Teaching Ethics for young people
General data
Course ID: | 5.1.0.0.1.413 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Teaching Ethics for young people |
Name in Polish: | Dydaktyka etyki młodzieży |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Dydaktyka etyki w szkole średniej (cele, zadania, treści, metody i środki). |
Full description: |
(in Polish) Przygotowanie do pracy w charakterze nauczyciela etyki: 1. Cele, zadania i treści etyki w szkole 2. MEN o zasadach dotyczących organizacji etyki w szkołach 3. Program zajęć wpisywany do szkolnego zestawu programu nauczania 4. Podręczniki i pomoce dydaktyczne 5. Dokumenty, literatura etyczna i moralna 6. Kwalifikacje nauczycieli etyki 7. Współczesne zagrożenia i błędy 8. Wychowanie w kręgu wartości |
Bibliography: |
(in Polish) MEN o zasadach organizacji etyki w szkole (httos://www.portaloswiatowy.pl/). HOMPLOWICZ J., Etyka wychowawcza. Podręcznik dla wychowawców, Warszawa 1996. JARCO J., KALITA Z., SEMP M., Etyka. Świat wartości moralnych. Podręcznik do szkoły średniej, Warszawa-Wrocław 1994. KOCHEL J., Duchowa pedagogia miłości, Poznań 2018. KOŁODZIEJSKI P., KAPISZEWSKI J., Etyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Gdynia 2012. MADALIŃSKA-MICHALAK J., JEŻOWSKI A.J., WIĘSŁAW Sz., Etyka w systemie edukacji w Polsce, Warszawa 2017. STYCZEŃ T., ABC etyki, Lublin 1990. WOJTYŁA K., Elementarz etyczny, Lublin 1983. ZIEMBIŃSKI Z., Zarys zagadnień etyki, Poznań-Toruń 1994. ZIEMSKA A., MALINOWSKI Ł., „Ludzie ścieżki”. Program nauczania etyki na każdym poziomie edukacyjnym, Warszawa 2011. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach etyki z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01; – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk etyczno-pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1; – ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1; – posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności wychowawczej (szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze) – P7S_WK; TnMA_W06; Rozp. I_2_1. Umiejętności: Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01; – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03; – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2; – ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2; – potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U05; Rozp. I_2_2. Kompetencje społeczne: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03; – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3; – potrafi diagnozować i oceniać potrzeby i zachowania uczniów – P7S_KK; TnMA_K03; Rozp. I_2_3. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę (konspekt zajęć). |
Copyright by University of Opole.