Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs instytutowy: Kultura bezpieczeństwa w placówkach oświatowo-wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.07.Z3.06-POKI23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs instytutowy: Kultura bezpieczeństwa w placówkach oświatowo-wychowawczych
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Pedagogika

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

6

Profil kształcenia:

studia niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Celuch M., BHP w szkole. Bezpieczeństwo od momentu wejścia na teren szkoły, Wydawnictwo WiP, Warszawa 2012.

Cieśla P., Wybrane zagadnienia BHP w środowisku pracy pracownika socjalnego, ,,Empowerment. Kwartalnik Pracowników Socjalnych Śląska Opolskiego’’2015, nr 3(17), ISSN 2083-5396, s. 4-7.

Ejdys J. (red.), Kształtowanie kultury bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2010.

Rączkowski B., BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2014.

Włodarczyk E., Sadowska-Wieciech E., Rokitowska J., Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, Kraków 2018

Ziółkowski P. (red.), Bezpieczna i przyjazna szkoła, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.

Aktywne prawne z zakresu funkcjonowania systemu edukacyjnych oraz kształtowania bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 33h/2 ECTS

Udział w zajęciach (wykłady) - 9h

Udział w zajęciach (ćwiczenia) - 18h

Udział w konsultacjach - 6h


B. Praca własna studenta: 27h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 9h

Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 15h

Studiowanie literatury i materiałów źródłowych: 3h

Skrócony opis:

W ramach kursu instytutowego student poznaje podstawowe pojęcia z zakresu kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w placówkach edukacyjnych, nabywa wiedze o zasadach identyfikacji i oceny zagrożeń występujących w placówkach edukacyjnych oraz aspekty zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ponadto kształtuje umiejętności z zakresu organizacji bezpiecznej pracy dla pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych) oraz nauki dla uczniów w środowisku szkolnym.

Pełny opis:

Treści merytoryczne przedmiotu, realizowane w ramach wykładów odnoszą się do szeroko rozumianych procesów warunkujących bezpieczne i higieniczne funkcjonowanie placówek edukacyjnych, w tym historia profilaktyki wypadkowej, funkcjonowania systemu BHP w Polsce oraz podstaw zarządzania bezpieczeństwem w placówkach; identyfikacją zagrożeń w środowisku szkolnym i oceną ryzyka zawodowego na stanowiskach dydaktycznych i administracyjnych w szkole; kształtowanie bezpiecznych warunków pracy i nauki dla nauczycieli i uczniów; szkoleń z zakresu BHP skierowanych do nauczycieli i innych pracowników szkoły; podstaw ergonomii w środowisku szkolny; zagadnieniem kreowania wizerunku bezpiecznej szkoły w otoczeniu lokalnym oraz zadań dyrektora szkoły – współczesnego menedżera oświaty; zagadnień związanych z funkcjonowaniem uczniów i nauczycieli we współczesnej szkole; obciążeń psychospołecznych nauczycieli i pedagogów w środowisku szkolnym; bezpieczeństwem i higiena pracy oraz nauki w trakcie edukacji zdalnej w okresie pandemicznym oraz ochroną przeciwpożarową w placówce edukacyjnej i procedurami ewakuacyjnymi.

Treści merytoryczne realizowane w ramach ćwiczeń i konsultacji dotyczą następujących zagadnień: regulacji prawnych oraz podstawowych zasad związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych; zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach; wypadków przy pracy (pracownicy szkoły) oraz wypadków uczniowskich w środowisku szkolnym; organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży pod kątem BHP z perspektywy nauczyciela i wychowawcy; edukacja dla bezpieczeństwa jako przedmiotu w szkołach oraz edukacja zdrowotna w środowisku szkolnym; bezpieczeństwa uczniów na lekcjach wychowania fizycznego; profilaktyki uzależnień (fizycznych i psychicznych) w placówkach edukacyjnych; agresywnych zachowań wśród uczniów i wobec nauczycieli; bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli w cyberprzestrzeni; sytuacji uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach i na uczelniach wyższych

Literatura:

Abramowski M., Wójcik S., BHP w oświacie, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2020.

Graca T. (red.), Bezpieczna szkoła : założenia i realia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie, Józefów 2013.

Mirzejowski J. (i inni), Kultura bezpieczeństwa. Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych, CIOP&PIB, Warszawa 2014.

Rudzińska Z., BHP w szkole. Obowiązki, odpowiedzialność, dokumentacja, Warszawa 2016.

Szafrański Z., BHP w szkole i przedszkolu, Biuro Euro-BHP - Szkolenia, Doradztwo i Wydawnictwo w Zakresie BHP Zbigniew Szafrański, Zelów 2011.

Tomaszewska R.(red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w szkole: organizacja wychowania i opieki, sytuacje trudne i kryzysy. BHP, Wydawnictwo Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna podstawowe definicje związane z zarządzaniem bezpieczeństwem i higieną pracy oraz nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_W01)

Student ma uporządkowaną wiedzę o roli dyrektora szkoły w zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki dla uczniów i nauczycieli. (K_W15)

Student ma elementarną wiedzę o kulturze bezpieczeństwa w instytucjach edukacyjnych. (K_W17)

Umiejętności:

Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_U07)

Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk dotyczących kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w placówkach edukacyjnych. (K_U10)

Kompetencje społeczne:

Student ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób rozważny, dojrzały i zaangażowany w proces zarządzania bhp i nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_K04)

Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w procesie identyfikacji, oceny i profilaktyki zagrożeń w placówkach edukacyjnych, a także do nawiązywania relacji z otoczeniem społecznym w celu promocji kultury bezpieczeństwa. (K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności. Ocena z ćwiczeń na podstawie przygotowania i zaprezentowania projektu grupowego (prezentacji multimedialnej) oraz aktywności w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Cieśla
Prowadzący grup: Paweł Cieśla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)