University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Tsar Nicholas II vision of the Church and the world

General data

Course ID: 5-DR.F.18/19Z.2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Tsar Nicholas II vision of the Church and the world
Name in Polish: Cara Mikołaja II wizja Kościoła i świata
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Self-reading

Short description: (in Polish)

Pogłębiona analiza wydarzeń przełomu XIX i XX w. w odniesieniu do osoby cara Mikołaja II. Charakterystyka władcy – będącego swoistego rodzaju epigonem monarchii absolutnej okresu nowożytnego – oraz jego stosunku do państwa, Cerkwi i Kościoła katolickiego, a także do innych wspólnot i wyznań.

Full description: (in Polish)

Zadania i tematyka spotkań:

Tematyka spotkań obejmuje:

1. Sytuacja polityczna i społeczna w carskiej Rosji

2. Geografia i społeczeństwo Rosji

3. Ustrój polityczny Rosji w czasach Mikołaja II

4. Zarys sytuacji religijnej w carskiej Rosji

5. Mikołaj Romanow przed wstąpieniem na tron

6. Rosja Mikołaja II wobec Kościoła państwowego

7. Religijność cara Mikołaja II i jego rodziny

8. Stosunek cara i państwa do innych Kościołów i religii

9. Zasady funkcjonowania wspólnot i wyznań w przestrzeni prawnej i społecznej

10. Śmierć męczeńska carskiej rodziny

11. Droga do urzędowej kanonizacji

Bibliography: (in Polish)

Bibliografia:

ACTON E., Rosja. Dziedzictwo caratu i władzy radzieckiej, tł. J. Stawiński, Warszawa 2013.

ANDRUSIEWICZ A., Carowie i cesarze Rosji. Szkice biograficzne, Warszawa 2001.

BAZYLOW L., WIECZORKIEWICZ P., Historia Rosji, Wrocław – Warszawa – Kraków 2005.

KAGARLICKI B., Imperium peryferii. Rosja i system światowy, tł. Ł. Leonkiewicz, B. Szulecka, Warszawa 2012.

KONECZNY F., Dzieje Rosji. Od najdawniejszych do najnowszych czasów, Komorów 1997.

KANIA J., Prawne i historyczne podstawy tożsamości Rosyjskiej Prawosławnej Cerkwii w dobie nowożytnej, w: I. WODZIANOWSKA, H. ŁASZKIEWICZ (red.), Między Rzymem a Nowosybirskiem. Księga Jubileuszowa dedykowana ks. Marianowi Radwanowi SCJ, Lublin 2012, s. 309–322.

INGLOT M., Historia struktur Kościoła Katolickiego w Rosji, w: S.C. NAPIÓRKOWSKI (red.), Jezus Chrystus w Rosji wczoraj i dziś, Lublin 2015, s. 395–401.

Literatura pomocnicza:

ALEKSANDER MICHAJŁOWICZ ROMANOW, Koniec dynastii. Księga wspomnień,

tł. K. Tur, Białystok 1995.

GILLIARD P., Tragiczny los cara Mikołaja II i jego rodziny, tł. J. P. Zajączkowski, Warszawa 1990.

Pamiętnik Mikołaja II, t. I, tł. J. Kutta, Bydgoszcz 1990.

Pamiętnik Mikołaja II, t. II, tł. J. Kutta, Bydgoszcz 1990.

WITTE S., Wspomnienia, tł. J. Cichocki, M. Wierzbicka, Warszawa 2017.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia:

Wiedza:

W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_WG01, P8S_WG);

zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii (TD_WG02, P8S_WG);

zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków (TD_WK01, P8S_WK).

Umiejętności:

Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną (TD_UK02, P8S_UK);

ponadto potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym (TD_UK03, P8S_UK).

Kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_KK01, P8S_KK);

jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii (TD_KO01, P8S_KO);

jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego (TD_KO02, P8S_KO).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia:

• egzamin ustny

B. Kryteria oceniania:

• ocena niedostateczna

Wiedza:

W1. Absolwent nie zagadnień ogólnych i wybranych zagadnień szczegółowych z teologii i procesów historycznych;

W2. Nie zna i nie rozumie istniejących trendów rozwojowych istotnych dla teologii;

W3. Nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.

• ocena dostateczna

Wiedza:

W1. Absolwent zajęć w stopniu podstawowym zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii;

W2. Ponadto orientuje się w głównych trendach rozwojowych, istotnych dla teologii;

Umiejętności:

U1. Potrafi uczestniczyć w debacie teologicznej;

U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

Kompetencje społeczne:

K1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii;

K2. Potrafi krytycznie spojrzeć na dorobek nauk teologicznych w kwestii procesów dziejowych.

• ocena dobra

Wiedza:

W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii;

W2. Dobrze zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii;

W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.

Umiejętności:

U1. Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną;

U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym i modyfikować dyskusję.

Kompetencje społeczne:

K1. Absolwent krytycznie podchodzi do oceny dorobku teologii;

K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii;

K3. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego.

• ocena bardzo dobra

Wiedza:

W1. Absolwent zajęć bardzo dobrze zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii, doskonale orientuje się w zachodzących procesach.

W3. W stopniu bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.

Umiejętności:

U1. Uczestnik wykładów potrafi poprowadzić debatę teologiczną;

U2. Potrafi pełnić rolę moderatora w teologicznym dyskursie naukowym.

Kompetencje społeczne:

K1. Absolwent jest gotów do syntezy dorobku teologii w kwestii przemian społecznych XIX i XX w.

K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii, przejawia w tej kwestii inicjatywę;

K3. Chętnie inicjuje działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego.

Practical placement: (in Polish)

Udział w konferencji naukowej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)