Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język hebrajski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.4.09
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język hebrajski
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 04
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 04
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z alfabetem hebrajskim, umiejętność czytania i rozumienia prostych zdań z życia codziennego oraz tłumaczenia kilku najważniejszych tekstów Starego Testamentu w tym języku.

Pełny opis:

Zgodnie z podanym celem, treścią ćwiczeń jest przedstawienie specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich; pisowni alfabetu hebrajskiego; wprowadzenie w zasadnicze kwestie gramatyczne i syntaktyczne budowy zdania w tym języku oraz szczegółowa analiza kilku znaczących tekstów Biblii Hebrajskiej.

1. Specyfika języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich;

2. Alfabet hebrajski;

3. Głoski i pisownia;

4. Rodzaj rzeczownika, liczba, rodzajnik określony, przyimki, zdania z orzeczeniami przysłówkowymi;

5. Przymiotniki i ich użycie;

6. Imiesłowy, partykuła dopełnienia bliższego;

7. Orzekanie istnienia;

8. Zaimki wskazujące;

9. Szyk wyrazów w zdaniu czasownikowym;

10. Perfectum;

11. Najważniejsze terminy biblijne w języku hebrajskim;

12. Tłumaczenie i analiza prostych tekstów Biblii Hebrajskiej.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

T. O. LAMBDIN, Wprowadzenie do hebrajskiego biblijnego (Materiały pomocnicze do wykładów z biblistyki 11; Lublin 2011).

M. TOMAL, Język hebrajski biblijny (Języki Azji i Afryki; Warszawa 2008).

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

G. DEIANA – A. SPREAFICO – S. BAZYLIŃSKI (red.), Wprowadzenie do hebrajszczyzny biblijnej. 1. Część teoretyczna; 2. Część praktyczna: Klucz do ćwiczeń, kaseta, analiza chrestomatii (Warszawa 2006).

S. RONEN – M. SOBELMAN, Samouczek języka hebrajskiego i słowniczek hebrajsko-polski (Warszawa 2008).

A. KLUGMAN, Nowy słownik polsko-hebrajski, hebrajsko-polski (Warszawa 2009).

B. Literatura uzupełniająca:

P. R. BENNETT, Gramatyka porównawcza języków semickich. Podręcznik (Warszawa 2008).

B. POLOK, Język hebrajski. I. Gramatyka. II. Ćwiczenia (Opole 1996).

W. JONCZYK, Praktyczne wprowadzenie do języka hebrajskiego (Pracownia biblijna 2; Kraków 2011).

B. W. MATYSIAK, Historia hebrajskiego tekstu Starego Testamentu (Biblioteka Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 37; Olsztyn 2008).

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku - TMA_W01; P7S_WG

W2. Student zna najważniejszą terminologię biblijną w języku hebrajskim - TMA_W03; P7S_WG

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować proste teksty Biblii Hebrajskiej - TMA_U01; P7S_UW

U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim - TMA_U19; P7S_UU

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR

K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia:

- zaliczenie na ocenę

Forma zaliczenia:

- brane będą pod uwagę oceny, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów i z prac domowych, stopień przygotowania się do lekcji oraz praca i aktywność na zajęciach.

Kryteria oceniania:

- ocena niedostateczna

WIEDZA:

W1. Student nie ma żadnej wiedzy na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku.

W2. Student nie zna najważniejszej terminologii biblijnej w języku hebrajskim.

W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student nie potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować prostych tekstów Biblii Hebrajskiej.

U2. Student nie posiada umiejętności uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim.

U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K2. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

- ocena dostateczna

WIEDZA:

W1. Student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku.

W2. Student zna tylko kilka ważniejszych terminów biblijnych w języku hebrajskim.

W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać tekst w Biblii Hebrajskiej i go przeczytać.

U2. Student posiada nieznaczną umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim.

U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K2. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

- ocena dobra

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku.

W2. Student średnio się orientuje w terminologii biblijnej w języku hebrajskim.

W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i pobieżnie przeanalizować proste teksty Biblii Hebrajskiej

U2. Student w średnim stopniu nabył umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim.

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się.

K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

- ocena bardzo dobra

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki języka hebrajskiego na tle grupy języków semickich, pisowni alfabetu hebrajskiego oraz zasadniczych kwestii gramatycznych i syntaktycznych budowy zdania w tym języku.

W2. Student zna najważniejszą terminologię biblijną w języku hebrajskim.

W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować proste teksty Biblii Hebrajskiej.

U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł biblijnych w języku hebrajskim.

U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Florczyk
Prowadzący grup: Piotr Herok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)