Katolicka etyka seksualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.7.05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katolicka etyka seksualna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 07 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 07 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | IV rok |
Kierunek studiów: | teologia kapłańska i katechetyczno-pastoralna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | zimowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzi do nabycia wieloaspektowej wiedzy z zakresu katolickiej etyki dotyczącej życia seksualnego człowieka. Chodzi zwłaszcza o poznanie zarysu historycznego tej problematyki, zaznajomienie z somatycznymi, psychicznymi oraz osobowymi wymiarami płciowości ludzkiej. Ponadto chodzi o zdobycie wiedzy na temat sensu życia seksualnego, zjawiska wstydu, jak i cnoty czystości. Celem jest uświadomienie odpowiedzialności moralnej w zakresie ludzkiej seksualności w różnych etapach życia i stanach życia człowieka. Dzięki temu jasna staje się moralna kwalifikacja różnych nieodpowiedzialnych form aktywności seksualnej. |
Pełny opis: |
1. Zarys dziejów katolickiej etyki seksualnej 2. Biologiczny, psychiczny, społeczny i duchowy wymiar ludzkiej seksualności 3. Sens i znaczenie aktywności seksualnej 4. Zjawisko transseksualizmu 5. Zjawisko wstydu seksualnego (rozumienie, zagrożenia, cnota wstydliwości, zjawisko nudyzmu i nagości – implikacje etyczne) 6. Cnota czystości (istota, uzasadnienie obowiązku czystości, rodzaje) 7. Celibat i dziewictwo (rozróżnienie oraz aspekt socjologiczny, psychiczny, historyczny, biblijny, teologiczny celibatu) 8. Odpowiedzialność moralna w młodości (wychowanie seksualne, problem autoerotyzmu, petting, stosunki przedmałżeńskie). 9. Odpowiedzialne przeżywanie seksualności w małżeństwie. 10. Prostytucja (opis zjawiska i ocena moralna) 11. Pornografia (ocena moralna i jej uzasadnienie) 12. Kazirodztwo (opis i ocena moralna) 13. Pedofilia (opis i ocena moralna) 14. Homoseksualizm (aspekt historyczno-prawny, rodzaje, przyczyny, ocena etyczna skłonności, zachowań homoseksualnych, legalizacji prawnej związków osób tej samej płci, duszpasterstwo osób homoseksualnych) 15. Problematyka choroby AIDS (opis i zobowiązania moralne osób chorych i wobec nich) |
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć: JAN PAWEŁ II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio” o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981. BENEDYKT XVI, Encyklika „Deus caritas est” o miłości chrześcijańskiej, Watykan 2005. KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja o niektórych zagadnieniach etyki seksualnej „Persona humana”, Watykan 1975. KONGREGACJA NAUKI WIARY, List do biskupów Kościoła katolickiego o duszpasterstwie osób homoseksualnych „Homosexualitatis problema”, Watykan 1986. KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja dotycząca niektórych problemów bioetycznych „Dignitas personae”, Watykan 2008. PAPIESKA RADA DS. RODZINY, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wskazania dla wychowania w rodzinie, Watykan 1995. PAPIESKA RADA DS. RODZINY, Rodzina a ludzka prokreacja, Watykan 2006. MARCOL A., Etyka życia seksualnego, Opole 1998. KOKOSZKA A., Moralność życia małżeńskiego. Sakramentologia moralna, cz. III, Tarnów 2005. MORCINIEC P. (red.), Miłość – Płciowość – Płodność. Aktualne problemy etyki seksualnej, Opole 2007. NAGÓRNY J., Płciowość – miłość – rodzina, Lublin 2009. TROSKA J., Moralność życia płciowego, Poznań 1994. WIECZOREK W. (red.), Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych, Lublin 2008. Literatura studiowana samodzielnie przez studenta: PAWEŁ VI, Encyklika „Humanae vitae” o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego, Watykan 1968. Paweł VI, Encyklika "Sacerdotalis coelibatus", Watykan 1967. KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja o niektórych zagadnieniach etyki seksualnej „Persona humana”, Watykan 1975. KONGREGACJA DS. WYCHOWANIA KATOLICKIEGO, Wytyczne wychowawcze na temat miłości ludzkiej. Zasady wychowania seksualnego, Watykan 1983. Literatura uzupełniająca: BRZEZIŃSKA-WALESZCZYK M., Wszystko, co chcecie wiedzieć o seksie bez antykoncepcji, ale boicie się zapytać, Warszawa 2013. CZACHOROWSKI M., Skrypt z wybranych zagadnień bioetyki i etyki seksualnej, Lublin 2013. KNOTZ K., Seks jakiego nie znacie. Dla małżonków kochających Boga, Częstochowa 2009. GLOMBIK K. (red.), Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole, Opole 2010. KUBY G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Kraków 2013. TERLIKOWSKI T., Homoseksualista w Kościele, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: TMA_W06 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG TMA_W11 ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną P7S_WG TMA_W12 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW TMA_U07 potr afi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW TMA_U13 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne (postawy): TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności,rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR TMA_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności P7S_KK, P7S_KO TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etycznomoralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: egzamin B. Forma zaliczenia: egzamin ustny C. Podstawowe kryteria 1. Egzamin – 50% 2. Obecność i aktywność na zajęciach – 25% 3. Znajomość zadanych lektur – 25% ocena niedostateczna Wiedza: TMA_W06 nie ma uporządkowaną szczegółowej wiedzy z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 nie zna procesu i uwarunkowań rozwoju religijno-duchowego P7S_WG TMA_W11 nie ma znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; ani nie zna katolickiej nauki społecznej P7S_WG TMA_W12 nie ma wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł P7S_UW TMA_U06 nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW TMA_U07 nie potrafi integrować wiedzy z różnych subdyscyplin teologii, ani odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW TMA_U13 nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne (postawy): TMA_K02 nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, ani nie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób, nie potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności P7S_KR TMA_K04 nie potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i nie potrafi przewidywać skutków swojej działalności P7S_KK, P7S_KO TMA_K05 nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO TMA_K06 nie posiada zdolności do identyfikacji i rozstrzygania dylematów — zwłaszcza doktrynalnych i etycznych — związanych z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO ocena dostateczna Wiedza: TMA_W06 ma elementarną wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 zna podstawy procesu i uwarunkowań rozwoju religijno-duchowego P7S_WG TMA_W11 ma podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także najważniejsze elementy katolickiej nauki społecznej P7S_WG TMA_W12 ma elementarną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 potrafi wyszukiwać i analizować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U06 posiada umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych w nietypowych sytuacjach P7S_UW TMA_U07 potrafi odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW TMA_U13 potrafi posługiwać się normami i regułami (dogmatycznymi, etycznymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne (postawy): TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie P7S_KR TMA_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania P7S_KK, P7S_KO TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości P7S_KO TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO ocena dobra Wiedza: TMA_W06 ma uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG TMA_W11 ma znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną P7S_WG TMA_W12 ma wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w sytuacjach profesjonalnych P7S_UW TMA_U07 potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW TMA_U13 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etycznymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne (postawy): TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób P7S_KR TMA_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać skutki swojej działalności P7S_KK, P7S_KO TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym P7S_KK, P7S_KO ocena bardzo dobra Wiedza: TMA_W06 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG TMA_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG TMA_W11 ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną P7S_WG TMA_W12 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych P7S_WG Umiejętności: TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW TMA_U07 potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW TMA_U13 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etycznymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów P7S_UW Kompetencje społeczne (postawy): TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR TMA_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności P7S_KK, P7S_KO TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Glombik | |
Prowadzący grup: | Konrad Glombik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.