Current moral problems of the family in film
General data
Course ID: | 5-DR.NOR.115 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Current moral problems of the family in film |
Name in Polish: | Aktualne problemy moralne rodziny w filmie |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Supplementary literature: | (in Polish) Kino moralnego niepokoju, http://www.film.org.pl/prace/kino_moralnego_niepokoju.html (06.02.2020). Legan M., Sens dosłowny, moralny i mistyczny w Dekalogu, dwa, w: Kieślowski czyta Dekalog, red. M. Legan OSPPE, M. Lis, Opole 2014, s. 17-28. Lis M., Znaki nadziei w kinie: spojrzenie na „Dekalog”, w: Oblicza nadziei, red. M. Worbs, Opole 2008. Marczak M., Paradoksy ludzkiej i Bożej miłości w Dekalogu, dziewięć, w: Kieślowski czyta Dekalog, red. M. Legan OSPPE, M. Lis, Opole 2014, s. 93-106. |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest spojrzenie okiem twórców filmowych na wybrane problemy moralne rodziny. Ambitne kino światowe (i rodzime) stara się podejmować dyskusję dotyczącą kwestii fundamentalnych, a do takich należy problematyka małżeńska i rodzinna. Wartościowe filmy staną się impulsem do analizy kluczowych problemów moralnych i do dyskusji możliwych/ moralnie właściwych rozwiązań moralnych kwestii i dylematów. Konwersatorium rozwija umiejętność formułowania problemów moralnych i ich rozwiązywania. |
Full description: |
(in Polish) Struktura konwersatorium wygląda następująco: 1. Wprowadzenie w problematykę zajęć (film fabularny jako płaszczyzna dyskusji moralnych) 2. Obejrzenie wybranych filmów z wprowadzeniem dotyczącym zadań uczestników konwersatorium 3. Analiza i dyskusja podjętych w filmie problemów moralnych we schematu: a. Główny problem moralny, którego film dotyczył b. Problemy moralne towarzyszące i ich odziaływanie na zagadnienie wiodące c. Rozwiązanie problemu/ dylematu zaproponowane przez reżysera (scenariusz) d. Możliwe inne rozwiązania, które wskazują Uczestnicy konwersatorium e. Okoliczności (czasem jedynie domyślne), które mogły wpłynąć (wpłynęły) na wybór takiej a nie innej opcji rozwiązania f. Wnioski etyczne po analizie filmu i kontekstu problemowego Proponowane filmy do analizy: „Nad życie”, reż. Anna Plutecka-Mesjasz, 2011. „Dekalog, dwa” i/lub „Dekalog, dziewięć”, reż. Krzysztof Kieślowski, 1988. „Bez mojej zgody”, reż. Nick Cassavetes, 2009. „Chce się żyć”, reż. Maciej Pieprzyca, 2013. „Oszukane”, reż. Marcin Solarz, 2013. Alternatywnie: „John Q”, reż. Nick Cassavetes, 2002. |
Bibliography: |
(in Polish) Dabert D., Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003. Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Tarnów 2006. Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014. Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt. Czyli o różnych trudnych sprawach w medycynie i życiu, możliwie prostym językiem…, Licheń Stary 2015. Miczka T., „Kino moralnego niepokoju”. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976–1981, http://sjikp.us.edu.pl/pliki/ksiazki/tadeusz_miczka.pdf (06.02.2020). Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005. Pater D. H., Współczesne media a relacje rodzinne, „Kultura – Media – Teologia” 21 (2015) 23-38. Pawlak A., Rodzina w polskich serialach telewizyjnych, „Media. Kultura. Społeczeństwo” 2010, z 1, 169-185. Popławski B., Pękała M., Historia Kina Moralnego Niepokoju, „Przegląd Powszechny” 2006, nr 2, 90-105. Zellma A., Wizerunek małżeństwa i rodziny w popularnych polskich serialach telewizyjnych wyzwaniem dla szkolnych lekcji religii, Katecheta, 57 (2013) 9, 6-16. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: NoRD_W02 Doktorant ma zaawansowaną zintegrowaną wiedzę prowadzącą do specjalizacji w obszarze moralności małżeństwa i rodziny. NoRD_W05 Ma znajomość warsztatu metodologicznego nauk humanistycznych i społecznych oraz wykorzystania analizy materiału multimedialnego (film) w naukach o rodzinie. NoRD_W06 Ma orientację w fundamentalnych dylematach współczesnej rodziny oraz w sposobach ich prezentacji, analiz oraz rozwiązywania. Umiejętności: NoRD_U02 Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu filmoznawstwa do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów moralnych z zakresu nauk o rodzinie. NoRD_U12 Potrafi skutecznie przekazywać swoją wiedzę i umiejętności różnym grupom odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem studentów, oraz stosować odpowiednie do charakteru zajęć dydaktycznych metod i technik ich prowadzenia (analiza etyczna materiału filmowego).. Kompetencje społeczne: NoRD_K03 Jest gotowy do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania moralne współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów dzięki uznawaniu znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. NoRD_K06 Jest gotów do prowadzenia badań naukowych uwzględniając kwestie etyczne i życie społeczne małżeństwa i rodziny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody kształcenia: prezentacja multimediialna praca z filmem "Karta etyczna filmu" (wg kroków wskazanych w modelu analizy etycznej filmu) dyskusja. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (20%) - aktywność + udział w dyskusji (20%) - indywidualne przygotowanie i przesłanie do prowadzącego "Karty etycznej" każdego z analizowanych filmów (60%). |
Copyright by University of Opole.