Liturgy of the Hours
General data
Course ID: | 5.1.0.6.10 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Liturgy of the Hours |
Name in Polish: | Liturgia Godzin |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Liturgia godzin należy do podstawowych form chrześcijańskiego wyrazu wiary celebrowanej, która stanowi odpowiedź na wezwanie Chrystusa i Kościoła do ustawicznej modlitwy. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią tej czcigodnej formy modlitwy oraz wprowadzenie ich w jej teologiczną strukturę. |
Full description: |
(in Polish) Treść wykładu: 1. Historia kształtowania liturgii godzin. 2. Znaczenie liturgii godzin w życiu Kościoła. 3. Struktura Liturgii godzin. 4. Psalmy modlitwą chrześcijańską. 5. Elementy składowe Liturgii godzin. 6. Obchód dni liturgicznych w ciągu roku. 7. Celebracja liturgii godzin. 8. Liturgia godzin poza Kościołem Katolickim. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Liturgia godzin. Codzienna modlitwa Ludu Bożego, t. I-IV, Poznań 1982-1988; t. I, wyd. II, 2006. Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin, w: Liturgia Godzin, t. I, wyd. 2, Poznań 2006, s. 23-99. SOBECZKO H.J. (red.), Mirabile laudis canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia, Opole 2008. Literatura uzupełniająca: GŁOWA W., Modlitwa liturgiczna. Liturgia Godzin, Przemyśl 1996. NADOLSKI B., Liturgika. Liturgia i czas, t. II, Poznań 1991, s. 177-257. ŚWIERZAWSKI W. (red.), Liturgia uświęcenia czasu, Kraków 1984. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: 1. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym; 2. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem. Umiejętności: 1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów; 2. potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego . Postawy: 1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; 2. uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - Wykład konwersatoryjny z praktycznym wprowadzeniem w celebrację Liturgii godzin. - Ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie oceny z zaliczenia ustnego i praktycznego oraz aktywność na zajęciach. • ocena niedostateczna W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich; W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii. U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizy literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki; U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych. K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym; K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki zwłaszcza w przestrzeni badań nad Liturgią godzin. • ocena dostateczna W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat brewiarza; W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i teologii liturgii godzin. U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych. K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki. • ocena dobra W1. Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie; W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii liturgii godzin na Wschodzie i Zachodzie. U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego. K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii Liturgii godzin. • ocena bardzo dobra W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat Brewiarza; W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii Liturgii godzin. U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki. |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Erwin Mateja | |
Group instructors: | Erwin Mateja | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Opole.