Dialogiczna katolickość Kościoła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5-DR.M.18/19L.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dialogiczna katolickość Kościoła |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | |
Skrócony opis: |
Od chwili odrzucenia przez Vaticanum II sposobu przywrócenia jedności poprzez „powrót do Rzymu”, rozumienie katolickości czy też katolickiej pełni Kościoła musi pozostawać w ścisłym związku z rozumieniem ekumenizmu. Jego istotnym wymiarem pozostaje dialog, a więc i samą katolickość należy pojmować w dialogicznej perspektywie. Celem wykładu jest uzasadnienie tezy, że katolickość Kościoła ze swej natury ma dialogiczny wymiar oraz ukazanie implikacji rozumienia katolickości jako rzeczywistości mającej wymiar dialogiczny. |
Pełny opis: |
Treścią zajęć będąnastępujące zagadnienia: 1. Pojęcie katolickości w etymologicznym i historycznym rozwoju. 2. Proces „konfesjonalizacji” pojęcia katolickości. 3. Ekumeniczny namysł nad katolickością. 4. „Dialogiczna” eklezjologia Soboru Watykańskiego II. 5. Kościół jako wydarzenie dialogu. 6. „Ekumeniczna” katolickość. |
Literatura: |
NEUNER PETER, Katholische Identität im religiösen Markt der Möglichkeiten, in: PETER NEUNER, BIRGITTA KLEINSCHWÄRZER-MEISTER (eds.), Ökumene zwischen „postmoderner Beliebigkeit” and „Rekonfessionalisierung”, Münster – Hamburg – Berlin – London: LIT Verlag 2006, p. 55-71. PLATHOW MICHAEL, Kirchliche Identitäten und ökumenische Katholizität, „Ökumenische Rundschau“ – Beiheft Nr. 105 (2016), p. 377-390. PORADA RAJMUND, Urzeczywistnianie się Kościoła w dialogu ekumenicznym – perspektywa katolicka, “Studia Paradyskie” 28 (2018), p. 69-82. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii - TD_WG01; P8S_WG W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii TD_WG02; P8S_WG W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków - TD_WK01; P8S_WK UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym - TD_UW01; P8S_UW U2. Potrafi trafnie wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych - TD_UW04; P8S_UW U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną - TD_UK02; P8S_UK KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii - TD_KK01; P8S_KK K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - TD_KK03; P8S_KK K3. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii - TD_KO01; P8S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena niedostateczna (2) WIEDZA W1. Nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii. W3. Nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. UMIEJĘTNOŚCI U1. Nie potrafi wykorzystywać wiedzy z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym. U2. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U3. Nie potrafi inicjować debaty teologicznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Nie wykazuje gotowości do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. Nie wykazuje gotowości do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. Nie wykazuje gotowości do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii. Ocena dostateczna (3,0) WIEDZA W1. Wybiórczo zna i częściowo rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna niektóre trendy rozwojowe w teologii. W3. Zna niektóre fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście eschatologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z niektórych dziedzin nauki i sztuki do identyfikowania wybranych problemów teologicznych. U2. Potrafi formułować niektóre wnioski na podstawie wyników badań teologicznych. U3. Nie potrafi inicjować debaty teologicznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Wykazuje słabą gotowość do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu nieistotnych problemów poznawczych i praktycznych. K3. Wykazuje słabą gotowości do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii. Ocena dobra (4,0) WIEDZA W1. Zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna i rozumie większość trendów rozwojowych istotnych dla teologii. W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii. UMIEJĘTNOSCI U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do identyfikowania, formułowania i rozwiązywania złożonych problemów teologicznych. U2. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Jest gotów do oceny dorobku teologii. K2. Jest gotów do warunkowego uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. Jest gotów do wypełnienia większości zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii. Ocena bardzo dobra (5) WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii. W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków. UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki i sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów teologicznych i wykorzystywania zadań o charakterze badawczym. U2. Potrafi trafnie wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. U3. Potrafi inicjować debatę teologiczną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii. K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K3. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.