University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Eucharistic Anaphoras of the East and West - exegesis

General data

Course ID: 5-DR.F.18/19L.14
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Eucharistic Anaphoras of the East and West - exegesis
Name in Polish: Anafory eucharystyczne Wschodu i Zachodu - egzegeza
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective monographs

Short description: (in Polish)

W ramach wykładu monograficznego doktoranci zapoznają się z tradycja euchologiczną związaną z najwazniejszymi modlitwami eucharystycznymi Wschodu i Zachodu.

Full description: (in Polish)

Struktura wykładu:

01. Modlitwa eucharystyczna w początkach Kościoła

02. Najstarsze anafory eucharystyczne Kościoła

03. Anafora Apostołów Addaja i Mariego i inne anafory syryjskiego Orientu

04. Kanon Rzymski

05. Anafora Św. Bazylego Wielkiego

06. Anafora Dionizego Bar-Salibi

07. Modlitwy eucharystyczne odnowionego Mszału Rzymskiego

Bibliography: (in Polish)

- Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum concilium”, w: Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002, s. 48-78;

- Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii. Zasady i wskazania, Poznań 2003, s. 13-73;

- Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Poznań 2004;

- NADOLSKI B., Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004; F. BLACHNICKI, W. SCHENK, R. ZIELASKO (red.), Wprowadzenie do liturgii, Poznań-Warszawa-Lublin 1967;

- NADOLSKI B., Liturgika. Eucharystia, t. III, Poznań 2011;

- ATIYA A. S., A History of Eastern Christianity, London 1968.

- BROCK S., A Brief Outline of Syriac Literature, Kottayam 2009.

- CARCIOCNE F., Le antiche chiese orientali, "Credere oggi" 3/147 (2005), s. 9-20.

- CUNNINGHAM M., Wiara w świecie bizantyjskim, Warszawa 2006.

- CZERSKI J. M., Liturgie Kościołów Wschodnich, Opole 2009.

- DALMAIS I. H., Liturgies d'Orient. Rites et symboles, Paris 1980.

- DENZINGER H., Ritus Orientalium, Graz 1961.

- DALMAIS I.H., The Eastern Liturgical Families, w: A. G. MARTIMORT (red.), The Church at Prayer, t. 1, Collegeville 1986, s. 27-43.

- LIESEL N., Die Liturgie der Ostkirche, Freiburg 1960.

- NIN M., Las liturgias orientales, Barcelona 2008.

- ROBERSON R. G., Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie, Kraków 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii - TD_WG01; P8S_WG;

W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii TD_WG02; P8S_WG;

W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków - TD_WK01; P8S_WK.

UMIEJĘTNOŚCI

U1.Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym - TD_UW01; P8S_UW;

U2.Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych - TD_UW04; P8S_UW;

U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną - TD_UK02; P8S_UK.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii - TD_KK01; P8S_KK;

K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - TD_KK03; P8S_KK;

K3. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii - TD_KO01; P8S_KO.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład konwersatoryjny wraz z dyskusją.

Ocena końcowa przedmiotu:

40% aktywny udział w zajęciach; 60% ocena z pracy zaliczeniowej.

- Ocena niedostateczna:

W1. Nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii.

U1. Nie potrafi wykorzystywać wiedzy z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym.

U2. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.

U3. Nie potrafi inicjować debaty teologicznej.

K1. Nie wykazuje gotowości do krytycznej oceny dorobku teologii.

K2. Nie wykazuje gotowości do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K3. Nie wykazuje gotowości do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii.

- Ocena dostateczna

W1. Wybiórczo zna i częściowo rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Zna niektóre trendy rozwojowe w teologii.

U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z niektórych dziedzin nauki i sztuki do identyfikowania wybranych problemów teologicznych.

U2. Potrafi formułować niektóre wnioski na podstawie wyników badań teologicznych.

U3. Nie potrafi inicjować debaty teologicznej.

K1. Wykazuje słabą gotowość do krytycznej oceny dorobku teologii.

K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu nieistotnych problemów poznawczych i praktycznych.

K3. Wykazuje słabą gotowości do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii.

- Ocena dobra

W1. Zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Zna i rozumie większość trendów rozwojowych istotnych dla teologii.

W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście liturgiki porównawczej.

U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do identyfikowania, formułowania i rozwiązywania złożonych problemów teologicznych.

U2. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.

U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną

K1. Jest gotów do oceny dorobku teologii.

K2. Jest gotów do warunkowego uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K3. Jest gotów do wypełnienia większości zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii.

- Ocena bardzo dobra

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.

W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.

U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym.

U2. Potrafi trafnie wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.

U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną.

K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.

K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K3. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)