Konserwacja zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.1.1.1.034 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konserwacja zabytków |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Bazą są podstawowe pojęcia z historii sztuki, kultury i historii. |
Literatura uzupełniająca: | - Pasierb J.St., Problematyka sztuki w postanowieniach soborów, "Znak" 1964 nr 126, s. 1460-1482. - Tajchman J., Aranżacja i wyposażenie zabytkowych prezbiteriów adaptowanych do wymogów liturgii posoborowej. Problematyka liturgiczna, konserwatorska i artystyczna, Katowice 2008. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną zabytków, zwłaszcza sztuki sakralnej, konserwatorską prewencją oraz przyczynami procesów degradacji zabytków i sposobami zapobiegania tym procesom. W toku zajęć omówiona zostanie definicja zabytku, rozwój problematyki konserwatorskiej oraz poruszone zostaną podstawowe zagadnienia prawne związane z ochroną substancji zabytkowej. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną zabytków, zwłaszcza sztuki sakralnej, konserwatorską prewencją oraz przyczynami procesów degradacji zabytków i sposobami zapobiegania tym procesom. W toku zajęć omówiona zostanie definicja zabytku, rozwój problematyki konserwatorskiej oraz poruszone zostaną podstawowe zagadnienia prawne związane z ochroną substancji zabytkowej. Podczas zajęć, prowadzonych metodą wykładu z użyciem różnych metod aktywizujących, studenci zostają zapoznani z podstawową terminologią związaną z konserwacją zabytków oraz ochroną dóbr kultury. Zajęcia prowadzone są w języku polskim, jednak ze względu na konieczność poszerzenia słownictwa obcego, niektóre istotne dla Historii sztuki kwestie podawane są w języku angielskim, niemieckim i włoskim. Celem jest zaznajomienie studentów z podstawową terminologią związaną z konserwacją zabytków, zwłaszcza z obszaru dziedzictwa sakralnego, z którymi to zagadnieniami absolwenci teologii kapłańskiej wielokrotnie będą się spotykać w swojej pracy na parafii. |
Literatura: |
- Jaskulski W., Kocewiak S., Ogrodzki P., Rulewicz J., Vademecum ochrony obiektów sakralnych, 1996. - Pasierb J.St., Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 1995 (także wcześniejsze i późniejsze wydania). - Rouba B.J., Pielęgnacja świątyni i innych zabytków. Książka nie tylko dla księży, Toruń 2014. - Strzelczyk A., Karbowska-Berent J., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki oraz ich zwalczanie, Toruń 2004. - Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. I-III, Warszawa 1989. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia korelują z opisem kierunkowych efektów uczenia się dla kierunku teologia. Student (wiedza i zrozumienie): - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01); - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (P7S_WG; TMA_W02); - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TMA_W03); - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (P7S_WG; PS7_WK; TMA_W04); - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (P7S_WG; TMA_W05); - ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej (P7S_WG; TMA_W06); - ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy (P7S_WG/K; P7S_WK; TMA_W07) - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem (P7S_WG; TMA_W08); - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (P7S_WK; TMA_W09). Student (umiejętności): - posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (P7S_UW; TMA_U01); - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową (P7S_UW; TMA_U02); - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (P7S_UW; TMA_U03); - potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego (P7S_UW; TMA_U04); - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P7S_UW; TMA_U05); - posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach (P7S_UW; TMA_U06); - potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej (P7S_UO; TMA_U07). Student (kompetencje społeczne): - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (P7S_KR; TMA_K01); - ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (P7S_KO; TMA_K02); - uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi (P7S_KO; TMA_K03); - uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy (P7S_KO; TMA_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje obecność i aktywność na zajęciach (30%) oraz wynik testu końcowego, zawierającego pytania otwarte i zamknięte, dotyczące poruszanej na zajęciach tematyki (70%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Grąbczewski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Grąbczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.