University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Christology of Saint Cyril of Alexandria

General data

Course ID: 5-DR.F.18/19L.4
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Christology of Saint Cyril of Alexandria
Name in Polish: Chrystologia św. Cyryla Aleksandryjskiego
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

CEL KONWERSATORIUM

zapoznanie studentów z istotnymi elementami chrystologii św. Cyryla z Aleksandrii, gdyż chodzi tu o koncepcje, które wywarły duży wpływ na kształtowanie się myśli chrystologicznej w ogóle.

Full description: (in Polish)

PROGRAM KONWERSATORIUM

1. Chrystologiczna formuła "jedna natura Boga Słowa wcielona"

1.1. Geneza formuły

1.2. Interpretacja formuły wg Apolinarego z Laodycei

1.3. Interpretacja formuły wg Cyryla Aleksandryjskiego

1.4. Typologia tendencji interpretacyjnych formuły u Ojców Kościoła i pisarzy kościelnych VI-VIII w.

2. Tytuł "Bogurodzica"

2.1. Geneza tytułu

2.2. Relacja pomiędzy tytułem "Theotokos" i "Christotokos" w kontekście dyskusji nestoriańskiej

2.3. Cyrylowe uzasadnienie teologiczne tytułu "Theotokos" i jego wpływ na nauczanie soborowe

3. Jedność osobowa dwóch natur w Jezusie Chrystusie

3.1. Zjednoczenie hipostatyczne i zjednoczenie pod względem natur

3.2. Paradygmat antropologiczny

3.3. Schemat Słowo-ciało

Bibliography: (in Polish)

Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, tł. P. Pachciarek, Warszawa 1990.

Campenhausen H., Ojcowie Kościoła, Warszawa 1998.

Drączkowski F., Antynestoriańska teologia wcielenia Cyryla Aleksandryjskiego, „Vox Patrum” 2001, t. 20 (38-39), s. 259-266.

Królikowski J., Ogłoszenie „Theotokos” na Soborze Efeskim, „Vox Patrum” 2010, t. 30 (55), s. 385-393.

Stanula E., Wstęp, w: Św. Cyryl Aleksandryjski, Wykład prawdziwej wiary. W obronie tytułu Bogurodzica. Homilie efeskie, tł. W. Kania, PSP, t. 18, Warszawa 1980, s. 7-33.

Tsigkos W., Kształtowanie się terminu „Theotokos” w okresie soborów powszechnych i jego znaczenie chrystologiczno-soteriologiczne, tł. J. Pańkowski, „EΛΠΙΣ” 2001, t. 3, nr 5, s. 9-32.

Dratsellas C., Questions on the Christology of St. Cyril of Alexandria, „Abba Salama” 1975, nr 6, s. 203-232.

McGuckin J.A., St. Cyril of Alexandria. The Christological Controversy. Its History, Theology, and Texts, York-Köln 1994.

Siddals R., Logic and Christology in Cyril of Alexandria, „The Journal of Theological Studies” 1987, t. 38, nr 2, s. 341-367.

Wessel S., Cyril of Alexandria and the Nestorian Controversy, New York 2004.

Rehrmann A., Die Christologie des Heiligen Cyrillus von Alexandrien, Hildesheim 1902.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji szczegółową wiedzę z zakresu istotnych chrystologicznych ujęć z okresu oddziaływania św. Cyryla Aleksandryjskiego - TMA_W06; P7S_WG

W2. zna podstawowe procesy i uwarunkowania kształtowania się wczesnochrześcijańskiej myśli chrystologicznej - TMA_W08; P7S_WG

W3. ma pogłębioną znajomość istotnych elementów dotyczących wczesnochrześcijańskich dyskusji chrystologicznych - TMA_W11; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_U01; P7S_UW

U2. posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów teologicznych i ekumenicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników dyskusji teologicznych w zakresie wczesnochrześcijańskiej chrystologii - TMA_U02; P7S_UW

U3. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW

U4. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w zakresie wczesnochrześcijańskiej chrystologii - TMA_U09; P7S_UK

U5. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej Kościoła - TMA_U15; P7S_UO

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO

K2. identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne, etyczne i społeczne - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO

K3. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego - TMA_K07; P7S_KO

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Znajomość analizowanych lektur – 20%

2. Znajomość przedmiotowego materiału – 80%

3. Forma egzaminu: egzamin ustny

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)