(in Polish) Kurs instytutowy: Kultura bezpieczeństwa w placówkach oświatowo-wychowawczych
General data
Course ID: | 2.3.07.D3.06-POKI23 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kurs instytutowy: Kultura bezpieczeństwa w placówkach oświatowo-wychowawczych |
Organizational unit: | Institute of Pedagogical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Study level: | (in Polish) studia pierwszego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Pedagogika |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 6 |
Education profile: | (in Polish) studia stacjonarne |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Supplementary literature: | (in Polish) Bączek J., Animacja czasu wolnego. Praktyczny podręcznik dla animatorów, Stageman Polska, Warszawa 2011. Celuch M., BHP w szkole. Bezpieczeństwo od momentu wejścia na teren szkoły, Wydawnictwo WiP, Warszawa 2012. Cieśla P., Wybrane zagadnienia BHP w środowisku pracy pracownika socjalnego, ,,Empowerment. Kwartalnik Pracowników Socjalnych Śląska Opolskiego’’2015, nr 3(17), ISSN 2083-5396, s. 4-7. Ejdys J. (red.), Kształtowanie kultury bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2010. Rączkowski B., BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2014. Włodarczyk E., Sadowska-Wieciech E., Rokitowska J., Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, Kraków 2018 Ziółkowski P. (red.), Bezpieczna i przyjazna szkoła, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016. Aktywne prawne z zakresu funkcjonowania systemu edukacyjnych oraz kształtowania bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych |
Student workload: | (in Polish) A. Godziny kontaktowe: 55h/2 ECTS Udział w zajęciach (wykłady) - 15h Udział w zajęciach (ćwiczenia) - 30h Udział w konsultacjach - 10h B. Praca własna studenta: 45h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie pracy pisemnych: 10h Przygotowanie i wykonanie zadania praktycznego - 10h Studiowanie literatury i materiałów źródłowych: 10h |
Short description: |
(in Polish) W ramach kursu instytutowego student poznaje podstawowe pojęcia z zakresu kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w placówkach edukacyjnych, nabywa wiedze o zasadach identyfikacji i oceny zagrożeń występujących w placówkach edukacyjnych oraz aspekty zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ponadto kształtuje umiejętności z zakresu organizacji bezpiecznej pracy dla pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych) oraz nauki dla uczniów w środowisku szkolnym. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne przedmiotu, realizowane w ramach wykładów odnoszą się do szeroko rozumianych procesów warunkujących bezpieczne i higieniczne funkcjonowanie placówek edukacyjnych, w tym historia profilaktyki wypadkowej, funkcjonowania systemu BHP w Polsce oraz podstaw zarządzania bezpieczeństwem w placówkach; identyfikacją zagrożeń w środowisku szkolnym i oceną ryzyka zawodowego na stanowiskach dydaktycznych i administracyjnych w szkole; kształtowanie bezpiecznych warunków pracy i nauki dla nauczycieli i uczniów; szkoleń z zakresu BHP skierowanych do nauczycieli i innych pracowników szkoły; podstaw ergonomii w środowisku szkolny; zagadnieniem kreowania wizerunku bezpiecznej szkoły w otoczeniu lokalnym oraz zadań dyrektora szkoły – współczesnego menedżera oświaty; zagadnień związanych z funkcjonowaniem uczniów i nauczycieli we współczesnej szkole; obciążeń psychospołecznych nauczycieli i pedagogów w środowisku szkolnym; bezpieczeństwem i higiena pracy oraz nauki w trakcie edukacji zdalnej w okresie pandemicznym oraz ochroną przeciwpożarową w placówce edukacyjnej i procedurami ewakuacyjnymi. Treści merytoryczne realizowane w ramach ćwiczeń i konsultacji dotyczą następujących zagadnień: regulacji prawnych oraz podstawowych zasad związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych; zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach; wypadków przy pracy (pracownicy szkoły) oraz wypadków uczniowskich w środowisku szkolnym; organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży pod kątem BHP z perspektywy nauczyciela i wychowawcy; opracowywania konspektów metodycznych zajęć warsztatowych oraz zagadnień organizacji bezpiecznego czasu wolnego dla wybranych grup wiekowych – dzieci i młodzieży – działania praktyczne |
Bibliography: |
(in Polish) Abramowski M., Wójcik S., BHP w oświacie, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2020. Graca T. (red.), Bezpieczna szkoła : założenia i realia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie, Józefów 2013. Mirzejowski J. (i inni), Kultura bezpieczeństwa. Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych, CIOP&PIB, Warszawa 2014. Rudzińska Z., BHP w szkole. Obowiązki, odpowiedzialność, dokumentacja, Warszawa 2016. Szafrański Z., BHP w szkole i przedszkolu, Biuro Euro-BHP - Szkolenia, Doradztwo i Wydawnictwo w Zakresie BHP Zbigniew Szafrański, Zelów 2011. Tomaszewska R.(red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w szkole: organizacja wychowania i opieki, sytuacje trudne i kryzysy. BHP, Wydawnictwo Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2012. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student zna podstawowe definicje związane z zarządzaniem bezpieczeństwem i higieną pracy oraz nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_W01) Student ma uporządkowaną wiedzę o roli dyrektora szkoły w zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki dla uczniów i nauczycieli. (K_W15) Student ma elementarną wiedzę o kulturze bezpieczeństwa w instytucjach edukacyjnych. (K_W17) Umiejętności: Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_U07) Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk dotyczących kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w placówkach edukacyjnych. (K_U10) Kompetencje społeczne: Student ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób rozważny, dojrzały i zaangażowany w proces zarządzania bhp i nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_K04) Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w procesie identyfikacji, oceny i profilaktyki zagrożeń w placówkach edukacyjnych, a także do nawiązywania relacji z otoczeniem społecznym w celu promocji kultury bezpieczeństwa. (K_K07) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności. Ocena z ćwiczeń na podstawie aktywności, grupowej pracy pisemnej (konspektu zajęć) oraz wykonania, w tym zaprezentowania zadania praktycznego (pokaz zajęć) |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Cieśla | |
Group instructors: | Paweł Cieśla | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Class - Grading Lecture - Pass/fail |
Copyright by University of Opole.