(in Polish) Wprowadzenie do psychologii
General data
Course ID: | 2.1-PS-CF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do psychologii |
Organizational unit: | Institute of History |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
OR
5.00
OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem jest poznanie przez studentów definicji psychologii naukowej, tego czym zajmują się jej główne gałęzie. - w zakresie wiedzy: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o o procesach poznawczych człowieka, koncepcjach uczenia się nie tylko rozumianych jako zapamiętywanie ale także uczenia społecznego, poprzez warunkowanie i innych. - w zakresie umiejętności: sprawnie posługiwanie się tekstami psychologicznymi i analizowanie krytyczne ich treści. - w zakresie kompetencji: umiejętność praktycznego zastosowania uzyskanej wiedzy dotyczącej procesów psychicznych w pro-cesie pracy z ludźmi. |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia wykład: 1. Czym jest psychologia jako naukowa metoda poznawania świata i człowieka. 2. Podstawowe metody badawcze psychologii: ilościowe (badania korelacyjne, eksperymentalne) vs jakościowe. 3. Badania które zmieniły oblicze psychologii. 4. Poznawczy proces uczenia się jako przetwarzania bodźców 5. Rodzaje pamięci, 6. Procesy uwagowe w przetwarzaniu informacji 7. Behawiorystyczne koncepcje człowieka i jego uczenia się 8. Społeczna teoria uczenia się 9. Osobowość jako struktura wyjaśniająca nasze zachowanie 10. Temperament i jego regulacyjna funkcja Zagadnienia na ćwiczenia 1. Wstęp, czym zajmuje się psychologia jako nauka, historia badań psychologicznych. 2. teoria społecznego uczenia się (Hock, 2004 s.116-125) i behawiorystyczna koncepcja uczenia (Hock, 2004 s.101-108). 3. Podstawowe pojęcia i koncepcje związane z rozwojem człowieka w cyklu życia i kształtowaniem się więzi rodzicielskich (Strelau, J. 2000 s.227-282; Hock, 2004 s.170-179, prezentacja 2). 4. Psychologia poznawcza – podstawowe procesy poznawcze: uwaga, pamięć, wyobraźnia, myślenie i rozwiązywanie problemów; Psychologia poznawcza w procesie edukacji (Na Podstawie G. Mietzel, 2002 s. 204-245; Hock, 2004 ). 5. Osobowość, (Hock, R. 2004 s. 235-244) 6. Teoria i praktyka psychologii klinicznej – granice pomiędzy poradnictwem filozoficznym, terapią a poradnictwem psychologicznym |
Bibliography: |
(in Polish) Aronson, E. (1995). Człowiek -istota społeczna. Warszawa: PWN. Cialdini, R.B. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. Dymkowski, M. (1996). Samowiedza w okowach przywdziewanych masek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Kenrick T., Steven N. Cialdini R.(2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. Leary, M.R. (1999). Wywieranie wrażenia na innych: O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP. Leary M., Kowalski R.(2001).Lęk społeczny. Gdańsk: GWP. Miller R. S.(1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP. Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja: Maski, Pozy, Miny. Olsztyn: Ursa Consulting. Szmajke A. (2001). Autoprezentacja, niewinny spektakl dla innych i siebie, [w:] M. Kofta i T. Szustrowa (red.). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN. Szmajke A.(2001). Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna, [w:] K. Lachowicz-Tabaczek (red.) „Psychologia społeczna w zastosowaniach: od teorii do praktyki. Wrocław : ALTA. Szmajke A. (2002). Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunko-wania nauczycielek do uczniów, „Przegląd Psychologiczny”, 45-1 s. 123-139. Szmajke A.(1996). Samoutrudnianie jako sposób autoprezentacji. Czy rzucanie kłód pod własne nogi jest skuteczną metodą wywierania korzystnego wrażenia na innych?, Warszawa: Wyd. IP PAN, s. 9-67 i 241-249. Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi, Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. |
