Wroclaw Diocese during the First World War
General data
Course ID: | 5-DR.F.18/19L.2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0221) Religion and theology
|
Course title: | Wroclaw Diocese during the First World War |
Name in Polish: | Diecezja wrocławska w czasie I wojny światowej |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Self-reading |
Short description: |
(in Polish) Pogłębiona analiza wydarzeń I wojny światowej, ze szczególnym uwzględnieniem Kościoła katolickiego na Śląsku. |
Full description: |
(in Polish) W czasie wykładu fakultatywnego zostanie zaprezentowane, jaki obraz wojny można odszukać w zarządzeniach władzy zwierzchniej wrocławskiego Kościoła. Scharakteryzuję ówczesne zarządzenia kościelne i państwowe, które kierowano do duszpasterzy, a za ich pośrednictwem do wiernych. Źródłem badań będą zarządzenia Książęco-Biskupiego Wikariatu Generalnego we Wrocławiu (Verordnungen des Fürstbischöflichen General-Vikariat-Amtes zu Breslau). Diecezja, jej duszpasterze i wierni nie byli zawieszeni w duchowej próżni. Głęboko zanurzeni w codzienne wydarzenia, zmuszani byli do konfrontacji wobec sytuacji prowadzonej przez Niemcy wojny, służby w armii katolików, szerzącej się biedy i napięć rewolucyjnych. Tematyka spotkań obejmuje: 1. Śląsk przed I wojną światową 2. Wybuch wojny i mobilizacja 3. Zarządzenia biskupie dotyczące czasu wojny 4. Przedruk zarządzeń państwowych 5. Listy pasterskie i okólniki biskupie 6. Apel o pokój papieża Benedykta XV 7. Rok 1918: nowe nadzieje i wyzwania |
Bibliography: |
(in Polish) Gelles R., Wrocław w latach wielkiej wojny 1914-1918, Wrocław 1989. Hinkel S., Adolf Kardinal Bertram. Kirchenpolitik in Kaiserreich und Weimarer Republik, [„Veröffentlichungen der Kommission für Zeitgeschichte”, seria B: Forschungen, t. 117], Paderborn-München-Wien-Zürich 2007. Mandziuk J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku, t. 3, cz. 4: 1914-1945, Warszawa 2010. Piela M., Książę kardynał dr Adolf Johannes Bertram jako przewodniczący Konferencji Episkopatu Niemiec (Fuldajskiej Konferencji Biskupów) w latach 1920-1945, Część 1: Do końca istnienia Republiki Weimarskiej, Wrocław 2013. „Verordnungen des Fürstbischöflichen General-Vikariat-Amtes zu Breslau” 1914-1918. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_WG01, P8S_WG); zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii (TD_WG02, P8S_WG); zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków (TD_WK01, P8S_WK). Umiejętności: Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną (TD_UK02, P8S_UK); ponadto potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym (TD_UK03, P8S_UK). Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_KK01, P8S_KK); jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii (TD_KO01, P8S_KO); jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego (TD_KO02, P8S_KO). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Sposób zaliczenia: • egzamin ustny B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna Wiedza: W1. Absolwent nie zagadnień ogólnych i wybranych zagadnień szczegółowych z teologii i procesów historycznych; W2. Nie zna i nie rozumie istniejących trendów rozwojowych istotnych dla teologii; W3. Nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. • ocena dostateczna Wiedza: W1. Absolwent zajęć w stopniu podstawowym zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii; W2. Ponadto orientuje się w głównych trendach rozwojowych, istotnych dla teologii; Umiejętności: U1. Potrafi uczestniczyć w debacie teologicznej; U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. Kompetencje społeczne: K1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii; K2. Potrafi krytycznie spojrzeć na dorobek nauk teologicznych w kwestii procesów dziejowych. • ocena dobra Wiedza: W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii; W2. Dobrze zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii; W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. Umiejętności: U1. Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną; U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym i modyfikować dyskusję. Kompetencje społeczne: K1. Absolwent krytycznie podchodzi do oceny dorobku teologii; K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii; K3. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego. • ocena bardzo dobra Wiedza: W1. Absolwent zajęć bardzo dobrze zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii, doskonale orientuje się w zachodzących procesach. W3. W stopniu bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. Umiejętności: U1. Uczestnik wykładów potrafi poprowadzić debatę teologiczną; U2. Potrafi pełnić rolę moderatora w teologicznym dyskursie naukowym. Kompetencje społeczne: K1. Absolwent jest gotów do syntezy dorobku teologii w kwestii przemian społecznych XIX i XX w. K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii, przejawia w tej kwestii inicjatywę; K3. Chętnie inicjuje działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Opole.