Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kaznodziejstwo dla dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.10.07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kaznodziejstwo dla dzieci
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 10
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem nauczania tego przedmiotu jest

wyjaśnienie na czym winno polegać dobre współczesne przepowiadanie do dzieci, pod względem treści, ale przede wszystkim pod względem metody. Prezentacja przepowiadania do dzieci w Polsce od Soboru Watykańskiego II do 2010 roku.

Pełny opis:

Treści programowe

Analiza treści Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci i Zaleceń duszpasterskich Episkopatu Polski wydanych w związku z Dyrektorium; przepowiadanie do dzieci w teorii homiletycznej (adresaci, przepowiadający, cel, treść-tematyka, rekolekcje szkolne dla dzieci); formy przekazu treści (potrzeba, doskonałej formy przekazu treści; propozycje i granice jej urozmaicania, model homilijny); rodzaje przepowiadania do dzieci ze względu na metodę (homilie i kazania: monologowe, dialogowane i kooperatywne [ znak, obraz, przedmiot, wiadomość]); publikowane teksty przepowiadania do dzieci w Polsce po Soborze Watykańskim II; postulaty dla liturgicznego i pozaliturgicznego przepowiadania do dzieci w Polsce; przykłady praktyki przepowiadania do dzieci w parafii św. Józefa Robotnika we Wrzoskach.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania zaliczenia)

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci z udziałem dzieci. Zalecenia duszpasterskie Episkopatu Polski w związku z Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci, w: L. BASSLER, Kościół dla dzieci, Kielce 1993, s. 7-28; R. FROŃ, Poglądowe znaki w przepowiadaniu, WA 18 (1990), nr 3, s. 127-132; TENŻE, Kazania dla dzieci w ujęciu Wolfganga Nastainczyka, WA 19 (1991), nr 3, s. 116-120; H. ŁYSY, Język przekazu religijnego w kaznodziejstwie dla dzieci, w: D. KROK, S. PAWIŃSKI, (red.), Język przekazu religijnego, Opole 2006, s. 91-102; H. ŁYSY, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka, Opole 2011.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

H. ŁYSY, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka, Opole 2011.

B. Literatura uzupełniająca

W. HOFFSÜMMER, 86 kazań opartych na symbolach, Kielce 2001; H. ŁYSY, Z „Drogą do nieba” w drodze do Jezusa. Zbiór kazań do wykorzystania podczas Mszy świętych Rorate lub Eucharystii tzw. szkolnych, Opole 2007; TENŻE, P. TARLINSKI, Trzynasty apostoł. Śladami świętego Pawła w adwencie, Opole 2006; J. ŚNIEGOCKI, Kazania dla dzieci, AK 89 (1997), z.1, s. 116-131; J. TARNOWSKI, Kto pyta nie błądzi, rok A, Toruń 1995; rok B ,Warszawa 1997; rok C, Warszawa 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. TkMA_W01 Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego P7S_WG

2. TkMA_W03 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Słowa Bożego P7S_WG ; P7S_WK

3. TkMA_W05 Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego P7S_WG

Umiejętności

1. TkMA_U01 Potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego P7S_UW; P7S_UO

2. TkMA_U03 Potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie oraz inne wystąpienia związane z działalnością duszpasterską P7S_UK

Kompetencje społeczne

TkMA_K05 Wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Wykład problemowy, prezentacje tekstów homilii, prezentacje multimedialne

A. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

zaliczenie ustne

C. Podstawowe kryteria

1. Znajomość treści wykładu – 60 %

2. Aktywność na zajęciach – 20 %

3. Znajomość lektur - 20 %

Praktyki zawodowe:

Głoszenie homilii w czasie Rorat - na roku VI i w ramach praktyk diakońskich.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Klementowicz
Prowadzący grup: Michał Klementowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)