Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Katolicka nauka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.6.03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Katolicka nauka społeczna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 06
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem studium katolickiej nauki społecznej jest pokazanie społecznej troski Kościoła o autentyczny rozwój "całego człowieka i każdego człowieka". Kościół stara się tak prowadzić ludzi, aby z pomocą refleksji rozumowej oraz nauk o człowieku mogli realizować swoje powołanie, jako odpowiedzialni za rzeczywistość ziemską (polityka, ekonomia, kultura, rodzina, ekologia).

Pełny opis:

Propedeutyka KNS

1. Terminologia, autonomia, relacja do innych nauk.

2. Źródła KNS, moc wiążąca.

3. Metoda naukowa, zadania KNS.

4. Historyczny rozwój KNS.

5. Św. Augustyn i św. Tomasz z Akwinu.

6. Poglądy szkoły z Salamanki.

7. Rewolucja przemysłowa i francuska.

8. Szkoła niemiecka.

Podstawy etyczno-społeczne KNS

1. Człowiek istotą społeczną.

2. Godność osoby ludzkiej.

3. Zasada dobra wspólnego.

4. Zasada solidarności.

5. Zasada pomocniczości.

6. Pozostałe zasady społeczne (pluralizmu, uczestnictwa, prymatu człowieka).

7. Sprawiedliwość i miłość społeczna.

Globalizacja.

1. Rozwój rozumienia globalizacji.

2. Zjawiska związane z globalizacją.

3. Teoria systemu światowego I. Wallersteina.

4. Globalizacja kultury.

5. Koncepcja społeczności ogólnoludzkiej.

6. Koncepcja rządu światowego.

Prawa człowieka.

1. Historyczny rozwój idei.

2. Określenie praw człowieka.

3. Podstawa normatywna praw człowieka.

4. Kościół a prawa człowieka.

5. Treść praw człowieka.

6. Jedność praw człowieka oraz komplementarność praw i obowiązków.

7. Ochrona praw człowieka.

Zagadnienia polityczno-gospodarcze.

1. Pojęcie i cele polityki.

2. Ustrój polityczny.

3. Państwo i jego zadania.

4. Demokracja.

5. Pluralizm polityczny.

6. Wierzący a polityka.

7. Moralny obowiązek udziału w wyborach.

8. Moralno-społeczny aspekt służby wojskowej.

9. Moralno-społeczny wymiar wojny.

10. Pojęcie państwa.

11. Zadania państwa.

12. Granice i zakres władzy państwowej.

13. Kontrola władzy państwowej.

14. Partia polityczna.

Zagadnienia społeczno-ekonomiczne.

1. Dwie teorie pracy (mechanicystyczna, humanistyczna).

2. Praca w Biblii i Tradycji Kościoła.

3. Praca wg Marksa i Hegla.

4. Wymiary pracy wg F. J. Mazurka.

5. Prawa człowieka pracy.

6. Pojęcie kapitału ludzkiego.

7. Pojęcie bezrobocia i jego rodzaje.

8. Marginalizacja społeczna.

9. Pojęcie podatku i historyczny rozwój.

10. Cele podatków.

11. Rodzaje podatków (CIT, VAT, akcyza).

12. Podatki w Biblii i Tradycji Kościoła.

13. Zasady sprawiedliwego opodatkowania.

14. Podatek liniowy czy progresywny?

Literatura:

1. PAPIESKA KOMISJA JUSTITIA ET PAX, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005.

2. M. RADWAN, L. DYCZEWSKI, A. STANOWSKI, (red.), Dokumenty nauki społecznej Kościoła, cz. I-II, Rzym-Lublin 1996.

3. K. BEŁCH, Katolicka Nauka Społeczna, Kielce 2007.

4. T. BORUTKA, Społeczne nauczanie Kościoła, Kraków 2004.

5. J. HÖFFNER, Chrześcijańska nauka społeczna, Kraków 1993.

6. A. KLOSE, Katolicka nauka społeczna w zarysie. Teologia dla wszystkich, Tarnów 1995.

7. P. de LAUBIER, Myśl społeczna Kościoła katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, Warszawa-Kraków 1988.

8. J. MAJKA, Katolicka Nauka Społeczna, Warszawa 1988.

9. F. J. MAZUREK, Prawa człowieka w nauczaniu społecznym Kościoła (od papieża Leona XIII do papieża Jana Pawła II), Lublin 1991.

10. J. MAZUR Katolicka nauka społeczna (skrypt dla studentów teologii), Kraków 1992.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student zna terminologię katolickiej nauki społecznej - TMA_W02; P7S_WG.

W2. Student ma wiedzę o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązania z innymi naukami - TMA_W12; P7S_WG.

W3. Student ma pogłębiona i usystematyzowaną wiedzę na temat kocepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej - TMA_W11; P7S_WG.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej - TMA_U01; P7S_UW.

U2. Student interpretuje zjawiska społeczne w kontekście katolickiej nauki społecznej - TMA_U12; P7S_UW.

U3. Student identyfikuje rodzaje interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne - TMA_U06; P7S_UW.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej - TMA_K02; P7S_KR.

K2. Student docenia znaczenie nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych - TMA_K06; P7S_KK,

P7S_KO.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia:

egzamin ustny

Kryteria zaliczenia:

Ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie zna terminologii katolickiej nauki społecznej.

W2. Student nie ma wiedzy o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązaniach z innymi naukami.

W3. Student nie ma pogłębionej i usystematyzowanej wiedzy na temat koncepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada umiejętności badawczych w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej.

U2. Student nie interpretuje zjawisk społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej.

U3. Student nie identyfikuje rodzajów interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student nie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej .

K2. Student nie docenia znaczenia nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.

Ocena dostateczna

WIEDZA

W1. Student zna podstawową terminologię katolickiej nauki społecznej.

W2. Student ma elementarną wiedzę o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązaniach z innymi naukami.

W3. Student posiada wiedzę na temat niektórych koncepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej.

U2. Student interpretuje niektóre zjawisk społeczne w kontekście katolickiej nauki społecznej.

U3. Student identyfikuje podstawowe rodzaje interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej.

K2. Student docenia znaczenie nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.

Ocena dobra

WIEDZA

W1. Student dobrze zna terminologię katolickiej nauki społecznej.

W2. Student ma wiedzę o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązaniach z innymi naukami.

W3. Student posiada wiedzę na temat niektórych koncepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej.

U2. Student interpretuje zjawiska społeczne w kontekście katolickiej nauki społecznej.

U3. Student identyfikuje rodzaje interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej.

K2. Student docenia znaczenie nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.

Ocena bardzo dobra

WIEDZA

W1. Student ma ugruntowaną wiedzę o terminologii katolickiej nauki społecznej.

W2. Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu katolickiej nauki społecznej w systemie nauk i jej powiązaniach z innymi naukami.

W3. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat koncepcji zagadnień poruszanych w ramach katolickiej nauki społecznej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada duże umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów źródłowych, koncepcji w zakresie katolickiej nauki społecznej.

U2. Student interpretuje zjawiska społeczne w kontekście katolickiej nauki społecznej.

U3. Student identyfikuje rodzaje interakcji społecznych, więzi społecznych w kontekście katolickiej nauki społecznej i odniesień poza nauki teologiczne.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i poznawania katolickiej doktryny społecznej.

K2. Student docenia znaczenie nauki społecznej Kościoła dla tworzenia i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ochman
Prowadzący grup: Andrzej Ochman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)