Biotechnology and a new creation - a dogmatic perspective
General data
Course ID: | 5-DR.F.18/19Z.4 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Biotechnology and a new creation - a dogmatic perspective |
Name in Polish: | Biotechnologia a nowe stworzenie - perspektywa dogmatyczna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium ma na celu ukazanie wyzwań ze strony współczesnej antropologii, opierającej się na osiągnięciach biotechnologii, wobec eschatologicznej koncepcji nowego stworzenia. Zajęcia będą miały na uwadze porównanie obu modeli antropologicznych oraz wskazanie ich zbieżności (lub nawet spójności, przy zachowaniu ich metodologicznej odrębności) i zasadniczych różnic. |
Full description: |
(in Polish) 1. Kontekstualizacja kategorii „nowego stworzenia”. 2. Nowe stworzenie w teologii ekologicznej. 3. Nowe stworzenie jako dopełnienie i odnowienie 4. Stworzenie i eschaton w perspektywie dopełniającej transformacji 5. Nowe stworzenie w wydarzeniu usprawiedliwienia 6. Nowe stworzenie jako cel i miejsce Boga 7. Chrystus jako łącznik pierwszego stworzenia i nowego stworzenia |
Bibliography: |
(in Polish) Ferdek B., Związek protologii z eschatologią, "Wrocławski Przegląd Teologiczny" 6 (1998) 1, s. 33-41. Mickiewicz F., Wizja nowego nieba i nowej ziemi w Ap 21,1-22,5, "Communio" 20 (2000) 4, s. 20-39. Jezierska E.J., "Przemieniamy się w jego obraz" (2 Kor 3,18), "Ruch Biblijny i Liturgiczny" 39 (1986) 2, s. 112-120. Ewertowski S., Chrześcijanin wobec stworzenia, "Studia Elbląskie" 1 (1999), s. 183-192. Marcheselli-Casale C., Risorgeremo, ma come? Risurrezione dei corpi, degli spiriti o dell'uomo?, Bologna 1988. Casale D., E dopo? Riflessioni sul futuro dell'uomo, Torino 1982. Schwantes H., Schöpfung der Endzeit, Stuttgart 1963. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii - TD_WG01; P8S_WG W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii TD_WG02; P8S_WG W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków - TD_WK01; P8S_WK UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym - TD_UW01; P8S_UW U2. Potrafi trafnie wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych - TD_UW04; P8S_UW U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną - TD_UK02; P8S_UK KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii - TD_KK01; P8S_KK K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - TD_KK03; P8S_KK K3. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii - TD_KO01; P8S_KO |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, referat Ocena końcowa przedmiotu: 20% aktywny udział w zajęciach; 80% ocena z pracy zaliczeniowej (kolokwium). Ocena niedostateczna (2) WIEDZA W1. Nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii. W3. Nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. UMIEJĘTNOŚCI U1. Nie potrafi wykorzystywać wiedzy z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym. U2. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U3. Nie potrafi inicjować debaty teologicznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Nie wykazuje gotowości do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. Nie wykazuje gotowości do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. Nie wykazuje gotowości do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii. Ocena dostateczna (3,0) WIEDZA W1. Wybiórczo zna i częściowo rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna niektóre trendy rozwojowe w teologii. W3. Zna niektóre fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście eschatologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z niektórych dziedzin nauki i sztuki do identyfikowania wybranych problemów teologicznych. U2. Potrafi formułować niektóre wnioski na podstawie wyników badań teologicznych. U3. Nie potrafi inicjować debaty teologicznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Wykazuje słabą gotowość do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu nieistotnych problemów poznawczych i praktycznych. K3. Wykazuje słabą gotowości do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii. Ocena dobra (4,0) WIEDZA W1. Zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna i rozumie większość trendów rozwojowych istotnych dla teologii. W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii. UMIEJĘTNOSCI U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do identyfikowania, formułowania i rozwiązywania złożonych problemów teologicznych. U2. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Jest gotów do oceny dorobku teologii. K2. Jest gotów do warunkowego uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. Jest gotów do wypełnienia większości zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii. Ocena bardzo dobra (5) WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii. W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym. U2. Potrafi trafnie wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii. |
Copyright by University of Opole.