(in Polish) Dydaktyka katechezy dzieci
General data
Course ID: | 5.1.1.1.1.055 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka katechezy dzieci |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot „Dydaktyka katechezy dzieci” zaznajamia studentów z założeniami katechezy dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz sposobami prowadzenia lekcji religii. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: - rozwój fizyczny, psychiczny, religijny i moralny dzieci - cele, zadania i treści katechezy dzieci - podstawa programowa katechezy dzieci i programy katechetyczne - wybrane serie podręczników do katechezy dzieci - planowanie metodyczne w katechezie dzieci - wybrane formy i metody katechizacji dzieci - współpraca środowisk wychowawczych: rodziny, szkoły, parafii - katecheza inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii (klasy I-III) - katecheza mistagogiczna (klasy IV-VI). |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Wykorzystywana podczas zajęć: Alberich A., Katecheza dzisiaj. Katechetyka fundamentalna, Warszawa 2003. Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001. Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998. Marek Z., Szczęsny M., Szołdra B., Warchał T., Bóg w przedszkolu i szkole. Zarys katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2000. Stala J. (red.), Eucharystia – pokuta i pojednanie w katechezie, Kielce 2007. Stala J. (red.), Katechetyka szczegółowa, Tarnów 2003. Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018. A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta: Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018. B. Literatura uzupełniająca: Marek Z., Wychowywać do wiary. Zagadnienia wychowania religijnego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 1996. Stala J. (red.), Katechetyka szczegółowa, Tarnów 2003. Stala J. (red.), Wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym. Część II – wychowanie religijne i katecheza, Tarnów 2003. Stala J. (red.), Wychowanie młodzieży w średnim wieku szkolnym. Część II – wychowanie religijne i katecheza, Tarnów 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1 – posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1 – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1 – ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1 – ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1 Umiejętności: – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02 – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03 – potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2 – ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2 – potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2 Kompetencje społeczne: – ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03 – ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3 – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: 1. Kolokwium pisemne – 40% 2. Aktywność na zajęciach – udział w dyskusji – 20% 3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i przedłożenie jej grupie – 40% Kryteria oceniania: Student: - na ocenę dostateczną (3): W1. Wyjaśnia pojęcie „katecheza dzieci” W2. Omawia cele i zadania katechezy dzieci W3. Opisuje aspekty organizacyjne katechezy dzieci U1. Projektuje konspekt katechezy dzieci U2. Wykorzystuje różne metody prowadzenia katechezy dzieci U3. Stosuje podstawową wiedzę z dydaktyki katechezy dzieci w planowaniu lekcji religii K1. Współpracuje w zespole K2. Określa priorytety związane z pracą nauczyciela religii w przedszkolu i szkole K3. Dostrzega współczesne problemy nauczania religii - na ocenę dobrą (4): W1. Opisuje proces planowania różnych form katechezy dzieci W2. Wskazuje na cechy dobrej katechezy inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii (klasy I-III) W3. Omawia zróżnicowane koncepcje katechezy mistagogicznej (klasy IV-VI) U1. Analizuje różne rozwiązania katechetyczne U2. Właściwie projektuje nauczanie religii dzieci U3. Ocenia programy i pomoce katechetyczne adresowane do dzieci K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz promocji katechezy dzieci w szkole i w parafii K3. Wykazuje aktywność własną w pracy katechetycznej - na ocenę bardzo dobrą (5): W1. Opowiada o kryteriach doboru treści i metod w katechezie dzieci W2. Wskazuje na wartość dydaktyki katechezy dzieci W3. Charakteryzuje aktualne problemy związane ze współpracą katechety z rodzicami dzieci, które uczestniczą w katechezie inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii (klasy I-III) oraz w katechezie mistagogicznej (klasy IV-VI) U1. Proponuje nowe rozwiązania organizacyjne i metodyczne w katechezie dzieci U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania problemów katechetycznych U3. Uzasadnia potrzebę odnowy i reaktywacji katechezy dzieci w parafii K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych i duszpasterskich K2. Podejmuje dialog katechetyczny w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych K3. Podejmuje wyzwania katechetyczne w szkole i w parafii |
Practical placement: |
(in Polish) Przedmiot „Dydaktyka katechezy dzieci” jest teoretycznym wprowadzeniem w praktyki związane z nauczaniem religii i katechezą parafialną dzieci. |
Copyright by University of Opole.