Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Liturgia Eucharystii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.8.05
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Liturgia Eucharystii
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 08
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 08
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

teologia katechetyczno-pastoralna, teologia kapłańska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr VIII (ósmy)

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Student musi mieć zaliczony korpus przedmiotów filozoficznych, wymaganych przez curriculum studiów teologicznych. Ponadto student musi mieć zaliczone przedmioty: liturgika ogólna i rok liturgiczny.

Literatura uzupełniająca:

SOBECZKO H.J. (red.), Modlitwy eucharystyczne Mszału rzymskiego. Dzieje – teologia – liturgia, Opole 2005.

KUNZLER M., Liturgia Kościoła, Poznań 1999, s. 275-400.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Ukazanie misterium Eucharystii w życiu Kościoła w aspekcie historycznym teologicznym i pastoralnym.

Pełny opis:

Na całość wykłady składają się poszczególne jednostki tematyczne, mające na celu zaznajomienie studenta z historią, teologią i mistagogią liturgii eucharystycznej:

- Zagadnienia wstępne: terminologia, symbolika

- Zgromadzenie liturgiczne

- Zarys rozwoju liturgii eucharystycznej

- Tzw. „Msza Trydencka”

- Ordo Missae 1969 i późniejsze edycje

- Rodzaje i formy celebracji liturgii eucharystycznej; miejsce sprawowania liturgii, księgi liturgiczne

- Struktura Mszy św. i jej istotne elementy

- Obrzędy Mszy św. - liturgia słowa

- Obrzędy Mszy św. - liturgia eucharystyczna

- Modlitwy eucharystyczne: historia i egzegeza

- Msza św. w duszpasterstwie parafialnym

- Kult Eucharystii poza Mszą św.

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Poznań 2022.

Jan Paweł II, Ecclesia de Eucharistia, Watykan 2003.

Kongregacja KBiDS, Instrukcji „ Redemptionis Sacramentum” o zachowaniu i unikaniu pewnych rzeczy dotyczących Najświętszej Eucharystii, Watykan 2004.

Benedykt XVI, Sacramentum Caritatis, Watykan 2007.

Podręczniki:

NADOLSKI B., Liturgika. Eucharystia, t. IV, Poznań 1992.

ŚWIERZAWSKI W. (red.), Msza święta, t. III, Kraków 1992.

Efekty uczenia się:

Student:

Wiedza

- TMA_W01: ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii, i prawa kanonicznego, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej - P7S_WG;

- TMA_W01: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia - P7S_WG;

- TkMA_W02: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej - P7S_WG;

- TMA_W14: rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.

Umiejętności

- TMA_W01: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - P7S_UW;

- TMA_W05: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową - P7S_UW;

- TkMA_U04: potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła katolickiego - P7S_UK.

Kompetencje społeczne

- TMA_K01: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - P7S_KK;

- TMA_K02: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - P7S_KR

- TMA_K07: ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego - P7S_KO.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną,

analiza przebiegu liturgii Eucharystii z dyskusją.

Kryteria oceniania:

1. Kolokwium z zadanej lektury (encyklika Ecclesia de Eucharistia i adhortacja Sacramentum Caritatis) - 25%

2. Kolokwium z Instrukcji o zachowaniu i unikaniu pewnych rzeczy dotyczących Najświętszej Eucharystii - 25%

Egzamin ustny -materiał z wykładów oraz z OWMR (50%)

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich;

W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki;

U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki sakramentalnej.

• ocena dostateczna

W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat liturgii Eucharystii;

W2. ma podstawową wiedzę na temat liturgii Eucharystii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki.

• ocena dobra

W1. Student zna terminologęi nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie;

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i liturgii Eucharystii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii liturgii.

• ocena bardzo dobra

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat Eucharystii;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii liturgii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Erwin Mateja, Mateusz Potoczny
Prowadzący grup: Erwin Mateja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6-1 (2024-04-02)