University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Preaching for children

General data

Course ID: 5.1.1.1.1.013.c
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Preaching for children
Name in Polish: Kaznodziejstwo dla dzieci
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Analiza treści "Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci,

Psychologiczne uwarunkowania kaznodziejstwa dla dzieci.

Treść i forma kazań dla dzieci.

Rodzaje i typologia kazań dla dzieci.

Rekolekcje szkolne i parafialne dla dzieci.

Kazania roratnie i z okazji uroczystości I komunii św.

Full description: (in Polish)

Ukazanie historii i specyfiki kaznodziejstwa dla dzieci. Analiza treści "Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci oraz zaleceń duszpasterskich Episkopatu Polski wydanych w związku z "Dyrektorium". Zapoznanie się z psychologicznymi uwarunkowaniami kaznodziejstwa dla dzieci oraz zarysowanie sylwetek psychologicznych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; przybliżenie zjawiska tzw. „teologii dziecięcej”. Zapoznanie się z przykładami kazań do dzieci w aspekcie treściowym i formalnym, nauka prowadzenia dialogu kaznodziejskiego z dziećmi; kazania dialogowane i monologowe oraz kazania kooperatywne, praca nad homiliami do dzieci na Roraty i I Komunię Św. Rekolekcje szkolne i parafialne dla dzieci.

Bibliography: (in Polish)

H. Łysy, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka. Opole 2011,

W. Przyczyna (red.) Rekolekcje dla dzieci, Kraków 1996,

J. Śniegocki, Kazania dla dzieci, AK 89 (1977), z.1, s. 116-131.

J. Przybyłowski, Msza święta dla dzieci. Refleksja teologiczno-pastoralna, „Ateneum Kapłańskie” 154 (2010), z. 2, s. 325.

W. Turowski, Jak przepowiadać do dzieci? w: STUDIA TEOLOGICZNE Białystok, Drohiczyn, Łomża 28(2010), 189-200

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń,

W zakresie wiedzy - uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę teologiczną, zwłaszcza z zakresu teologii pastoralnej, homiletyki i liturgiki,

W zakresie umiejętności - potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie i kazania oraz inne wystąpienia związane z działalnością duszpasterską Kościoła,

W zakresie kompetencji społecznych - powinien wykazać gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład konwersatoryjny.

Zaliczenie z oceną.

Kryteria oceny:

50% - kolokwium pisemne

50% - zaliczenie lektury

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)