(in Polish) Polityka rozwoju regionalnego
General data
Course ID: | 4.B.227.2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Polityka rozwoju regionalnego |
Organizational unit: | Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management |
Course groups: |
(in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr zimowy (in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr zimowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Study level: | (in Polish) studia pierwszego stopnia |
Field of study: | (in Polish) Gospodarka przestrzenna |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) V (piąty) |
Education profile: | (in Polish) ogólnoakademicki |
Type of course: | general courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) brak |
Supplementary literature: | (in Polish) Wybrane artykuły naukowe z czasopism: Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna Studia Lokalne i Regionalne Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Gospodarka Narodowa Biblioteka Regionalisty Barometr Regionalny Regional Studies Economic and Regional Studies |
Student workload: | (in Polish) Nakład pracy studenta: 90 godz. (3 ECTS) A. Godziny kontaktowe: 62 godz. (2 ECTS) Udział w zajęciach (wykład i ćwiczenia): 60 godz. Udział w egzaminie 2 godz. B. Praca własna studenta: 28 godz. (1 ECTS) Przygotowanie pracy indywidualnej: 8 godz. Przygotowanie prezentacji (praca grupowa): 4 godz. Bieżące przygotowanie do ćwiczeń: 6 godz. Praca własna (studia nad literaturą - przygotowanie do kolokwium i egzaminu) 10 godz. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie studenta do rozumienia istoty oraz mechanizmów funkcjonowania gospodarki w regionie; identyfikowania i wartościowania czynników rozwoju regionalnego; znajomości instrumentów polityki regionalnej w zakresie stymulowania i planowania rozwoju regionów; identyfikowania typów regionów, z punktu widzenia różnych kryteriów; wykorzystywania instrumentów planowania rozwoju regionu. |
Full description: |
(in Polish) Tematy wykładów: 1. Podstawowy aparat pojęciowy z zakresu problematyki przedmiotu. 2. Regionalizacja, typologia regionów. 3. Rozwój regionalny – cechy, kierunki i cele rozwoju regionalnego. 4. Geneza i ewolucja polskiej polityki regionalnej. 5. Gospodarka i polityka regionalna – przedmiot i podmioty gospodarki i polityki regionalnej. 6. Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele i zasady polityki regionalnej. 7. Instrumenty polityki regionalnej. Programowanie rozwoju regionalnego 8. Konkurencyjność gospodarki regionalnej – jako element polityki regionalnej 9. Tradycyjne i współczesne koncepcje rozwoju regionalnego. Tematy ćwiczeń: 1. Struktura funkcjonalno–przestrzenna regionów – elementy składowe i czynniki ją kształtujące. 2. Geneza i ewolucja polityki rozwoju regionalnego w krajach Europy i USA 3. Czynniki rozwoju w teoriach i modelach rozwoju regionalnego 4. Analiza czynników rozwoju regionalnego Polski oraz wybranego regionu - praca pisemna 5. Prawne podstawy polityki regionalnej - praca zespołowa nad aktami prawnymi 6. Metody oceny rozwoju regionów i monitorowania polityki rozwoju 7. Problemy rozwoju regionów Polski – obszary problemowe, obszary wsparcia. Mechanizmy i instrumenty wsparcia. 8. Warunki i cele budowy regionu konkurencyjnego. Nowe wartości w rozwoju regionów (atrakcyjnych, kreatywnych) 9. Kolokwium zaliczeniowe 10. Podsumowanie omawianych zagadnień – wnioski do pogłębienia problematyki przedmiotu. Analiza wyników kolokwium. |
Bibliography: |
(in Polish) Bandarzewski K., Stec M., Rozwój regionalny - instrumenty realizacji i rola samorządu województwa, Wolters Kluwer Polska SA, 2015. Chądzyński J., Nowakowska A., Przygodzki Z. Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2008 i nast. Churski P., Czynniki rozwoju regionalnego i polityka regionalna Polski w okresie integracji z Unią Europejską, Wydawnictwo UAM, Poznań 2008. Ignasiak-Szulc A., Kola-Bezka M., Czupich M., Rozwój regionalny i lokalny w Europie Środkowo-Wschodniej w warunkach kryzysu i reformy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2014. Korenik S., Region ekonomiczny w nowych realiach społeczno-gospodarczych, CeDeWu.PL (Wydawnictwa fachowe), Warszawa 2011. Miszczuk, A., Miszczuk, M., & Żuk, K. Gospodarka samorządu terytorialnego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007. Rosa G., Smalec M., Aspekty rozwoju regionalnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020. Strzelecki Z., (red) Polityka regionalna i lokalna, PWN Warszawa 2008 i nast. Szajnowska Wysocka A., Sitek S., Koncepcje teoretyczne rozwoju regionalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. Szafranek E., Determinanty konkurencyjności regionów. Ujęcie teoretyczne i empiryczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2010. Winiarski B., Polityka regionalna. PWE Warszawa1976 aktualne akty prawne dotyczące polityki regionalnej |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: student zna i rozumie 1. właściwą terminologię dotyczącą polityki regionalnej i regionów oraz poprawnie ją stosuje (K_W01, K_W05). 2. koncepcje i modele rozwoju regionalnego (K_W01, K_W04) 3. strukturę regionu, jego komponenty, ich znaczenie w rozwoju regionalnym (jako czynników lub barier rozwoju) (K_W01) 4. istotę oraz funkcjonowanie samorządu terytorialnego, rozróżnia organy władzy samorządowej i ich zadania związane z kreowanie rozwoju społeczno-gospodarczego (K_W04) 5. współczesne mechanizmy oraz instrumenty kreowania rozwoju społeczno-gospodarczego regionów (K_W05) 6. metody oceny i monitorowania rozwoju regionalnego (K_W01) UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi 7. w oparciu o wiedzę teoretyczną przeprowadzić dobór informacji jakościowych oraz danych do opisu struktury i dynamiki rozwoju regionów (K_U01, K_U02). 8. sporządzić pisemne opracowanie na temat wybranego zagadnienia z zakresu polityki rozwoju regionalnego, udokumentowane odpowiednimi załącznikami statystycznymi, prawnymi, graficznymi i kartograficznymi (k_U02, (K_U09) 9. wyprowadzać wnioski dotyczące diagnozy stanu i poziomu rozwoju regionu a także uzasadnić jego przyczyny i określić scenariusze perspektywicznego rozwoju (K_U03) 10. prezentować wyniki swojej pracy oraz uczestniczyć w dyskusji na temat stanu i problemów rozwoju regionów. (K_U10). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student jest gotów do 11. systematycznej aktualizacji wiedzy teoretycznej i prawnej oraz umiejętności mając świadomość dynamicznego postępu w rozwoju regionalnym (K_K01) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład: F1 egzamin ustny – pytania otwarte o różnej skali trudności (efekty: 1, 2 , 3, 4, 5, 6, 10, 11) Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 51% wartości punktów za każde pytanie: [0-50% (2,0); 51-60% (3,0); 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5); 91-100% (5,0) Ćwiczenia (średnia ważona z ocen formujących F) F1 (55%) – kolokwia pisemne (efekty: 1, 2, 3, 4, 5) F2 (20%) - praca pisemna (referat) (20%) (efekty: 1, 3, 7, 8, ) F3 (15%) - ustne, pisemne prezentacje wyników badań (15%) (efekty: 1, 5, 6, 9,10, ) F4 (10%) - aktywność i zaangażowanie na zajęciach (10%) (efekty: 7, 9,10, 11) |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
CW
FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Kolek | |
Group instructors: | Małgorzata Kolek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Class - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.