Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gospodarka przestrzenna w świetle wymagań zrównoważonego rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.90
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gospodarka przestrzenna w świetle wymagań zrównoważonego rozwoju
Jednostka: Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom studiów:

I

Kierunek studiów:

Gospodarka przestrzenna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

Ogólnoakademcki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Brak

Literatura uzupełniająca:

A. Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, WAE Wrocław 2002.

Dembicka – Niemiec, A.; 2014, Wymiary zrównoważonego rozwoju miast, a przemiany ich struktury funkcjonalnej (2014 r.)


Nakład pracy studenta:

75 h

Założenia:

Wprowadzenie Studenta w podstawowy aparat pojęcie związany z rozwojem

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy gospodarką przestrzenną, planowaniem przestrzennym a wymogami zrównoważonego rozwoju. Głównym celem zajęć jest przedstawienie koncepcji oraz założeń zrównoważonego rozwoju i ich wpływu na współczesny kształt gospodarki przestrzennej. Punktem wyjściowym jest przyjęcie założenia, że aktualna przestrzeń (geograficzna, ekonomiczna, turystyczna etc.) podlega ciągłym zmianom. Istotą kursu jest dodatkowo zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu gospodarowania przestrzenią, a także z zakresu narzędzi pozwalających zapewnić kompromis pomiędzy sferą społeczną, gospodarczą i środowiskową w gospodarce przestrzennej. Istotnym (finalnym efektem) jest rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce na bazie konkretnych, rzeczywistych przykładów. Wiedza oraz umiejętności pozyskane w czasie kursu pozwolą Studentowi na krytyczne spojrzenie na zasady zrównoważonego rozwoju a jednocześnie wpłyną na jego ogólny osąd oraz opinię rzeczywistości.

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Wprowadzenie do tematu rozwoju zrównoważonego oraz zasad gospodarki przestrzennej (m.in. mierniki oraz definicje)

2. Rys historyczny idei zrównoważonego rozwoju (ewolucja postrzegania omawianego zjawiska)

3. Terminologia zrównoważonego rozwoju w kontekście różnych dyscyplin naukowych oraz pól badawczych

4. Założenia zrównoważonego rozwoju na poziomie globalnym

5. Ograniczoność przestrzeni a zjawisko konfliktów przestrzennych (potrzeba prowadzenia odpowiedniej gospodarki przestrzennej)

6. Zrównoważona polityka miejska

7. Miasta oraz obszary tracące funkcje społeczno – gospodarcze

8. Zrównoważony transport (jako przykład wykorzystania idei zrównoważonego rozwoju)w jednym z sektorów gospodarki

9. Obszary problemowe – wyzwania, cechy oraz szanse przeciwdziałania procesom degradacji społeczno – gospodarczej

10. Chaos przestrzenny oraz ład przestrzenny jako elementy składowe polityki przestrzennej w kontekście cech zrównoważonego rozwoju

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie do problematyki zajęć – dyskusja

2. Przykłady dobrej oraz złej polityki przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju

3. Konflikty przestrzenne – studium przypadku

4. Zrównoważona polityka miejska – dobre praktyki

5. Obszary problemowe jako tereny wymagające interwencji (polityki regionalnej)

6. Praktyczne rozwiązania systemowe w kontekście zrównoważonego transportu

Literatura:

A. Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, WAE Wrocław 2002.

Dembicka – Niemiec, A.; 2014, Wymiary zrównoważonego rozwoju miast, a przemiany ich struktury funkcjonalnej (2014 r.)

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarki przestrzennej (k-W-1)

2. podstawowy aparat pojęciowy związany z gospodarką przestrzenneą ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych założeń zrównoważonego rozwoju na szczeblu lokalny, regionalnym, krajowym oraz globalnym (k-W-9)

3. podstawowe techniki planowania przestrzennego bazujące na konkretnych problemach i przykładach (k-W-6)

Umiejętności: student potrafi

4. wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk i procesów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych na konkretnych przykładach (studia przypadków) (k-U-1)

5. dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych oraz infrastrukturalnych (w kontekście gospodarki przestrzennej) i ocenić te rozwiązania (k-U-9)

6. brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym gospodarki przestrzennej oraz dyskutować o nich (k-U-12)

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu gospodarki przestrzennej i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie kształtowania przestrzeni (k-K-1)

Metody i kryteria oceniania:

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (80 %) + aktywność na zajęciach (20 %) / ćwiczenia

Ustalenia oceny końcowej na podstawie kolokwium (100 %)/ wykłady

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Koziarski
Prowadzący grup: Stanisław Koziarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)