University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

The road to faith of non-Israelite Rahab

General data

Course ID: 5-DR.F.18/19L.9
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The road to faith of non-Israelite Rahab
Name in Polish: Droga do wiary nie-Izraelitki Rachab
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Zasadniczym celem wykładu jest szczegółowe prześledzenie i omówienie poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab. Zasadniczo zajęcia będą się koncentrowały na treści drugiego rozdziału Księgi Jozuego. Jednak przebadane zostaną również inne teksty biblijne oraz źródła pozabiblijne. W pierwszej kolejności omawiana perykopa będzie poddana analizie literackiej, następnie zostanie przeprowadzona jej egzegeza, a na koniec zostaną jeszcze wyciągnięte wnioski teologiczne.

Full description: (in Polish)

(1) Delimitacja tekstu;

(2) Tekst hebrajski perykopy;

(3) Przekład na język polski;

(4) Krytyka tekstu;

(5) Kontekst dalszy i bliższy (Joz 1; Joz 3 oraz Joz 6);

(6) Proces redakcji tekstu;

(7) Forma literacka perykopy;

(8) Struktura badanego tekstu;

(9) Studium egzegetyczne:

- misja zwiadowcza (Joz 2,1-8.14-24),

- prorocza zapowiedź zajęcia Kanaanu (Joz 2,9a),

- panika wśród mieszkańców Jerycha (Joz 2,9b.11a),

- wyjście z Egiptu i wysuszenie wód Morza Sitowia (Joz 2,10a),

- zwycięstwo odniesione nad Sichonem i Ogiem (Joz 2,10b),

- prawo cheremu (Joz 2,10b),

- świadectwo Rachab o JHWH (Joz 2,11b),

- prośba Rachab o ocalenie (Joz 2,12-13).

(10) Teologiczne przesłanie perykopy:

- teokratyczne rządy w Izraelu,

- wiara Rachab w Boga JHWH,

- Rachab antytezą wrogości wobec Boga uosabianej przez Rahaba i przykładem uniwersalizmu zbawczego JHWH,

- nierządnica Rachab a sakralny nierząd Izraela,

- Rachab w tradycjach Starego i Nowego Testamentu.

Bibliography: (in Polish)

- D. DZIADOSZ, «Droga do wiary poganki Rachab. Teologiczna lektura Joz 2,1-24», BPTh 6 (2013) 271-293;

- P. KASIŁOWSKI, «Cztery kobiety: Tamar, Rachab, Rut, Batszeba», w: W. CHROSTOWSKI, Bóg jest miłością (1J 4,16). Studia dla Ks. Prof. Józefa Kudasiewicza w 80. rocznicę urodzin (Warszawa 2006) 196-224;

- A. KOT, «Rola Rachab w zajęciu Ziemi Obiecanej (Joz 2,1-24)», VV 10 (2011) 65-87;

- B. LERNER, «Rahab the Harlot and Other Philosophers of Religion», JBQ 28 (1; 2000) 52-55;

- D. MERLING, «Rahab: The Woman who Fulfilled the Word of YHWH», AUSS 41 (1; 2003) 31-44;

- M. OBIORAH, «Rahab in the Book of Joshua and other Texts of the Bible», IOSR-JHSS 3 (3; 2014) 19-29;

- B. ROBINSON, «Rahab of Canaan - and Israel», SJOT 23 (2; 2009) 257-273;

- G. SZAMOCKI, «Rachab i Rut. Wiara dwu kobiet z rodowodu Jezusa», GRE 7

(2013) 295-307.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2) - TMA_W01; P7S_WG

W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab - TMA_W03; P7S_WG

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW

U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o nierządnicy Rachab oraz je przetłumaczyć na język polski - TMA_U19; P7S_UU

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia:

- zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

- sprawdzian pisemny z całości przerobionego materiału

- aktywność na zajęciach

C. Kryteria oceny:

- ocena niedostateczna

WIEDZA:

W1. Student nie posiada wiedzy na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2);

W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab;

W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków;

U2. Student nie potrafi odczytać w języku oryginalnym tekstów traktujących o nierządnicy Rachab oraz ich przetłumaczyć;

U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

- ocena dostateczna

WIEDZA:

W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2);

W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem wiary Rachab;

W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;

U2. Student - w ramach tekstów traktujących o nierządnicy Rachab - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre słowa oraz je przetłumaczyć;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

- ocena dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2);

W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab;

W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy;

U2. Student - w ramach tekstów traktujących o nierządnicy Rachab - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre zdania oraz je przetłumaczyć;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się.

- ocena bardzo dobra

WIEDZA:

W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2);

W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab;

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski;

U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o nierządnicy Rachab oraz je przetłumaczyć;

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;

K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)