Preaching for children
General data
Course ID: | 5.1.1.1.1.013.c |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Preaching for children |
Name in Polish: | Kaznodziejstwo dla dzieci |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Analiza treści "Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci, Psychologiczne uwarunkowania kaznodziejstwa dla dzieci. Treść i forma kazań dla dzieci. Rodzaje i typologia kazań dla dzieci. Rekolekcje szkolne i parafialne dla dzieci. Kazania roratnie i z okazji uroczystości I komunii św. |
Full description: |
(in Polish) Ukazanie historii i specyfiki kaznodziejstwa dla dzieci. Analiza treści "Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci oraz zaleceń duszpasterskich Episkopatu Polski wydanych w związku z "Dyrektorium". Zapoznanie się z psychologicznymi uwarunkowaniami kaznodziejstwa dla dzieci oraz zarysowanie sylwetek psychologicznych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; przybliżenie zjawiska tzw. „teologii dziecięcej”. Zapoznanie się z przykładami kazań do dzieci w aspekcie treściowym i formalnym, nauka prowadzenia dialogu kaznodziejskiego z dziećmi; kazania dialogowane i monologowe oraz kazania kooperatywne, praca nad homiliami do dzieci na Roraty i I Komunię Św. Rekolekcje szkolne i parafialne dla dzieci. |
Bibliography: |
(in Polish) H. Łysy, Liturgiczne i pozaliturgiczne przepowiadanie do dzieci w Kościele w Polsce po Soborze Watykańskim II. Teoria i praktyka. Opole 2011, W. Przyczyna (red.) Rekolekcje dla dzieci, Kraków 1996, J. Śniegocki, Kazania dla dzieci, AK 89 (1977), z.1, s. 116-131. J. Przybyłowski, Msza święta dla dzieci. Refleksja teologiczno-pastoralna, „Ateneum Kapłańskie” 154 (2010), z. 2, s. 325. W. Turowski, Jak przepowiadać do dzieci? w: STUDIA TEOLOGICZNE Białystok, Drohiczyn, Łomża 28(2010), 189-200 |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, W zakresie wiedzy - uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę teologiczną, zwłaszcza z zakresu teologii pastoralnej, homiletyki i liturgiki, W zakresie umiejętności - potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie i kazania oraz inne wystąpienia związane z działalnością duszpasterską Kościoła, W zakresie kompetencji społecznych - powinien wykazać gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład konwersatoryjny. Zaliczenie z oceną. Kryteria oceny: 50% - kolokwium pisemne 50% - zaliczenie lektury |
Copyright by University of Opole.