Liturgical ministry for national minorities
General data
Course ID: | 5.1.1.1.1.005 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Liturgical ministry for national minorities |
Name in Polish: | Duszpasterstwo liturgiczne mniejszości |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Study level: | (in Polish) Jednolite magisterskie |
Field of study: | (in Polish) Teologia |
The semester in which the subject is carried out: | (in Polish) 2021/22 - Z |
Education profile: | (in Polish) Ogólnoakademicki |
Requirements: | (in Polish) Zaliczenie pierwszych semestrów studiów teologicznych. |
Supplementary literature: | (in Polish) K. DOLA, Rola Kościoła w utrzymaniu polskiej tożsamości i jego stosunek do mniejszości narodowych, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego”, t. 23 (2003), s. 251-275; E. GATZ, Wielojęzyczność w diecezji wrocławskiej, w: W. KÖNIG (red.), Erbe und Auftrag der schlesischen Kirche. Dziedzictwo i posłannictwo śląskiego Kościoła, Dülmen 2001, s. 165-175; J. MENZEL, Muttersprachliche Seelsorge im Bistum Breslau, w: H. UNVERRICHT/ G.KEIL (red.), De Ecclesia Silesiae, Sigmaringen 1997, s. 97-104; H. J. SOBECZKO, Wpływ czynników historycznych na kształtowanie się religijności i liturgii na Śląsku, w: J. KOPIEC (red.), Milenium Kościoła na Śląsku, Opole 2000, s. 107-128; A. ŻAK, Mniejszości narodowe w nauczaniu społecznym Kościoła, „Przegląd Powszechny” 2 (882), 1995, s. 174-184. |
Student workload: | (in Polish) Lektura zadanych artykułów. Czynny udział w dyskusjach. |
Short description: |
(in Polish) Przygotowanie do sprawowania opieki duszpasterskiej nad wspólnotami mniejszości narodowych i etnicznych, zwłaszcza nad mniejszością niemiecką na Śląsku. |
Full description: |
(in Polish) Tradycje duszpasterstwa mniejszości narodowych na Śląsku; nauczanie Kościoła odnośnie do mniejszości narodowych. |
Bibliography: |
(in Polish) JAN PAWEŁ II, Poszanowanie mniejszości warunkiem pokoju. Orędzie na XXII Światowy Dzień Pokoju 01.01.1989; I SYNOD DIECEZJI OPOLSKIEJ (2002-2005), Statuty i aneksy, Opole 2005; K. EGGER (red.), Kirche und ethnische Minderheiten, Brixen/Bressanone 1997; E. GATZ, Wielojęzyczność w diecezji wrocławskiej, w: W. KÖNIG (red.), Erbe und Auftrag der schlesischen Kirche. Dziedzictwo i posłannictwo śląskiego Kościoła, Dülmen 2001, s. 165-175; Messbuch für die Bistümer des deutschen Sprachgebietes; Die Feier der Buße. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA W1. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – TMA_W14; P7S_WG, PS7_WK W2. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń – TMA_W16; P7S_WG W3. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy TMA_W18; P7S_WG/K, PS7_WK UMIEJĘTNOŚCI U1. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym – TMA_U08; P7S_UW U3. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi – TMA_U12; P7S_UW U4. Potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – TMA_U15; P7S_UO KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO K3. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego – TMA_K07; P7S_KO |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Czynny udział w dyskusjach. B. Kryteria oceniania: OCENA NIEDOSTATECZNA WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Nie zna i nie rozumie ekonomicznych, prawnych, kulturowych, religijnych i filozoficznych uwarunkowań działalności badawczej w dziedzinie teologii. UMIEJĘTNOŚC U1. Nie potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych. U2. Nie potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. U3. Nie potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K2. Nie jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej. OCENA DOSTATECZNA WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. W podstawowym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. W podstawowym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych. U2. W podstawowym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. U3. W podstawowym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. W podstawowym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K2. W podstawowym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej. OCENA DOBRA WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych. U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. U3. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K2. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej. OCENA BARDZO DOBRA WIEDZA W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii. W2. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii. UMIEJĘTNOŚCI U1. W pogłębionym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, akże w formach popularnych. U2. W pogłębionym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym. U3. W pogłębionym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. W pogłębionym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K2. W pogłębionym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej. |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Worbs | |
Group instructors: | Marcin Worbs | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.