. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (L_K06).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne: Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca w grupach, metoda słowna, metoda oglądowa

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa – przygotowanie oraz przeprowadzenie grupowych zajęć logopedycznych (efekty 4, 5, 6); Zadania cząstkowe – aktywność na zajęciach (efekty 1, 2, 3, 7). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 45 hours more information
Coordinators: Justyna Migoń-Sasuła, Natalia Ogórek
Group instructors: Natalia Ogórek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Summer semestr 2024/2025" (future)

Time span: 2025-03-01 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 45 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)