University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kurs instytutowy: Kultura bezpieczeństwa w placówkach oświatowo-wychowawczych

General data

Course ID: 2.3.07.Z3.06-POKI23
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kurs instytutowy: Kultura bezpieczeństwa w placówkach oświatowo-wychowawczych
Organizational unit: Institute of Pedagogical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) studia pierwszego stopnia

Field of study:

(in Polish) Pedagogika

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 6

Education profile:

(in Polish) studia niestacjonarne

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Supplementary literature:

(in Polish) Celuch M., BHP w szkole. Bezpieczeństwo od momentu wejścia na teren szkoły, Wydawnictwo WiP, Warszawa 2012.

Cieśla P., Wybrane zagadnienia BHP w środowisku pracy pracownika socjalnego, ,,Empowerment. Kwartalnik Pracowników Socjalnych Śląska Opolskiego’’2015, nr 3(17), ISSN 2083-5396, s. 4-7.

Ejdys J. (red.), Kształtowanie kultury bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2010.

Rączkowski B., BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2014.

Włodarczyk E., Sadowska-Wieciech E., Rokitowska J., Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, Kraków 2018

Ziółkowski P. (red.), Bezpieczna i przyjazna szkoła, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.

Aktywne prawne z zakresu funkcjonowania systemu edukacyjnych oraz kształtowania bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych

Student workload:

(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 33h/2 ECTS

Udział w zajęciach (wykłady) - 9h

Udział w zajęciach (ćwiczenia) - 18h

Udział w konsultacjach - 6h


B. Praca własna studenta: 27h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 9h

Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 15h

Studiowanie literatury i materiałów źródłowych: 3h

Short description: (in Polish)

W ramach kursu instytutowego student poznaje podstawowe pojęcia z zakresu kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w placówkach edukacyjnych, nabywa wiedze o zasadach identyfikacji i oceny zagrożeń występujących w placówkach edukacyjnych oraz aspekty zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ponadto kształtuje umiejętności z zakresu organizacji bezpiecznej pracy dla pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych) oraz nauki dla uczniów w środowisku szkolnym.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne przedmiotu, realizowane w ramach wykładów odnoszą się do szeroko rozumianych procesów warunkujących bezpieczne i higieniczne funkcjonowanie placówek edukacyjnych, w tym historia profilaktyki wypadkowej, funkcjonowania systemu BHP w Polsce oraz podstaw zarządzania bezpieczeństwem w placówkach; identyfikacją zagrożeń w środowisku szkolnym i oceną ryzyka zawodowego na stanowiskach dydaktycznych i administracyjnych w szkole; kształtowanie bezpiecznych warunków pracy i nauki dla nauczycieli i uczniów; szkoleń z zakresu BHP skierowanych do nauczycieli i innych pracowników szkoły; podstaw ergonomii w środowisku szkolny; zagadnieniem kreowania wizerunku bezpiecznej szkoły w otoczeniu lokalnym oraz zadań dyrektora szkoły – współczesnego menedżera oświaty; zagadnień związanych z funkcjonowaniem uczniów i nauczycieli we współczesnej szkole; obciążeń psychospołecznych nauczycieli i pedagogów w środowisku szkolnym; bezpieczeństwem i higiena pracy oraz nauki w trakcie edukacji zdalnej w okresie pandemicznym oraz ochroną przeciwpożarową w placówce edukacyjnej i procedurami ewakuacyjnymi.

Treści merytoryczne realizowane w ramach ćwiczeń i konsultacji dotyczą następujących zagadnień: regulacji prawnych oraz podstawowych zasad związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych; zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach; wypadków przy pracy (pracownicy szkoły) oraz wypadków uczniowskich w środowisku szkolnym; organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży pod kątem BHP z perspektywy nauczyciela i wychowawcy; edukacja dla bezpieczeństwa jako przedmiotu w szkołach oraz edukacja zdrowotna w środowisku szkolnym; bezpieczeństwa uczniów na lekcjach wychowania fizycznego; profilaktyki uzależnień (fizycznych i psychicznych) w placówkach edukacyjnych; agresywnych zachowań wśród uczniów i wobec nauczycieli; bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli w cyberprzestrzeni; sytuacji uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach i na uczelniach wyższych

Bibliography: (in Polish)

Abramowski M., Wójcik S., BHP w oświacie, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2020.

Graca T. (red.), Bezpieczna szkoła : założenia i realia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie, Józefów 2013.

Mirzejowski J. (i inni), Kultura bezpieczeństwa. Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych, CIOP&PIB, Warszawa 2014.

Rudzińska Z., BHP w szkole. Obowiązki, odpowiedzialność, dokumentacja, Warszawa 2016.

Szafrański Z., BHP w szkole i przedszkolu, Biuro Euro-BHP - Szkolenia, Doradztwo i Wydawnictwo w Zakresie BHP Zbigniew Szafrański, Zelów 2011.

Tomaszewska R.(red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w szkole: organizacja wychowania i opieki, sytuacje trudne i kryzysy. BHP, Wydawnictwo Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Student zna podstawowe definicje związane z zarządzaniem bezpieczeństwem i higieną pracy oraz nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_W01)

Student ma uporządkowaną wiedzę o roli dyrektora szkoły w zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki dla uczniów i nauczycieli. (K_W15)

Student ma elementarną wiedzę o kulturze bezpieczeństwa w instytucjach edukacyjnych. (K_W17)

Umiejętności:

Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_U07)

Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk dotyczących kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w placówkach edukacyjnych. (K_U10)

Kompetencje społeczne:

Student ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób rozważny, dojrzały i zaangażowany w proces zarządzania bhp i nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_K04)

Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w procesie identyfikacji, oceny i profilaktyki zagrożeń w placówkach edukacyjnych, a także do nawiązywania relacji z otoczeniem społecznym w celu promocji kultury bezpieczeństwa. (K_K07)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności. Ocena z ćwiczeń na podstawie przygotowania i zaprezentowania projektu grupowego (prezentacji multimedialnej) oraz aktywności w trakcie zajęć.

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 18 hours more information
Lecture, 9 hours more information
Coordinators: Paweł Cieśla
Group instructors: Paweł Cieśla
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Lecture - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)