The road to faith of non-Israelite Rahab
General data
Course ID: | 5-DR.F.18/19L.9 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The road to faith of non-Israelite Rahab |
Name in Polish: | Droga do wiary nie-Izraelitki Rachab |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Zasadniczym celem wykładu jest szczegółowe prześledzenie i omówienie poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab. Zasadniczo zajęcia będą się koncentrowały na treści drugiego rozdziału Księgi Jozuego. Jednak przebadane zostaną również inne teksty biblijne oraz źródła pozabiblijne. W pierwszej kolejności omawiana perykopa będzie poddana analizie literackiej, następnie zostanie przeprowadzona jej egzegeza, a na koniec zostaną jeszcze wyciągnięte wnioski teologiczne. |
Full description: |
(in Polish) (1) Delimitacja tekstu; (2) Tekst hebrajski perykopy; (3) Przekład na język polski; (4) Krytyka tekstu; (5) Kontekst dalszy i bliższy (Joz 1; Joz 3 oraz Joz 6); (6) Proces redakcji tekstu; (7) Forma literacka perykopy; (8) Struktura badanego tekstu; (9) Studium egzegetyczne: - misja zwiadowcza (Joz 2,1-8.14-24), - prorocza zapowiedź zajęcia Kanaanu (Joz 2,9a), - panika wśród mieszkańców Jerycha (Joz 2,9b.11a), - wyjście z Egiptu i wysuszenie wód Morza Sitowia (Joz 2,10a), - zwycięstwo odniesione nad Sichonem i Ogiem (Joz 2,10b), - prawo cheremu (Joz 2,10b), - świadectwo Rachab o JHWH (Joz 2,11b), - prośba Rachab o ocalenie (Joz 2,12-13). (10) Teologiczne przesłanie perykopy: - teokratyczne rządy w Izraelu, - wiara Rachab w Boga JHWH, - Rachab antytezą wrogości wobec Boga uosabianej przez Rahaba i przykładem uniwersalizmu zbawczego JHWH, - nierządnica Rachab a sakralny nierząd Izraela, - Rachab w tradycjach Starego i Nowego Testamentu. |
Bibliography: |
(in Polish) - D. DZIADOSZ, «Droga do wiary poganki Rachab. Teologiczna lektura Joz 2,1-24», BPTh 6 (2013) 271-293; - P. KASIŁOWSKI, «Cztery kobiety: Tamar, Rachab, Rut, Batszeba», w: W. CHROSTOWSKI, Bóg jest miłością (1J 4,16). Studia dla Ks. Prof. Józefa Kudasiewicza w 80. rocznicę urodzin (Warszawa 2006) 196-224; - A. KOT, «Rola Rachab w zajęciu Ziemi Obiecanej (Joz 2,1-24)», VV 10 (2011) 65-87; - B. LERNER, «Rahab the Harlot and Other Philosophers of Religion», JBQ 28 (1; 2000) 52-55; - D. MERLING, «Rahab: The Woman who Fulfilled the Word of YHWH», AUSS 41 (1; 2003) 31-44; - M. OBIORAH, «Rahab in the Book of Joshua and other Texts of the Bible», IOSR-JHSS 3 (3; 2014) 19-29; - B. ROBINSON, «Rahab of Canaan - and Israel», SJOT 23 (2; 2009) 257-273; - G. SZAMOCKI, «Rachab i Rut. Wiara dwu kobiet z rodowodu Jezusa», GRE 7 (2013) 295-307. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2) - TMA_W01; P7S_WG W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab - TMA_W03; P7S_WG W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o nierządnicy Rachab oraz je przetłumaczyć na język polski - TMA_U19; P7S_UU U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Sposób zaliczenia: - zaliczenie na ocenę B. Forma zaliczenia: - sprawdzian pisemny z całości przerobionego materiału - aktywność na zajęciach C. Kryteria oceny: - ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Student nie posiada wiedzy na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2); W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab; W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków; U2. Student nie potrafi odczytać w języku oryginalnym tekstów traktujących o nierządnicy Rachab oraz ich przetłumaczyć; U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. - ocena dostateczna WIEDZA: W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2); W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem wiary Rachab; W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków; U2. Student - w ramach tekstów traktujących o nierządnicy Rachab - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre słowa oraz je przetłumaczyć; U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie. - ocena dobra WIEDZA: W1. Student posiada wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2); W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab; W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy; U2. Student - w ramach tekstów traktujących o nierządnicy Rachab - potrafi odczytać w języku oryginalnym tylko niektóre zdania oraz je przetłumaczyć; U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się. - ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych etapów dochodzenia do wiary nierządnicy z Jerycha o imieniu Rachab (analiza literacka, studium egzegetyczne i teologiczne przesłanie perykopy Joz 2); W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem wiary Rachab; W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski; U2. Student potrafi odczytać w języku oryginalnym teksty traktujące o nierządnicy Rachab oraz je przetłumaczyć; U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej; K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. |
Copyright by University of Opole.