Tsar Nicholas II vision of the Church and the world
General data
Course ID: | 5-DR.F.18/19Z.2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0221) Religion and theology
|
Course title: | Tsar Nicholas II vision of the Church and the world |
Name in Polish: | Cara Mikołaja II wizja Kościoła i świata |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Self-reading |
Short description: |
(in Polish) Pogłębiona analiza wydarzeń przełomu XIX i XX w. w odniesieniu do osoby cara Mikołaja II. Charakterystyka władcy – będącego swoistego rodzaju epigonem monarchii absolutnej okresu nowożytnego – oraz jego stosunku do państwa, Cerkwi i Kościoła katolickiego, a także do innych wspólnot i wyznań. |
Full description: |
(in Polish) Zadania i tematyka spotkań: Tematyka spotkań obejmuje: 1. Sytuacja polityczna i społeczna w carskiej Rosji 2. Geografia i społeczeństwo Rosji 3. Ustrój polityczny Rosji w czasach Mikołaja II 4. Zarys sytuacji religijnej w carskiej Rosji 5. Mikołaj Romanow przed wstąpieniem na tron 6. Rosja Mikołaja II wobec Kościoła państwowego 7. Religijność cara Mikołaja II i jego rodziny 8. Stosunek cara i państwa do innych Kościołów i religii 9. Zasady funkcjonowania wspólnot i wyznań w przestrzeni prawnej i społecznej 10. Śmierć męczeńska carskiej rodziny 11. Droga do urzędowej kanonizacji |
Bibliography: |
(in Polish) Bibliografia: ACTON E., Rosja. Dziedzictwo caratu i władzy radzieckiej, tł. J. Stawiński, Warszawa 2013. ANDRUSIEWICZ A., Carowie i cesarze Rosji. Szkice biograficzne, Warszawa 2001. BAZYLOW L., WIECZORKIEWICZ P., Historia Rosji, Wrocław – Warszawa – Kraków 2005. KAGARLICKI B., Imperium peryferii. Rosja i system światowy, tł. Ł. Leonkiewicz, B. Szulecka, Warszawa 2012. KONECZNY F., Dzieje Rosji. Od najdawniejszych do najnowszych czasów, Komorów 1997. KANIA J., Prawne i historyczne podstawy tożsamości Rosyjskiej Prawosławnej Cerkwii w dobie nowożytnej, w: I. WODZIANOWSKA, H. ŁASZKIEWICZ (red.), Między Rzymem a Nowosybirskiem. Księga Jubileuszowa dedykowana ks. Marianowi Radwanowi SCJ, Lublin 2012, s. 309–322. INGLOT M., Historia struktur Kościoła Katolickiego w Rosji, w: S.C. NAPIÓRKOWSKI (red.), Jezus Chrystus w Rosji wczoraj i dziś, Lublin 2015, s. 395–401. Literatura pomocnicza: ALEKSANDER MICHAJŁOWICZ ROMANOW, Koniec dynastii. Księga wspomnień, tł. K. Tur, Białystok 1995. GILLIARD P., Tragiczny los cara Mikołaja II i jego rodziny, tł. J. P. Zajączkowski, Warszawa 1990. Pamiętnik Mikołaja II, t. I, tł. J. Kutta, Bydgoszcz 1990. Pamiętnik Mikołaja II, t. II, tł. J. Kutta, Bydgoszcz 1990. WITTE S., Wspomnienia, tł. J. Cichocki, M. Wierzbicka, Warszawa 2017. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kształcenia: Wiedza: W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_WG01, P8S_WG); zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii (TD_WG02, P8S_WG); zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków (TD_WK01, P8S_WK). Umiejętności: Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną (TD_UK02, P8S_UK); ponadto potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym (TD_UK03, P8S_UK). Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_KK01, P8S_KK); jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii (TD_KO01, P8S_KO); jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego (TD_KO02, P8S_KO). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Sposób zaliczenia: • egzamin ustny B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna Wiedza: W1. Absolwent nie zagadnień ogólnych i wybranych zagadnień szczegółowych z teologii i procesów historycznych; W2. Nie zna i nie rozumie istniejących trendów rozwojowych istotnych dla teologii; W3. Nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. • ocena dostateczna Wiedza: W1. Absolwent zajęć w stopniu podstawowym zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii; W2. Ponadto orientuje się w głównych trendach rozwojowych, istotnych dla teologii; Umiejętności: U1. Potrafi uczestniczyć w debacie teologicznej; U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. Kompetencje społeczne: K1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii; K2. Potrafi krytycznie spojrzeć na dorobek nauk teologicznych w kwestii procesów dziejowych. • ocena dobra Wiedza: W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii; W2. Dobrze zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii; W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. Umiejętności: U1. Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną; U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym i modyfikować dyskusję. Kompetencje społeczne: K1. Absolwent krytycznie podchodzi do oceny dorobku teologii; K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii; K3. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego. • ocena bardzo dobra Wiedza: W1. Absolwent zajęć bardzo dobrze zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii, doskonale orientuje się w zachodzących procesach. W3. W stopniu bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. Umiejętności: U1. Uczestnik wykładów potrafi poprowadzić debatę teologiczną; U2. Potrafi pełnić rolę moderatora w teologicznym dyskursie naukowym. Kompetencje społeczne: K1. Absolwent jest gotów do syntezy dorobku teologii w kwestii przemian społecznych XIX i XX w. K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii, przejawia w tej kwestii inicjatywę; K3. Chętnie inicjuje działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego. |
Practical placement: |
(in Polish) Udział w konferencji naukowej |
Copyright by University of Opole.