University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Liturgical ministry for national minorities

General data

Course ID: 5.1.1.1.1.005
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Liturgical ministry for national minorities
Name in Polish: Duszpasterstwo liturgiczne mniejszości
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Study level:

(in Polish) Jednolite magisterskie

Field of study:

(in Polish) Teologia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 2021/22 - Z

Education profile:

(in Polish) Ogólnoakademicki

Requirements:

(in Polish) Zaliczenie pierwszych semestrów studiów teologicznych.

Supplementary literature:

(in Polish) K. DOLA, Rola Kościoła w utrzymaniu polskiej tożsamości i jego stosunek do mniejszości narodowych, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego”, t. 23 (2003), s. 251-275; E. GATZ, Wielojęzyczność w diecezji wrocławskiej, w: W. KÖNIG (red.), Erbe und Auftrag der schlesischen Kirche. Dziedzictwo i posłannictwo śląskiego Kościoła, Dülmen 2001, s. 165-175; J. MENZEL, Muttersprachliche Seelsorge im Bistum Breslau, w: H. UNVERRICHT/ G.KEIL (red.), De Ecclesia Silesiae, Sigmaringen 1997, s. 97-104; H. J. SOBECZKO, Wpływ czynników historycznych na kształtowanie się religijności i liturgii na Śląsku, w: J. KOPIEC (red.), Milenium Kościoła na Śląsku, Opole 2000, s. 107-128; A. ŻAK, Mniejszości narodowe w nauczaniu społecznym Kościoła, „Przegląd Powszechny” 2 (882), 1995, s. 174-184.

Student workload:

(in Polish) Lektura zadanych artykułów.

Czynny udział w dyskusjach.

Short description: (in Polish)

Przygotowanie do sprawowania opieki duszpasterskiej nad wspólnotami mniejszości narodowych i etnicznych, zwłaszcza nad mniejszością niemiecką na Śląsku.

Full description: (in Polish)

Tradycje duszpasterstwa mniejszości narodowych na Śląsku; nauczanie Kościoła odnośnie do mniejszości narodowych.

Bibliography: (in Polish)

JAN PAWEŁ II, Poszanowanie mniejszości warunkiem pokoju. Orędzie na XXII Światowy Dzień Pokoju 01.01.1989; I SYNOD DIECEZJI OPOLSKIEJ (2002-2005), Statuty i aneksy, Opole 2005; K. EGGER (red.), Kirche und ethnische Minderheiten, Brixen/Bressanone 1997; E. GATZ, Wielojęzyczność w diecezji wrocławskiej, w: W. KÖNIG (red.), Erbe und Auftrag der schlesischen Kirche. Dziedzictwo i posłannictwo śląskiego Kościoła, Dülmen 2001, s. 165-175; Messbuch für die Bistümer des deutschen Sprachgebietes; Die Feier der Buße.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

W1. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – TMA_W14; P7S_WG, PS7_WK

W2. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń – TMA_W16; P7S_WG

W3. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy TMA_W18; P7S_WG/K, PS7_WK

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW

U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym – TMA_U08; P7S_UW

U3. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi – TMA_U12; P7S_UW

U4. Potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – TMA_U15; P7S_UO

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR

K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO

K3. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego – TMA_K07; P7S_KO

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Czynny udział w dyskusjach.

B. Kryteria oceniania:

OCENA NIEDOSTATECZNA

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Nie zna i nie rozumie ekonomicznych, prawnych, kulturowych, religijnych i filozoficznych uwarunkowań działalności badawczej w dziedzinie teologii.

UMIEJĘTNOŚC

U1. Nie potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.

U2. Nie potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

U3. Nie potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K2. Nie jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.

OCENA DOSTATECZNA

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. W podstawowym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. W podstawowym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.

U2. W podstawowym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

U3. W podstawowym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. W podstawowym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K2. W podstawowym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.

OCENA DOBRA

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.

U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

U3. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K2. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.

OCENA BARDZO DOBRA

WIEDZA

W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.

W2. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. W pogłębionym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, akże w formach popularnych.

U2. W pogłębionym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.

U3. W pogłębionym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. W pogłębionym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

K2. W pogłębionym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Marcin Worbs
Group instructors: Marcin Worbs
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)