Christology of Saint Cyril of Alexandria
General data
Course ID: | 5-DR.F.18/19L.4 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Christology of Saint Cyril of Alexandria |
Name in Polish: | Chrystologia św. Cyryla Aleksandryjskiego |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) CEL KONWERSATORIUM zapoznanie studentów z istotnymi elementami chrystologii św. Cyryla z Aleksandrii, gdyż chodzi tu o koncepcje, które wywarły duży wpływ na kształtowanie się myśli chrystologicznej w ogóle. |
Full description: |
(in Polish) PROGRAM KONWERSATORIUM 1. Chrystologiczna formuła "jedna natura Boga Słowa wcielona" 1.1. Geneza formuły 1.2. Interpretacja formuły wg Apolinarego z Laodycei 1.3. Interpretacja formuły wg Cyryla Aleksandryjskiego 1.4. Typologia tendencji interpretacyjnych formuły u Ojców Kościoła i pisarzy kościelnych VI-VIII w. 2. Tytuł "Bogurodzica" 2.1. Geneza tytułu 2.2. Relacja pomiędzy tytułem "Theotokos" i "Christotokos" w kontekście dyskusji nestoriańskiej 2.3. Cyrylowe uzasadnienie teologiczne tytułu "Theotokos" i jego wpływ na nauczanie soborowe 3. Jedność osobowa dwóch natur w Jezusie Chrystusie 3.1. Zjednoczenie hipostatyczne i zjednoczenie pod względem natur 3.2. Paradygmat antropologiczny 3.3. Schemat Słowo-ciało |
Bibliography: |
(in Polish) Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, tł. P. Pachciarek, Warszawa 1990. Campenhausen H., Ojcowie Kościoła, Warszawa 1998. Drączkowski F., Antynestoriańska teologia wcielenia Cyryla Aleksandryjskiego, „Vox Patrum” 2001, t. 20 (38-39), s. 259-266. Królikowski J., Ogłoszenie „Theotokos” na Soborze Efeskim, „Vox Patrum” 2010, t. 30 (55), s. 385-393. Stanula E., Wstęp, w: Św. Cyryl Aleksandryjski, Wykład prawdziwej wiary. W obronie tytułu Bogurodzica. Homilie efeskie, tł. W. Kania, PSP, t. 18, Warszawa 1980, s. 7-33. Tsigkos W., Kształtowanie się terminu „Theotokos” w okresie soborów powszechnych i jego znaczenie chrystologiczno-soteriologiczne, tł. J. Pańkowski, „EΛΠΙΣ” 2001, t. 3, nr 5, s. 9-32. Dratsellas C., Questions on the Christology of St. Cyril of Alexandria, „Abba Salama” 1975, nr 6, s. 203-232. McGuckin J.A., St. Cyril of Alexandria. The Christological Controversy. Its History, Theology, and Texts, York-Köln 1994. Siddals R., Logic and Christology in Cyril of Alexandria, „The Journal of Theological Studies” 1987, t. 38, nr 2, s. 341-367. Wessel S., Cyril of Alexandria and the Nestorian Controversy, New York 2004. Rehrmann A., Die Christologie des Heiligen Cyrillus von Alexandrien, Hildesheim 1902. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji szczegółową wiedzę z zakresu istotnych chrystologicznych ujęć z okresu oddziaływania św. Cyryla Aleksandryjskiego - TMA_W06; P7S_WG W2. zna podstawowe procesy i uwarunkowania kształtowania się wczesnochrześcijańskiej myśli chrystologicznej - TMA_W08; P7S_WG W3. ma pogłębioną znajomość istotnych elementów dotyczących wczesnochrześcijańskich dyskusji chrystologicznych - TMA_W11; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_U01; P7S_UW U2. posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów teologicznych i ekumenicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników dyskusji teologicznych w zakresie wczesnochrześcijańskiej chrystologii - TMA_U02; P7S_UW U3. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW U4. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w zakresie wczesnochrześcijańskiej chrystologii - TMA_U09; P7S_UK U5. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej Kościoła - TMA_U15; P7S_UO KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO K2. identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne, etyczne i społeczne - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO K3. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego - TMA_K07; P7S_KO |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Znajomość analizowanych lektur – 20% 2. Znajomość przedmiotowego materiału – 80% 3. Forma egzaminu: egzamin ustny |
Copyright by University of Opole.