University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

History of Religious Music and Selected Gregorian Chants I

General data

Course ID: 5.1.0.7.09
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of Religious Music and Selected Gregorian Chants I
Name in Polish: Historia muzyki religijnej i wybrane śpiewy gregoriańskie I
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 07
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Supplementary literature:

(in Polish) I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2012.

A. Filaber, Prawodawstwo muzyki kościelnej, Warszawa 2008

F. Koenig (red.), Muzyka w służbie Bogu i człowiekowi, Gliwice 2006.

E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999.

B. Bartkowski, S. Dąbek, A. Zoła, Współczesna polska religijna kultura muzyczna jako przedmiot badań muzykologii, Lublin 1992

Short description: (in Polish)

DLA SPECJALNOŚCI KAPŁAŃSKIEJ

Poznanie zarysu historii muzyki europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków i form muzyki religijnej i kościelnej. Opanowanie repertuaru śpiewów gregoriańskich i śpiewów typicznych liturgii Godzin i liturgii Eucharystycznej w języku polskim.

Full description: (in Polish)

Treści programowe

Część teoretyczna:

Muzyka w Nowym Testamencie

Znaczenie śpiewu i jego formy w Kościele pierwszych wieków

Chorał gregoriański w średniowieczu

Powstanie i rozwój polifonii średniowiecznej

Muzyka twórców franko-flamandzkich

Muzyka koncertująca baroku

Muzyka kościelna klasyków wiedeńskich

Muzyka kościelna w epoce Oświecenia

Restauracja muzyki kościelnej w XIX w.

Muzyka kościelna XX w.

Reforma muzyki liturgicznej soboru Watykańskiego II

Część praktyczna (Repertuar gregoriański c.d. i śpiewy liturgiczne typiczne w języku polskim)

- hymny

- psalmodia

- antyfony

- responsoria

- Proprium Missae

- Ordinarium Missae

- śpiewy typiczne liturgi Godzin

- śpiewy typiczne Mszy św.

Bibliography: (in Polish)

E. Hinz, Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2000.

D. Krawczyk, Mała hsitoria mzuyki kościelnej, Kraków 2003.

P. Wiśniewski (red.), Muzyka w liturgii, Płock 2007

W. Kądziela (oprac.), Gaudeamus, Warszawa 2005;

B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02).

Student zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego , dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego (TkMA_W08).

Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej (TkMA_W17).

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego (TkMA_U01).

Student potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła katolickiego (TkMA_U04).

Student umie organizować parafialną działalność duszpasterską, ekumeniczną, charytatywną, oraz animować aktywność małych grup (TkMA_U05).

KOMPETENCJE

Student ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07).

Student uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy (TMA_K10).

Student podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób (TkMA_K01).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Metody dydaktyczne:

1.1. wykład z prezentacją multimedialna

1.2. ćwiczenia śpiewów

1.3. audycje muzyczne

2. Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną

3. Formy zaliczenia:

3.1. zaliczenie zadanych śpiewów chorałowych

3.2. zaliczenie materiału teoretycznego

4. Na ocenę składa się:

4.1. Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – 60%

4.2. Znajomość treści teoretycznej – 30%

4.3. Aktywność na zajęciach – 10%

5. Kryteria oceniania:

5.1. Ocena bardzo dobra.

Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością rysu historii chorału gregoriańskiego. Student potrafi czytać zapis chorałowy i wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień teoretycznych, a także potrafi wymienić podstawowe formy chorału gregoriańskiego.

Student śpiewa bardzo dobrze pod względem intonacyjnym i rytmicznym oraz potrafi wykazać się pamięcią muzyczną. Oprócz tego student kieruje się zapisem nutowym i rozumie znaczenie terminów muzycznych.

5.2. Ocena dobra

Student wykazuje się dobrą znajomością rysu historii chorału gregoriańskiego. Student potrafi czytać zapis chorałowy i wykazuje się dobrą znajomością zagadnień teoretycznych.

Student zasadniczo śpiewa dobrze, ale popełnia drobne błędy rytmiczne. Daje się jednak zauważyć chęć ich poprawy. Posługuje się zapisem nutowym, ale popełnia drobne błędy. Rozumie jednak podstawowe terminy i pojęcia muzyczne.

5.3. Ocena dostateczna

Student ma braki w znajomości historii chorału gregoriańskiego, ale potrafi czytać zapis chorałowy i wykazuje się wystarczającą znajomością zagadnień teoretycznych.

Student w śpiewie popełnia dużo błędów i nie wykazuje chęci ich poprawy. W słabym stopniu posługuje się zapisem nutowym. Zna tylko niektóre terminy muzyczne, których i tak nie potrafi zastosować.

5.4. Ocena niedostateczna

Student pokazuje negatywny stosunek do przedmiotu.

Student nie zna historii chorału gregoriańskiego ani zagadnień teoretycznych. Nie potrafi czytać także zapisu chorałowego.

Śpiewa niedbale i nie stara się poprawiać błędów. Ma duże braki w znajomości terminologii muzycznej i nie potrafi zastosować uwag nauczyciela.

Practical placement: (in Polish)

Nie ma

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Franciszek Koenig
Group instructors: Franciszek Koenig
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)