(in Polish) Przedmiot językoznawczy do wyboru 4: Kobieta w tekstach kultury. Analiza dyskursu
General data
Course ID: | 1.S3.LS.64.1.J |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Przedmiot językoznawczy do wyboru 4: Kobieta w tekstach kultury. Analiza dyskursu |
Organizational unit: | Faculty of Philology |
Course groups: |
(in Polish) Studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Education profile: | (in Polish) studia stacjonarne |
Type of course: | elective courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Cixous, H. (1993): Śmiech Meduzy, „Teksty Drugie”, nr 4/5/6, 147-166. Friedan, B. (2012): Mistyka kobiecości (A. Grzybek, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. hooks, b. (1981): Ain’t I a Woman? Black Women and Feminism. Boston: South End Press. hooks, b. (2000): Feminism is for Everybody. Passionate Politics. London: Pluto Press. Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., Lingwistyka płci..., Lublin 2005. Łaziński M., O paniach i panach. Polskie rzeczowniki tytularne..., Warszawa 2006. |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studenta_ki z podstawową terminologią z zakresu metodologii krytycznej analizy dyskursu oraz teorii feministycznych i queer które niezbędne będą do odbioru o omawianych na zajęciach tekstów kultury. Wypracowanie u studenta_ki nawyku krytycznego myślenia przy odbiorze tekstów kultury (książka, film, gra, muzyka popularna itp.). Kształcenie umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury popularnej oraz pojawiających się w niej wizerunków kobiety w kontekście uwarunkowań historyczno-społecznych. Zapoznanie studenta_ki z wiodącymi motywami i stereotypami, które wiążą się z sylwetką kobiety w kulturze zachodniej oraz narzędziami do ich rekonstrukcji. Uwrażliwienie studentka_ki na język równościowy i inkluzywny. |
Bibliography: |
(in Polish) A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Beauvoir de S. (2014): Druga płeć, tłum. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Butler J. (2008): Uwikłani w płeć, wstęp. O. Tokarczuk, przeł. K. Krasuka, Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej. Czachur W. (2011): Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i Dyskurs” (4), Warszawa, s. 79-97. Dajnowicz M., Miodowski A. (red.), Ruchy kobiece na ziemiach polskich w XIX i XX wieku: stan badań i perspektywy, Białystok 2020. Małocha-Krupa A. (2018): Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych, Wrocław. (2008): Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, A. Duszak, N. Fairclough (red.), Kraków. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: Butler J. (2006): Zapisy na ciele. Wywrotowe odgrywanie, przeł. Krystyna Kłosińska, Krzysztof Kłosiński, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 524-529. Drewniak I. (2019): Jak być kobietą? Kreowanie stereotypów i modele kobiecych zachowań prezentowane w reality shows. W: „Studia Krytyczne” nr 8, s. 91–114. Kamińska-Rudnicka M. (2014): Feminizm Simone de Beauvoir jako obraz feminizmu drugiej fali, https://machinamysli.org/feminizm-simone-de-beauvoir-jako-obraz-feminizmu-drugiej-fali/. Mikołajczak-Matyja N. (2022): Dziewczynka i chłopiec w zdaniach z narodowego korpusu języka polskiego. Analiza funkcji pełnionych przez nazwy płci współwystępujące wewnątrz zdania, „Socjolingwistyka” XXXVI, s. 231-246. Wileczek A. (2023): Julki, alternatywki, zodiakary. Stereotypy kobiet w młodomowie, Studia i Materiały 1(14), s. 241-255. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna i rozumie Efekt 1: podstawowe instrumentarium metodologii KAD i główne założenia teorii feministycznych (k_W04/P6S_WG) Efekt 2: ogólne zależności między kształtowaniem się idei feministycznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie (k_W05/P6S_WK) Umiejętności: student potrafi Efekt 3: analizować i interpretować różne zjawiska językowe i kulturowe w perspektywie płci stosując odpowiednią metodologię (k_U01/P6S_UW) Efekt 4: dyskutować na temat przedstawień kobiet w kulturze popularnej z wykorzystaniem instrumentarium KAD oraz uzasadniać swoje stanowisko badawcze (k_U05/P6S_UK) Kompetencje społeczne: student jest gotów do Efekt 5: uznania roli języka jako środka komunikacji, a przede wszystkim jego roli kulturotwórczej i budującej tożsamość społeczną, jego dyskursywnej władzy (k_K01/P6S_KK) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia Prezentacja w grupach. (efekt 1, 3, 4, 5) Aktywność podczas zajęć. (efekt 2, 3, 4, 5) C. Podstawowe kryteria Prezentacja (50%) Aktywność (50%) |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Migoń-Sasuła, Katarzyna Preuhs | |
Group instructors: | Katarzyna Preuhs | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Notes: |
(in Polish) Konsultacje w środy: 11:00-12:00. Proszę o wcześniejsze umówienie się. |
Copyright by University of Opole.