Historia Kościoła 1073-1648
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.2.06.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła 1073-1648 |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 02 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 02 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji („wiara, która nie staje się kulturą, jest wiarą nie w pełni przyjętą, nie w całości przemyślaną, nie przyjętą wiernie" - Jan Paweł II). Stosowane metody: wykład i prezentacje multimedialne. |
Pełny opis: |
Prezentowane wykłady dotyczą: (1) rozwoju przestrzennego - przechodzenia chrześcijaństwa kolejno z kręgu religii i kultury żydowskiej do kręgu kultury i religii hellenistyczno-rzymskiej, wreszcie europejskiej, której chrześcijaństwo jest najważniejszym współtwórcą, i do coraz innych formacji politycznych, współbudowanych ze strukturami kościelnymi; (2) rozwoju nauki chrześcijańskiej, jako wysiłku ujęcia chrześcijańskich prawd wiary w sformułowania słowne i pojęcia filozoficzne tych nowych kręgów języ-kowych; (3) rozwoju liturgii i pobożności; (4) rozwoju struktur organizacyjnych i życia wspólnotowego. W takim kontekście ukazuje się, jak różnymi drogami, już od starożytności, szły chrześcijańskie rodziny Wschodu i Zachodu. Część wykładów dotyczy problematyki Kościoła w Polsce średniowiecznej. IV. ŚREDNIOWIECZE KLASYCZNE (OD WIELKIEJ REFORMY GREGORIAŃSKIEJ) 1. Reforma gregoriańska i I Sobór Laterański 2. Kościół w Polsce w okresie reformy gregoriańskiej, od XI do połowy XII w. 3. Kościół Wschodni: Obrazobórstwo 4. Patriarcha Focjusz i schizma 5. Konflikt Bolesława Śmiałego i bpa Stanisława 6. Chrystianizacja Pomorza 7. Wyprawa Niemiec na Pomorze 8. Papiestwo w epoce św. Bernarda z Clairvaux 9. Sobór Laterański II (IV 1139 r.) 10. Fryderyk I Wyprawy cesarskie do Włoch 11. Sobór Laterański III 12. Papiestwo i cesarstwo (1181-1198) 13. Innocenty III i IV Sobór Laterański (XI 1215) 14. Wyprawy krzyżowe 15. Zakony rycerskie 16. Zakony mnisze i żebracze 17. Scholastyka 18. Inkwizycja V. JESIEŃ ŚREDNIOWIECZA 1. Celestyn V i Bonifacy VIII 2. Niewola awiniońska papieży 3. Kościół w średniowieczu schyłkowym 4. Sobór Powszechny w Vienne (16 X 1311-6 V 1312) 5. Wielka Schizma Zachodnia (1378-1415/1417) 6. Ruś Halicka 7. Herezje narodowe 8. Sobory w Konstancji, Bazylei i Florencji 9. Metropolia i prymasostwo w Polsce 10. Papieże okresu renesansu i humanizmu VI. REFORMACJA, KONTRREFORMACJA I REFORMA KOŚCIELNA 1. Marcin Luter 2. Szwajcaria: Ulrich Zwingli i Jan Kalwin 3. Henryk VIII i anglikanizm 4. Sobór trydencki (1545-1563) 5. Polska i Litwa - protestantyzm 6. Odnowa Kościoła katolickiego 7. Papieże po Soborze Trydenckim 8. Początki nuncjatury w Polsce 9. Unia Brzeska (1596) 10. Tendencje unijne w Kościele protestanckim |
Literatura: |
Literatura podstawowa: KUMOR B., Historia Kościoła, cz. I-V, Lublin 2001-2003. BIHLMEYER K., TÜHLE H., Historia Kościoła, t. I: Starożytność chrześcijańska, Warszawa 1971. BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. I-III, cz. 1, Warszawa 1986-1989. ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. I-III, Warszawa 1986-1988. B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I-II, Poznań 1974. KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992. Literatura uzupełniająca: ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000. ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005. BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994. DELUMEAU J., Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. I-II, Warszawa 1986. Literatura podstawowa do ćwiczeń: Dokumenty Soborów powszechnych, t. I: (325-787), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2002. Dokumenty Soborów powszechnych, t. II: (869-1312), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2003. Dokumenty Soborów powszechnych, t. III: (1414-1445), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2003. Dokumenty Soborów powszechnych, t. IV: (1511-1870), oprac. A. BARON, H. PIETRAS, Kraków 2005, s. 1-867. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W 1. Absolwent zajęć ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01; P7S_WG; W 2. Zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie TMA_W03; P7S_WG; W 3. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym TMA_W14; P7S_WG; PS7_WK. W 4. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń TMA_W16; P7S_WG. Umiejętności: U 1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować in-formacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej TMA_U01, P7S_UW; U 2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych TMA_U06, P7S_UW; U 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań TMA_U09, P7S_UK. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02, P7S_KR; K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów TMA_K05, P7S_KO; K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy TMA_K10, P7S_KO. |
Metody i kryteria oceniania: |
FORMA ZALICZENIA: z wykładu – egzamin ustny (75%), poprzedzony kolokwium z zadanych lektur (25%) z ćwiczeń – przygotowanie prezentacji na zadany temat (50%), sprawdzian z prezentowanych 2 lektur (50%). ocena niedostateczna: Wiedza: W 1. Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła. W 2. Nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich. W 4. Brak mu wiedzy o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii. Umiejętności: U 1. Absolwent nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U 2. Nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwentowi brak argumentów rozumienia potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. K 2. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości. ocena dostateczna: Wiedza: W 1. Absolwent posiada małą wiedzę z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła. W 2. Nie zbyt dobrze orientuje się w terminologii nauk teologicznych i jej korzeniach grecko-łacińskich. W 4. Ma małą wiedzę o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii. Umiejętności: U 1. Absolwent w bardzo małym stopniu potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U 2. Posiada średnią umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości. Ocena dobra: Umiejętności: U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U 2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych. U 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób. K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy. Ocena bardzo dobra: Umiejętności: U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i bardzo dobrze integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz trafnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U 2. Posiada doskonałą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych. U 3. Posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, samodzielnie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób. K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, którą prezentuje w swoich działaniach i wypowiedziach. K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy i w dzieła te się chętnie angażuje. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Górecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.