Biblical Journeys: Holy Places in the Middle East
General data
Course ID: | 5.0.0.1.1.002 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Biblical Journeys: Holy Places in the Middle East |
Name in Polish: | Biblijne podróże: miejsca święte na Bliskim Wschodzie |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu omówienie najważniejszych miejsc świętych na terenie Bliskiego Wschodu, związanych z wydarzeniami bądź postaciami występującymi w Biblii. |
Full description: |
(in Polish) W ramach wykładu przedstawione zostaną najważniejsze miejsca biblijne, związane z wydarzeniami i postaciami występującymi w Starym i Nowym Testamencie, które na bazie przekazów historycznych lub ukształtowanej wielowiekowej tradycji, były w przeszłości bądź są do dnia dzisiejszego uznawane za miejsca święte i jako takie odwiedzane przez przedstawicieli trzech wielkich religii monoteistycznych. Każde z miejsc świętych zostanie omówione w kontekście biblijnym, dlatego ważnym elementem zajęć będzie analiza perykop biblijnych związanych z nimi. Ponadto, przy pomocy środków multimedialnych, zostanie przedstawiony obecny wygląd każdego miejsca oraz ukazany jego kontekst geograficzny, historia i wyniki przeprowadzonych w nim badań archeologicznych. Zajęcia przebiegać będą wg następującego schematu: 1. Jerozolima: Syjon i rejon świątyni jerozolimskiej. 2. Jerozolima: Bazylika Bożego Grobu i inne miejsca święte chrześcijan. 3. Miasta Dawida: Betlejem i Hebron. 4. Nazaret i Kana Galilejska. 5. Rzeka Jordan i Jezioro Genezaret oraz miejscowości leżące na ich brzegach. 6. Góry Galilei i Libanu: Tabor, Karmel, Hermon i Meron. 7. Cezarea i inne miasta wybrzeża Morza Śródziemnego. 8. Góra Synaj, Kair i osady Negewu. 9. Góry Nebo i Hor, Madaba. 10. Damaszek i Antiochia Syryjska i miasta Dekapolu. 11. Nadmorskie ośrodki Azji Mniejszej: Efez i Milet. 12. Kapadocja: Antiochia Pizydyjska, Ikonium, Listra i Derbe. 13. Galacja; Kolosy, Hierapolis i Laodycea. 14. Smyrna, Pergamon, Tiatyra, Sardes i Filadelfia. 15. Cypr, Patmos i inne wyspy greckie. |
Bibliography: |
(in Polish) A. LEMAIRE (red.), Świat Biblii, Wrocław 2001; J. MURPHY-O'CONNOR, Przewodnik po Ziemi Świętej, Warszawa 2013; C.E. FANT, M.G. REDDISH, A Guide to Biblical Sites in Greece and Turkey, Oxford 2003; C. MEE, T. SPAWFORTH, Greece, An Oxford Archaeological Guide, Oxford 2001; O. KEEL, M. KÜCHLER, C. UEHLINGE, Orte und Landschaften der Bibel, Bd.1: Geographisch-geschichtliche Landeskunde, Göttingen 1984; M. KÜCHLER, Orte und Landschaften der Bibel, Bd.4.2: Jerusalem: Ein Handbuch und Studienreiseführer zur Heiligen Stadt, Göttingen 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: W1. Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W12; P7S_WG; W2. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14, P7S_WG, PS7_WK); W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_U01; P7S_UW U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową - TMA_U05, P7S_UW; U3. Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych - TMA_U06, P7S_UW; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób - TMA_K02; P7S_KR; K2. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05, P7S_KO; K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) A. Sposób zaliczenia: • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: • ocena zaliczeniowa na podstawie obecności na wykładzie i przygotowanej prezentacji. C. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Student nie ma wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki. W2. Student nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła i teologii. W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; U2. Student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy; U3. Student nie potrafi integrować wiedzy z różnych subdyscyplin. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K2. Student nie dostrzega złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K3. Student nie potrafi pracować w grupie. • ocena dostateczna WIEDZA: W1. Student posiada podstawową wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki; W2. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii; W3. Student ma podstawową znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz próbuje formułować na tej podstawie sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i z niej korzystać; U3. Student potrafi w podstawowym stopniu integrować wiedzę z różnych dyscyplin. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; K2. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i w pewnym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K3. Student potrafi pracować w grupie. • ocena dobra WIEDZA: W1. Student ma wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi; W2. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym; W3. Student zna zasady interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie ogólne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować działania zmierzające do rozwijania swoich zdolności; U3. Student ma umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe oraz jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności; K2. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. • ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi i potrafi integrować perspektywy właściwe dla kilku dyscyplin naukowych; W2. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym i zna przykłady pozytywnego oddziaływania Kościoła i teologii na kulturę. W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sprawnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; U2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową; U3. Student ma umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz potrafi zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie; jest gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności oraz inspirowania i organizowania procesu kształcenia się innych osób; K2. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości, doskonale rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i stosuje je w swoim działaniu. K3. Student potrafi bardzo efektywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Copyright by University of Opole.