University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dydaktyka etyki dorosłych

General data

Course ID: 5.1.0.10.04
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dydaktyka etyki dorosłych
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 10
(in Polish) Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 10
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses
pedagogical qualification

Short description: (in Polish)

Przedmiot „Dydaktyka etyki dorosłych – praktyka śródroczna” zaznajamia studentów z praktyką nauczania etyki wśród osób dorosłych.

Full description: (in Polish)

Problematyka praktyk skorelowana jest z tematyką zajęć „Dydaktyka etyki dorosłych”.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. Wykorzystywana podczas zajęć:

Ricken F., Etyka ogólna, przeł. P. Domański, Kęty 2001.

Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, Kraków 2008.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2004.

Kodeksy etyczne.

A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta:

MacIntyre A., Etyka i polityka, wyd. PWN, Warszawa 2009.

Majka J., Etyka polityczna i społeczna, wyd. ODiSS, Warszawa 1993.

B. Literatura uzupełniająca:

MacIntyre A., Krótka historia etyki: historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01

– zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1

– posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1

– zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1

– ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1

– ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1

Umiejętności:

– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01

– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02

– potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03

– potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04

– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2

– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2

– potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2

– ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2

– potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2

Kompetencje społeczne:

– ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01

– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02

– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03

– ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3

– dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

1. Obserwacja zajęć i udokumentowanie w formie kart obserwacji – 30%

2. Prowadzenie zajęć – 40%

3. Przygotowany autorski konspekt zajęć z etyki dla dorosłych – 30%

Kryteria oceniania:

Student:

Na ocenę dostateczną (3):

W1. Charakteryzuje dydaktykę etyki dorosłych

W2. Omawia podstawowe zagadnienia z dydaktyki etyki dorosłych

W3. Opisuje konspekt zajęć z etyki dorosłych

U1. Projektuje konspekt zajęć z etyki dorosłych

U2. Wykorzystuje różne metody prowadzenia zajęć z etyki

U3. Stosuje podstawową wiedzę z etyki w planowaniu zajęć

K1. Współpracuje w zespole

K2. Określa priorytety związane z pracą nauczyciela etyki

K3. Dostrzega problemy moralne

Na ocenę dobrą (4):

W1. Definiuje pojęcia z zakresu dydaktyki etyki

W2. Wskazuje na cechy dobrego dydaktyka etyki

W3. Omawia zróżnicowane koncepcje nauczania etyki dorosłych

U1. Analizuje różne rozwiązania etyczne

U2. Właściwie projektuje nauczanie etyki dorosłych

U3. Ocenia programy i pomoce metodyczne do nauczania etyki

K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej

K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz promocji etyki dorosłych

K3. Wykazuje aktywność własną w pracy dydaktycznej

Na ocenę bardzo dobrą (5):

W1. Opowiada o zróżnicowanych problemach etycznych

W2. Wskazuje na wartość dydaktyki etyki dorosłych

W3. Charakteryzuje aktualne problemy etyczne

U1. Proponuje nowe rozwiązania dydaktyczne

U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania dylematów moralnych

U3. Uzasadnia potrzebę zajęć z etyki dla dorosłych

K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych

K2. Podejmuje dialog edukacyjny w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań

K3. Podejmuje wyzwania zawodowe

Practical placement: (in Polish)

Przedmiot „Dydaktyka etyki dorosłych – praktyka śródroczna" przygotowuje do pracy w charakterze nauczyciela etyki. Pozwala zdobywać doświadczenie zawodowe oraz rozwijać kompetencje merytoryczne i metodyczne.

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Jerzy Kostorz
Group instructors: Jerzy Kostorz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)