(in Polish) Dydaktyka etyki młodzieży II - praktyka śródroczna
General data
Course ID: | 5.1.0.0.1.416.c |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka etyki młodzieży II - praktyka śródroczna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
Course homepage: | http://www.katechetyka.diecezja.opole.pl/kat-fund.htm |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot „Dydaktyka etyki młodzieży II – praktyka śródroczna” zaznajamia studentów z prowadzeniem zajęć z etyki w szkołach ponadgimnazjalnych. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot „Dydaktyka etyki młodzieży II – praktyka śródroczna” zaznajamia studentów z praktyką nauczania etyki młodzieży w szkołach ponadgimnazjalnych. Praktyki są skorelowane z tematyką zajęć „Dydaktyka etyki młodzieży”. Jest to studencka praktyka przedmiotowo-metodyczna. Stanowi ona integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela etyki. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Wykorzystywana podczas zajęć: Podstawy programowe MEN w zakresie etyki. Programy nauczania etyki w szkołach ponadgimnazjalnych. Podręczniki do nauczania etyki w szkołach ponadgimnazjalnych. A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta: Wybrane podręczniki i materiały do nauczania etyki w szkołach ponadgimnazjalnych. B. Literatura uzupełniająca: Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2018. Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002. Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1 – posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1 – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1 – ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1 – ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1 Umiejętności: – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02 – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03 – potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2 – ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2 – potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2 Kompetencje społeczne: – ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03 – ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3 – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: 1. Obserwacja (wraz z udokumentowaniem w zeszycie praktyk) wybranych lekcji etyki – 20% 2. Prowadzenie zajęć w wybranych klasach – 40% 3. Przygotowane konspekty zajęć z etyki młodzieży – 40% Kryteria oceniania: Student: - na ocenę dostateczną (3): W1. Opisuje konspekt zajęć z etyki młodzieży W2. Omawia schemat obserwacji lekcji W3. Opisuje pomoce dydaktyczne do nauczania etyki w szkole podstawowej U1. Projektuje konspekt zajęć z etyki młodzieży U2. Wykorzystuje różne metody prowadzenia zajęć z etyki U3. Stosuje podstawową wiedzę z etyki w planowaniu zajęć K1. Współpracuje w zespole K2. Określa priorytety związane z pracą nauczyciela etyki K3. Dostrzega problemy moralne - na ocenę dobrą (4): W1. Opisuje proces planowania zajęć z etyki młodzieży W2. Wskazuje na cechy dobrego dydaktyka etyki młodzieży W3. Omawia zróżnicowane koncepcje nauczania etyki młodzieży U1. Analizuje różne rozwiązania etyczne U2. Właściwie projektuje nauczanie etyki wśród młodzieży U3. Ocenia programy i pomoce metodyczne do nauczania etyki młodzieży K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz promocji etyki młodzieży K3. Wykazuje aktywność własną w pracy dydaktycznej - na ocenę bardzo dobrą (5): W1. Opowiada o zróżnicowanych problemach etycznych W2. Wskazuje na wartość dydaktyki etyki młodzieży W3. Charakteryzuje aktualne problemy etyczne U1. Proponuje nowe rozwiązania dydaktyczne U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania dylematów moralnych U3. Uzasadnia potrzebę zajęć z etyki młodzieży K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych z zakresu etyki K2. Podejmuje dialog edukacyjny w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań K3. Podejmuje wyzwania zawodowe |
Practical placement: |
(in Polish) Przedmiot „Dydaktyka etyki młodzieży II – praktyka śródroczna” przygotowuje do pracy w charakterze nauczyciela etyki w szkołach ponadgimnazjalnych. Pozwala zdobywać doświadczenie zawodowe oraz rozwijać kompetencje merytoryczne i metodyczne. |
Copyright by University of Opole.