University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Wroclaw Diocese during the First World War

General data

Course ID: 5-DR.F.18/19L.2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Wroclaw Diocese during the First World War
Name in Polish: Diecezja wrocławska w czasie I wojny światowej
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Self-reading

Short description: (in Polish)

Pogłębiona analiza wydarzeń I wojny światowej, ze szczególnym uwzględnieniem Kościoła katolickiego na Śląsku.

Full description: (in Polish)

W czasie wykładu fakultatywnego zostanie zaprezentowane, jaki obraz wojny można odszukać w zarządzeniach władzy zwierzchniej wrocławskiego Kościoła. Scharakteryzuję ówczesne zarządzenia kościelne i państwowe, które kierowano do duszpasterzy, a za ich pośrednictwem do wiernych. Źródłem badań będą zarządzenia Książęco-Biskupiego Wikariatu Generalnego we Wrocławiu (Verordnungen des Fürstbischöflichen General-Vikariat-Amtes zu Breslau). Diecezja, jej duszpasterze i wierni nie byli zawieszeni w duchowej próżni. Głęboko zanurzeni w codzienne wydarzenia, zmuszani byli do konfrontacji wobec sytuacji prowadzonej przez Niemcy wojny, służby w armii katolików, szerzącej się biedy i napięć rewolucyjnych.

Tematyka spotkań obejmuje:

1. Śląsk przed I wojną światową

2. Wybuch wojny i mobilizacja

3. Zarządzenia biskupie dotyczące czasu wojny

4. Przedruk zarządzeń państwowych

5. Listy pasterskie i okólniki biskupie

6. Apel o pokój papieża Benedykta XV

7. Rok 1918: nowe nadzieje i wyzwania

Bibliography: (in Polish)

Gelles R., Wrocław w latach wielkiej wojny 1914-1918, Wrocław 1989.

Hinkel S., Adolf Kardinal Bertram. Kirchenpolitik in Kaiserreich und Weimarer Republik, [„Veröffentlichungen der Kommission für Zeitgeschichte”, seria B: Forschungen, t. 117], Paderborn-München-Wien-Zürich 2007.

Mandziuk J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku, t. 3, cz. 4: 1914-1945, Warszawa 2010.

Piela M., Książę kardynał dr Adolf Johannes Bertram jako przewodniczący Konferencji Episkopatu Niemiec (Fuldajskiej Konferencji Biskupów) w latach 1920-1945, Część 1: Do końca istnienia Republiki Weimarskiej, Wrocław 2013.

„Verordnungen des Fürstbischöflichen General-Vikariat-Amtes zu Breslau” 1914-1918.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_WG01, P8S_WG);

zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii (TD_WG02, P8S_WG);

zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków (TD_WK01, P8S_WK).

Umiejętności:

Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną (TD_UK02, P8S_UK);

ponadto potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym (TD_UK03, P8S_UK).

Kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_KK01, P8S_KK);

jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii (TD_KO01, P8S_KO);

jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego (TD_KO02, P8S_KO).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia:

• egzamin ustny

B. Kryteria oceniania:

• ocena niedostateczna

Wiedza:

W1. Absolwent nie zagadnień ogólnych i wybranych zagadnień szczegółowych z teologii i procesów historycznych;

W2. Nie zna i nie rozumie istniejących trendów rozwojowych istotnych dla teologii;

W3. Nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.

• ocena dostateczna

Wiedza:

W1. Absolwent zajęć w stopniu podstawowym zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii;

W2. Ponadto orientuje się w głównych trendach rozwojowych, istotnych dla teologii;

Umiejętności:

U1. Potrafi uczestniczyć w debacie teologicznej;

U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

Kompetencje społeczne:

K1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii;

K2. Potrafi krytycznie spojrzeć na dorobek nauk teologicznych w kwestii procesów dziejowych.

• ocena dobra

Wiedza:

W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii;

W2. Dobrze zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii;

W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.

Umiejętności:

U1. Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną;

U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym i modyfikować dyskusję.

Kompetencje społeczne:

K1. Absolwent krytycznie podchodzi do oceny dorobku teologii;

K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii;

K3. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego.

• ocena bardzo dobra

Wiedza:

W1. Absolwent zajęć bardzo dobrze zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii, doskonale orientuje się w zachodzących procesach.

W3. W stopniu bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.

Umiejętności:

U1. Uczestnik wykładów potrafi poprowadzić debatę teologiczną;

U2. Potrafi pełnić rolę moderatora w teologicznym dyskursie naukowym.

Kompetencje społeczne:

K1. Absolwent jest gotów do syntezy dorobku teologii w kwestii przemian społecznych XIX i XX w.

K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii, przejawia w tej kwestii inicjatywę;

K3. Chętnie inicjuje działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego.

Practical placement: (in Polish)

brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)