University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Ecclesiastical History after 1648

General data

Course ID: 5.1.0.3.05
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ecclesiastical History after 1648
Name in Polish: Historia Kościoła od 1648 r.
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 03
(in Polish) Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 03
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Full description: (in Polish)

1. Kościół w epoce sekularyzacji i absolutyzmu oświeconego

2. Oświecenie, episkopalizm, józefinizm, rewolucja francuska

3. Dzieje papiestwa w XVI – XIX w.

4. Liberalizm, kwestie społeczne w życiu Kościoła w dobie nowożytnej

5. Kościół w okresie I i II wojny światowej

6. II sobór watykański

7. Kościół na ziemiach polskich w czasie niewoli narodowej

8. Kościół w II Rzeczpospolitej

9. Kościół w Polsce wobec nazizmu i komunizmu

Bibliography: (in Polish)

1. M. Banaszak, Historia Kościoła Katolickiego, t. III-IV, Warszawa 1989;

2. B. Kumor, Historia Kościoła, t. VI-VIII, Lublin 2001;

3. Historia Kościoła, t. III-V, red. L. J. Rogier, R. Aubert, M. D. Knowles, tłum. M. Tarnowska – R. Turzyński, Warszawa 1986-1988;

4. Z. Zieliński, Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, Warszawa 1999;

5. M. Żywczyński, Historia Powszechna 1789-1870, Warszawa 2002;

6. J. Żaryn, Dzieje Kościoła Katolickiego w Polsce (1944-1989), Warszawa 2003;

7. L. Mezzadri, Rewolucja francuska a Kościół, Kraków 2007.

8. B. Kumor, Z. Obertyński, Historia Kościoła w Polsce, t. II, cz. 1-2, Poznań 1979.

9. Chrześcijaństwo w Polsce, red. J. Kłoczowski, Lublin 1992.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

W1 - student stosuje terminologię historycznokościelną z zakresu dziejów nowożytnych i najnowszych - TMA_W03; P7S_WG

W2 - student opisuje współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej - TMA_W13; P7S_WG/K

UMIEJĘTNOŚCI

U1 - student samodzielnie wyszukuje i analizuje informacje z zakresu historii Kościoła powszechnego w czasach nowożytnych i najnowszych - TMA_U01; P7S_UW

U2 - student opracowuje, rozwiązuje i prezentuje problemy badawcze w zakresie historii Kościoła powszechnego w czasach nowożytnych i najnowszych - TMA_U02; P7S_UW

U3 - student interpretuje podstawowe źródła z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej - TMA_U04; P7S_UW

U4 - student samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu historii Kościoła powszechnego w dobie nowożytnej i najnowszej i poszerza umiejętności badawcze w tym zakresie - TMA_U05; P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1 - student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów zwłaszcza z uwzględnieniem faktora historycznokościelnego - TMA_K05; P7S_KO

K2 - student dba o kształt kultury i dziedzictwa chrześcijańskiego będącego wynikiem działalności Kościoła powszechnego w dobie nowożytnej i najnowszej - TMA_K07; P7S_KO

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Sposób zaliczenia:

- egzamin ustny

B. Kryteria oceniania:

- Ocena niedostateczna:

WIEDZA:

Student nie zna terminologii historycznokościelnej i nie ma aktualnej wiedzy w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej, a także nie zna zasad korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie;

UMIEJĘTNOŚCI:

Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji z zakresu historii Kościoła, zdobywać wiedzy, interpretować źródeł ani opracowywać problemów badawczych z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student nie ma świadomości wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej.

- Ocena dostateczna

WIEDZA:

Student wybiórczo zna terminologię historycznokościelną i ma wybiórczą wiedzę w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej oraz w małym stopniu zna zasady korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie;

UMIEJĘTNOŚCI:

Student w małym stopniu potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje z zakresu historii Kościoła, zdobywać wiedzę, interpretować źródła i opracowywać problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student ma niską świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej.

- Ocena dobra

WIEDZA:

Student zna większość terminologii historycznokościelnej i ma znaczną wiedzę w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej oraz zna większość zasad korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie;

UMIEJĘTNOŚCI:

Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje z zakresu historii Kościoła i zdobywać wiedzę oraz w znacznym stopniu poprawnie interpretować źródła, a także opracowywać problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student ma znaczną świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i sposobów własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej.

- Ocena bardzo dobra

WIEDZA:

Student zna w całości terminologię historycznokościelną i ma pogłębioną wiedzę w zakresie historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej oraz zna w pełni zasady korzystania z własności intelektualnej we wspomnianym zakresie;

UMIEJĘTNOŚCI:

Student potrafi samodzielnie wyszukiwać wszelkie informacje z zakresu historii Kościoła i sprawnie zdobywać wiedzę oraz całkowicie poprawnie interpretować źródła, a także opracowywać bardziej złożone problemy badawcze z zakresu historii Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student ma pełną świadomość wielowymiarowego charakteru rzeczywistości kościelnej i sposobów własnego udziału w zachowaniu i rozwoju dziedzictwa chrześcijańskiego będącego m.in. wynikiem działalności Kościoła w dobie nowożytnej i najnowszej.

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Mariusz Drygier
Group instructors: Mariusz Drygier
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)