Learning outcomes: |
(in Polish) CF_W28 ma podstawowa wiedzę o dziedziny teoriach i koncepcjach współczesnej psychologii H1A_W06 H1A_W03 H1A_W05 CF_W29 rozpoznaje typy relacji międzyludzkich z perspektywy współczesnej psychologii. S1A_W05 CF_W30 zna psychologiczne uwarunkowania więzi społecznych S1A_W04 CF_W31 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach S1A_W04 S1A_W07 S1A_W08 S1A_W09 CF_W32 opisuje role i funkcje organizacyjne w języku psychologii społecznej S1A_W05 S1A_W08 S1A_W09 CF_W33 posiada elementarną wiedzę o psycho-społecznych uwarunkowaniach zachowań człowieka, S1A_W05 S1A_W04 CF_W34 interpretuje podstawowe koncepcje człowieka oraz struktury ludzkiej psychiki S1A_W05 CF_W35 posiada wiedzę w zakresie współczesnych teorii psychologicznych dotyczących mechanizmów emocjonalno-motywacyjnych S1A_W05 CF_W36 definiuje podstawowe terminy związane z psychologią rozwoju człowieka S1A_W05 CF_W37 opisuje czynniki leżące u podłoża zmian rozwojowych w ciągu całego życia człowieka. S1A_W05 UMIEJĘTNOŚCI CF_U25 potrafi dokonać oceny i wyciągać wnioski z własnych doświadczeń życiowych do efektywnej pracy S1A_U02 CF_U26 potrafi w swoich działaniach uwzględnić wiedzę o prawidłowościach rozwoju człowieka, emocjach oraz motywacji ludzkiej S1A_U01 S1A_U02 CF_U27 wykazuje się umiejętnością poszukiwania i wykorzystania informacji z różnych źródeł pisanych i elektronicznych na temat psychologii człowieka S1A_U02 CF_U28 stosuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii S1A_U02 CF_U29 posiada umiejętność obserwacji procesów emocjonalnych własnych i innych osób S1A_U03 CF_U30 potrafi identyfikować problemy związane z wielokulturowością organizacji, rolami społecznymi czy emocjami S1A_U04 CF_U31 docenia znaczenia wrażliwości społecznej i roli inteligencji S1A_U06 CF_U32 rozpoznaje motywy zachowań ludzkich w codziennych sytuacjach. S1A_U08 S1A_U07 CF_U33 ocenia i poddaje krytyce sytuacje społeczne z perspektywy mechanizmów psychologicznych S1A_U06 KOMPETENCJE SPOŁECZNE CF_K13 Wykazuje się empatycznym rozumieniem innych ludzi S1A_K02 CF_k14 jest przygotowany do tworzenia i współpracy w zespołach H1P_K02 CF_K15 Poszukuje wiedzy na temat własnego rozwoju i rozwoju innych ludzi oraz poszukiwania optymalnych warunków dla rozwoju H1P_K01 CF_K16 docenia umiejętność samooceny własnych kompetencji społecznych i psychicznych H1P_K03 CF_K17 przyjmuje odpowiedzialność za powierzone zadania H1P_K04 H1P_K03 CF_K18 kształtuje postawę wrażliwości wobec zróżnicowanych cech jednostki CF_K19 zdobywa przekonanie, że wiedza psychologiczna jest niezbędna dla praktyki coacha H1P_K04 CF_K20 rozwija samoświadomość. S1A_K06 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) B. Formy zaliczenia: • Obecność na zajęciach • Zaliczenie testu wiedzy z zakresu tematyki realizowanej w trakcie zajęć dydaktycznych jest podstawą oceny z wykładu (uzyskanie co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi) • Praca w podgrupach stanowić będzie podstawę wystawienia oceny z ćwiczeń. C. Podstawowe kryteria: • Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO CW
WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Franczyk | |
Group instructors: | Agnieszka Franczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Class - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.