University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Przedmiot językoznawczy do wyboru 4: Kobieta w tekstach kultury. Analiza dyskursu

General data

Course ID: 1.S3.LS.64.1.J
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Przedmiot językoznawczy do wyboru 4: Kobieta w tekstach kultury. Analiza dyskursu
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups: (in Polish) Studia stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Education profile:

(in Polish) studia stacjonarne

Type of course:

elective courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Cixous, H. (1993): Śmiech Meduzy, „Teksty Drugie”, nr 4/5/6, 147-166.


Friedan, B. (2012): Mistyka kobiecości (A. Grzybek, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.


hooks, b. (1981): Ain’t I a Woman? Black Women and Feminism. Boston: South End Press.


hooks, b. (2000): Feminism is for Everybody. Passionate Politics. London: Pluto Press.


Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., Lingwistyka płci..., Lublin 2005.


Łaziński M., O paniach i panach. Polskie rzeczowniki tytularne..., Warszawa 2006.

Short description: (in Polish)

Zapoznanie studenta_ki z podstawową terminologią z zakresu metodologii krytycznej analizy dyskursu oraz teorii feministycznych i queer które niezbędne będą do odbioru o omawianych na zajęciach tekstów kultury. Wypracowanie u studenta_ki nawyku krytycznego myślenia przy odbiorze tekstów kultury (książka, film, gra, muzyka popularna itp.). Kształcenie umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury popularnej oraz pojawiających się w niej wizerunków kobiety w kontekście uwarunkowań historyczno-społecznych. Zapoznanie studenta_ki z wiodącymi motywami i stereotypami, które wiążą się z sylwetką kobiety w kulturze zachodniej oraz narzędziami do ich rekonstrukcji. Uwrażliwienie studentka_ki na język równościowy i inkluzywny.

Bibliography: (in Polish)

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

Beauvoir de S. (2014): Druga płeć, tłum. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Butler J. (2008): Uwikłani w płeć, wstęp. O. Tokarczuk, przeł. K. Krasuka, Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.

Czachur W. (2011): Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i Dyskurs” (4), Warszawa, s. 79-97.

Dajnowicz M., Miodowski A. (red.), Ruchy kobiece na ziemiach polskich w XIX i XX wieku: stan badań i perspektywy, Białystok 2020.

Małocha-Krupa A. (2018): Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych, Wrocław.

(2008): Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, A. Duszak, N. Fairclough (red.), Kraków.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

Butler J. (2006): Zapisy na ciele. Wywrotowe odgrywanie, przeł. Krystyna Kłosińska, Krzysztof Kłosiński, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 524-529.

Drewniak I. (2019): Jak być kobietą? Kreowanie stereotypów i modele kobiecych zachowań prezentowane w reality shows. W: „Studia Krytyczne” nr 8, s. 91–114.

Kamińska-Rudnicka M. (2014): Feminizm Simone de Beauvoir jako obraz feminizmu drugiej fali, https://machinamysli.org/feminizm-simone-de-beauvoir-jako-obraz-feminizmu-drugiej-fali/.

Mikołajczak-Matyja N. (2022): Dziewczynka i chłopiec w zdaniach z narodowego korpusu języka polskiego. Analiza funkcji pełnionych przez nazwy płci współwystępujące wewnątrz zdania, „Socjolingwistyka” XXXVI, s. 231-246.

Wileczek A. (2023): Julki, alternatywki, zodiakary. Stereotypy kobiet w młodomowie, Studia i Materiały 1(14), s. 241-255.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

Efekt 1: podstawowe instrumentarium metodologii KAD i główne założenia teorii feministycznych (k_W04/P6S_WG)

Efekt 2: ogólne zależności między kształtowaniem się idei feministycznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie (k_W05/P6S_WK)

Umiejętności: student potrafi

Efekt 3: analizować i interpretować różne zjawiska językowe i kulturowe w perspektywie płci stosując odpowiednią metodologię (k_U01/P6S_UW)

Efekt 4: dyskutować na temat przedstawień kobiet w kulturze popularnej z wykorzystaniem instrumentarium KAD oraz uzasadniać swoje stanowisko badawcze (k_U05/P6S_UK)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

Efekt 5: uznania roli języka jako środka komunikacji, a przede wszystkim jego roli kulturotwórczej i budującej tożsamość społeczną, jego dyskursywnej władzy (k_K01/P6S_KK)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

Prezentacja w grupach.

(efekt 1, 3, 4, 5)

Aktywność podczas zajęć.

(efekt 2, 3, 4, 5)

C. Podstawowe kryteria

Prezentacja (50%)

Aktywność (50%)

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Migoń-Sasuła, Katarzyna Preuhs
Group instructors: Katarzyna Preuhs
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Notes: (in Polish)

Konsultacje w środy: 11:00-12:00. Proszę o wcześniejsze umówienie się.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)