University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Liturgy of the Hours

General data

Course ID: 5.1.0.6.10
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Liturgy of the Hours
Name in Polish: Liturgia Godzin
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 06
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Liturgia godzin należy do podstawowych form chrześcijańskiego wyrazu wiary celebrowanej, która stanowi odpowiedź na wezwanie Chrystusa i Kościoła do ustawicznej modlitwy. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią tej czcigodnej formy modlitwy oraz wprowadzenie ich w jej teologiczną strukturę.

Full description: (in Polish)

Treść wykładu:

1. Historia kształtowania liturgii godzin.

2. Znaczenie liturgii godzin w życiu Kościoła.

3. Struktura Liturgii godzin.

4. Psalmy modlitwą chrześcijańską.

5. Elementy składowe Liturgii godzin.

6. Obchód dni liturgicznych w ciągu roku.

7. Celebracja liturgii godzin.

8. Liturgia godzin poza Kościołem Katolickim.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Liturgia godzin. Codzienna modlitwa Ludu Bożego, t. I-IV, Poznań 1982-1988; t. I, wyd. II, 2006.

Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin, w: Liturgia Godzin, t. I, wyd. 2, Poznań 2006, s. 23-99.

SOBECZKO H.J. (red.), Mirabile laudis canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia, Opole 2008.

Literatura uzupełniająca:

GŁOWA W., Modlitwa liturgiczna. Liturgia Godzin, Przemyśl 1996.

NADOLSKI B., Liturgika. Liturgia i czas, t. II, Poznań 1991, s. 177-257.

ŚWIERZAWSKI W. (red.), Liturgia uświęcenia czasu, Kraków 1984.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

1. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;

2. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.

Umiejętności:

1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;

2. potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego .

Postawy:

1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;

2. uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- Wykład konwersatoryjny z praktycznym wprowadzeniem w celebrację Liturgii godzin.

- Ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie oceny z zaliczenia ustnego i praktycznego oraz aktywność na zajęciach.

• ocena niedostateczna

W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich;

W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii.

U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizy literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki;

U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.

K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki zwłaszcza w przestrzeni badań nad Liturgią godzin.

• ocena dostateczna

W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat brewiarza;

W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i teologii liturgii godzin.

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki.

• ocena dobra

W1. Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie;

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii liturgii godzin na Wschodzie i Zachodzie.

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii Liturgii godzin.

• ocena bardzo dobra

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat Brewiarza;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii Liturgii godzin.

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Erwin Mateja
Group instructors: Erwin Mateja
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)