University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Teaching Ethics for young people

General data

Course ID: 5.1.0.0.1.413
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Teaching Ethics for young people
Name in Polish: Dydaktyka etyki młodzieży
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses
pedagogical qualification

Short description: (in Polish)

Dydaktyka etyki w szkole średniej (cele, zadania, treści, metody i środki).

Full description: (in Polish)

Przygotowanie do pracy w charakterze nauczyciela etyki:

1. Cele, zadania i treści etyki w szkole

2. MEN o zasadach dotyczących organizacji etyki w szkołach

3. Program zajęć wpisywany do szkolnego zestawu programu nauczania

4. Podręczniki i pomoce dydaktyczne

5. Dokumenty, literatura etyczna i moralna

6. Kwalifikacje nauczycieli etyki

7. Współczesne zagrożenia i błędy

8. Wychowanie w kręgu wartości

Bibliography: (in Polish)

MEN o zasadach organizacji etyki w szkole (httos://www.portaloswiatowy.pl/).

HOMPLOWICZ J., Etyka wychowawcza. Podręcznik dla wychowawców, Warszawa 1996.

JARCO J., KALITA Z., SEMP M., Etyka. Świat wartości moralnych. Podręcznik do szkoły średniej, Warszawa-Wrocław 1994.

KOCHEL J., Duchowa pedagogia miłości, Poznań 2018.

KOŁODZIEJSKI P., KAPISZEWSKI J., Etyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Gdynia 2012.

MADALIŃSKA-MICHALAK J., JEŻOWSKI A.J., WIĘSŁAW Sz., Etyka w systemie edukacji w Polsce, Warszawa 2017.

STYCZEŃ T., ABC etyki, Lublin 1990.

WOJTYŁA K., Elementarz etyczny, Lublin 1983.

ZIEMBIŃSKI Z., Zarys zagadnień etyki, Poznań-Toruń 1994.

ZIEMSKA A., MALINOWSKI Ł., „Ludzie ścieżki”. Program nauczania etyki na każdym poziomie edukacyjnym, Warszawa 2011.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach etyki z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01;

– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk etyczno-pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1;

– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1;

– posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności wychowawczej (szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze) – P7S_WK; TnMA_W06; Rozp. I_2_1.

Umiejętności:

Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01;

– potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03;

– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2;

– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2;

– potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U05; Rozp. I_2_2.

Kompetencje społeczne:

Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02

– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03;

– dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3;

– potrafi diagnozować i oceniać potrzeby i zachowania uczniów – P7S_KK; TnMA_K03; Rozp. I_2_3.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę (konspekt zajęć).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)