University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Gospodarka przestrzenna w świetle wymagań zrównoważonego rozwoju

General data

Course ID: 4.B.90
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Gospodarka przestrzenna w świetle wymagań zrównoważonego rozwoju
Organizational unit: Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management
Course groups: (in Polish) Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Study level:

(in Polish) I

Field of study:

(in Polish) Gospodarka przestrzenna

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 3

Education profile:

(in Polish) Ogólnoakademcki

Type of course:

elective courses

Mode:

(in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Requirements:

(in Polish) Brak

Supplementary literature:

A. Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, WAE Wrocław 2002.

Dembicka – Niemiec, A.; 2014, Wymiary zrównoważonego rozwoju miast, a przemiany ich struktury funkcjonalnej (2014 r.)



Student workload:

(in Polish) 75 h

Prerequisites:

(in Polish) Wprowadzenie Studenta w podstawowy aparat pojęcie związany z rozwojem

Short description: (in Polish)

Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy gospodarką przestrzenną, planowaniem przestrzennym a wymogami zrównoważonego rozwoju. Głównym celem zajęć jest przedstawienie koncepcji oraz założeń zrównoważonego rozwoju i ich wpływu na współczesny kształt gospodarki przestrzennej. Punktem wyjściowym jest przyjęcie założenia, że aktualna przestrzeń (geograficzna, ekonomiczna, turystyczna etc.) podlega ciągłym zmianom. Istotą kursu jest dodatkowo zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu gospodarowania przestrzenią, a także z zakresu narzędzi pozwalających zapewnić kompromis pomiędzy sferą społeczną, gospodarczą i środowiskową w gospodarce przestrzennej. Istotnym (finalnym efektem) jest rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce na bazie konkretnych, rzeczywistych przykładów. Wiedza oraz umiejętności pozyskane w czasie kursu pozwolą Studentowi na krytyczne spojrzenie na zasady zrównoważonego rozwoju a jednocześnie wpłyną na jego ogólny osąd oraz opinię rzeczywistości.

Full description: (in Polish)

WYKŁADY

1. Wprowadzenie do tematu rozwoju zrównoważonego oraz zasad gospodarki przestrzennej (m.in. mierniki oraz definicje)

2. Rys historyczny idei zrównoważonego rozwoju (ewolucja postrzegania omawianego zjawiska)

3. Terminologia zrównoważonego rozwoju w kontekście różnych dyscyplin naukowych oraz pól badawczych

4. Założenia zrównoważonego rozwoju na poziomie globalnym

5. Ograniczoność przestrzeni a zjawisko konfliktów przestrzennych (potrzeba prowadzenia odpowiedniej gospodarki przestrzennej)

6. Zrównoważona polityka miejska

7. Miasta oraz obszary tracące funkcje społeczno – gospodarcze

8. Zrównoważony transport (jako przykład wykorzystania idei zrównoważonego rozwoju)w jednym z sektorów gospodarki

9. Obszary problemowe – wyzwania, cechy oraz szanse przeciwdziałania procesom degradacji społeczno – gospodarczej

10. Chaos przestrzenny oraz ład przestrzenny jako elementy składowe polityki przestrzennej w kontekście cech zrównoważonego rozwoju

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie do problematyki zajęć – dyskusja

2. Przykłady dobrej oraz złej polityki przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju

3. Konflikty przestrzenne – studium przypadku

4. Zrównoważona polityka miejska – dobre praktyki

5. Obszary problemowe jako tereny wymagające interwencji (polityki regionalnej)

6. Praktyczne rozwiązania systemowe w kontekście zrównoważonego transportu

Bibliography: (in Polish)

A. Czaja S., Becla A., Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, WAE Wrocław 2002.

Dembicka – Niemiec, A.; 2014, Wymiary zrównoważonego rozwoju miast, a przemiany ich struktury funkcjonalnej (2014 r.)

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

1. w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarki przestrzennej (k-W-1)

2. podstawowy aparat pojęciowy związany z gospodarką przestrzenneą ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych założeń zrównoważonego rozwoju na szczeblu lokalny, regionalnym, krajowym oraz globalnym (k-W-9)

3. podstawowe techniki planowania przestrzennego bazujące na konkretnych problemach i przykładach (k-W-6)

Umiejętności: student potrafi

4. wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk i procesów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych na konkretnych przykładach (studia przypadków) (k-U-1)

5. dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych oraz infrastrukturalnych (w kontekście gospodarki przestrzennej) i ocenić te rozwiązania (k-U-9)

6. brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym gospodarki przestrzennej oraz dyskutować o nich (k-U-12)

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu gospodarki przestrzennej i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie kształtowania przestrzeni (k-K-1)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (80 %) + aktywność na zajęciach (20 %) / ćwiczenia

Ustalenia oceny końcowej na podstawie kolokwium (100 %)/ wykłady

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 25 hours more information
Coordinators: Stanisław Koziarski
Group instructors: Stanisław Koziarski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)