University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Current moral problems of the family in film

General data

Course ID: 5-DR.NOR.115
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Current moral problems of the family in film
Name in Polish: Aktualne problemy moralne rodziny w filmie
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Supplementary literature:

(in Polish) Kino moralnego niepokoju, http://www.film.org.pl/prace/kino_moralnego_niepokoju.html (06.02.2020).

Legan M., Sens dosłowny, moralny i mistyczny w Dekalogu, dwa, w: Kieślowski czyta Dekalog, red. M. Legan OSPPE, M. Lis, Opole 2014, s. 17-28.

Lis M., Znaki nadziei w kinie: spojrzenie na „Dekalog”, w: Oblicza nadziei, red. M. Worbs, Opole 2008.

Marczak M., Paradoksy ludzkiej i Bożej miłości w Dekalogu, dziewięć, w: Kieślowski czyta Dekalog, red. M. Legan OSPPE, M. Lis, Opole 2014, s. 93-106.


Short description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest spojrzenie okiem twórców filmowych na wybrane problemy moralne rodziny. Ambitne kino światowe (i rodzime) stara się podejmować dyskusję dotyczącą kwestii fundamentalnych, a do takich należy problematyka małżeńska i rodzinna. Wartościowe filmy staną się impulsem do analizy kluczowych problemów moralnych i do dyskusji możliwych/ moralnie właściwych rozwiązań moralnych kwestii i dylematów. Konwersatorium rozwija umiejętność formułowania problemów moralnych i ich rozwiązywania.

Full description: (in Polish)

Struktura konwersatorium wygląda następująco:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć (film fabularny jako płaszczyzna dyskusji moralnych)

2. Obejrzenie wybranych filmów z wprowadzeniem dotyczącym zadań uczestników konwersatorium

3. Analiza i dyskusja podjętych w filmie problemów moralnych we schematu:

a. Główny problem moralny, którego film dotyczył

b. Problemy moralne towarzyszące i ich odziaływanie na zagadnienie wiodące

c. Rozwiązanie problemu/ dylematu zaproponowane przez reżysera (scenariusz)

d. Możliwe inne rozwiązania, które wskazują Uczestnicy konwersatorium

e. Okoliczności (czasem jedynie domyślne), które mogły wpłynąć (wpłynęły) na wybór takiej a nie innej opcji rozwiązania

f. Wnioski etyczne po analizie filmu i kontekstu problemowego

Proponowane filmy do analizy:

„Nad życie”, reż. Anna Plutecka-Mesjasz, 2011.

„Dekalog, dwa” i/lub „Dekalog, dziewięć”, reż. Krzysztof Kieślowski, 1988.

„Bez mojej zgody”, reż. Nick Cassavetes, 2009.

„Chce się żyć”, reż. Maciej Pieprzyca, 2013.

„Oszukane”, reż. Marcin Solarz, 2013.

Alternatywnie: „John Q”, reż. Nick Cassavetes, 2002.

Bibliography: (in Polish)

Dabert D., Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003.

Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Tarnów 2006.

Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014.

Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt. Czyli o różnych trudnych sprawach w medycynie i życiu, możliwie prostym językiem…, Licheń Stary 2015.

Miczka T., „Kino moralnego niepokoju”. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976–1981, http://sjikp.us.edu.pl/pliki/ksiazki/tadeusz_miczka.pdf (06.02.2020).

Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005.

Pater D. H., Współczesne media a relacje rodzinne, „Kultura – Media – Teologia” 21 (2015) 23-38.

Pawlak A., Rodzina w polskich serialach telewizyjnych, „Media. Kultura. Społeczeństwo” 2010, z 1, 169-185.

Popławski B., Pękała M., Historia Kina Moralnego Niepokoju, „Przegląd Powszechny” 2006, nr 2, 90-105.

Zellma A., Wizerunek małżeństwa i rodziny w popularnych polskich serialach telewizyjnych wyzwaniem dla szkolnych lekcji religii, Katecheta, 57 (2013) 9, 6-16.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

NoRD_W02 Doktorant ma zaawansowaną zintegrowaną wiedzę prowadzącą do specjalizacji w obszarze moralności małżeństwa i rodziny.

NoRD_W05 Ma znajomość warsztatu metodologicznego nauk humanistycznych i społecznych oraz wykorzystania analizy materiału multimedialnego (film) w naukach o rodzinie.

NoRD_W06 Ma orientację w fundamentalnych dylematach współczesnej rodziny oraz w sposobach ich prezentacji, analiz oraz rozwiązywania.

Umiejętności:

NoRD_U02 Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu filmoznawstwa do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów moralnych z zakresu nauk o rodzinie.

NoRD_U12 Potrafi skutecznie przekazywać swoją wiedzę i umiejętności różnym grupom odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem studentów, oraz stosować odpowiednie do charakteru zajęć dydaktycznych metod i technik ich prowadzenia (analiza etyczna materiału filmowego)..

Kompetencje społeczne:

NoRD_K03 Jest gotowy do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania moralne współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów dzięki uznawaniu znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

NoRD_K06 Jest gotów do prowadzenia badań naukowych uwzględniając kwestie etyczne i życie społeczne małżeństwa i rodziny.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody kształcenia:

prezentacja multimediialna

praca z filmem

"Karta etyczna filmu" (wg kroków wskazanych w modelu analizy etycznej filmu)

dyskusja.

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (20%)

- aktywność + udział w dyskusji (20%)

- indywidualne przygotowanie i przesłanie do prowadzącego "Karty etycznej" każdego z analizowanych filmów (60%).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)