Gospodarka przestrzenna w świetle wymagań zrównoważonego rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.90 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarka przestrzenna w świetle wymagań zrównoważonego rozwoju |
Jednostka: | Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom studiów: | I |
Kierunek studiów: | Gospodarka przestrzenna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademcki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Brak |
Literatura uzupełniająca: | A. Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, WAE Wrocław 2002. Dembicka – Niemiec, A.; 2014, Wymiary zrównoważonego rozwoju miast, a przemiany ich struktury funkcjonalnej (2014 r.) |
Nakład pracy studenta: | 75 h |
Założenia: | Wprowadzenie Studenta w podstawowy aparat pojęcie związany z rozwojem |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy gospodarką przestrzenną, planowaniem przestrzennym a wymogami zrównoważonego rozwoju. Głównym celem zajęć jest przedstawienie koncepcji oraz założeń zrównoważonego rozwoju i ich wpływu na współczesny kształt gospodarki przestrzennej. Punktem wyjściowym jest przyjęcie założenia, że aktualna przestrzeń (geograficzna, ekonomiczna, turystyczna etc.) podlega ciągłym zmianom. Istotą kursu jest dodatkowo zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu gospodarowania przestrzenią, a także z zakresu narzędzi pozwalających zapewnić kompromis pomiędzy sferą społeczną, gospodarczą i środowiskową w gospodarce przestrzennej. Istotnym (finalnym efektem) jest rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce na bazie konkretnych, rzeczywistych przykładów. Wiedza oraz umiejętności pozyskane w czasie kursu pozwolą Studentowi na krytyczne spojrzenie na zasady zrównoważonego rozwoju a jednocześnie wpłyną na jego ogólny osąd oraz opinię rzeczywistości. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Wprowadzenie do tematu rozwoju zrównoważonego oraz zasad gospodarki przestrzennej (m.in. mierniki oraz definicje) 2. Rys historyczny idei zrównoważonego rozwoju (ewolucja postrzegania omawianego zjawiska) 3. Terminologia zrównoważonego rozwoju w kontekście różnych dyscyplin naukowych oraz pól badawczych 4. Założenia zrównoważonego rozwoju na poziomie globalnym 5. Ograniczoność przestrzeni a zjawisko konfliktów przestrzennych (potrzeba prowadzenia odpowiedniej gospodarki przestrzennej) 6. Zrównoważona polityka miejska 7. Miasta oraz obszary tracące funkcje społeczno – gospodarcze 8. Zrównoważony transport (jako przykład wykorzystania idei zrównoważonego rozwoju)w jednym z sektorów gospodarki 9. Obszary problemowe – wyzwania, cechy oraz szanse przeciwdziałania procesom degradacji społeczno – gospodarczej 10. Chaos przestrzenny oraz ład przestrzenny jako elementy składowe polityki przestrzennej w kontekście cech zrównoważonego rozwoju ĆWICZENIA 1. Wprowadzenie do problematyki zajęć – dyskusja 2. Przykłady dobrej oraz złej polityki przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju 3. Konflikty przestrzenne – studium przypadku 4. Zrównoważona polityka miejska – dobre praktyki 5. Obszary problemowe jako tereny wymagające interwencji (polityki regionalnej) 6. Praktyczne rozwiązania systemowe w kontekście zrównoważonego transportu |
Literatura: |
A. Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, WAE Wrocław 2002. Dembicka – Niemiec, A.; 2014, Wymiary zrównoważonego rozwoju miast, a przemiany ich struktury funkcjonalnej (2014 r.) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarki przestrzennej (k-W-1) 2. podstawowy aparat pojęciowy związany z gospodarką przestrzenneą ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych założeń zrównoważonego rozwoju na szczeblu lokalny, regionalnym, krajowym oraz globalnym (k-W-9) 3. podstawowe techniki planowania przestrzennego bazujące na konkretnych problemach i przykładach (k-W-6) Umiejętności: student potrafi 4. wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk i procesów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych na konkretnych przykładach (studia przypadków) (k-U-1) 5. dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych oraz infrastrukturalnych (w kontekście gospodarki przestrzennej) i ocenić te rozwiązania (k-U-9) 6. brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym gospodarki przestrzennej oraz dyskutować o nich (k-U-12) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do 1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu gospodarki przestrzennej i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie kształtowania przestrzeni (k-K-1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (80 %) + aktywność na zajęciach (20 %) / ćwiczenia Ustalenia oceny końcowej na podstawie kolokwium (100 %)/ wykłady |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Koziarski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Koziarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.